yoin

den_chuck

Mijn vraag gaat niet over autocad deze keer,
maar over excel.

Ik ontwerp keukens, badkamermeubels, dressings enz.
Nu maak ik ook altijd een lijst voor onze magazijnier waarop toestellen e.d op vermeld staan die
hij moet bestellen.
Een klein voobeeldje voor een keuken;

(kolom 1 ) OVEN    (kolom 2) MERK   (kolom 3) TYPE + OMSCHRIJVING

Kolom 1 is een vast gegeven, zo zijn er ook regels met Microgolf, afzuiging, kookplaat enz.
Nu is het de bedoeling dat in kolom 2 er een invulvakje is waar ik bv een M intyp en het woord MIELE verschijnt.
Maar dat is nog niet alles...in kolom 3 moeten alle types van de ovens van MIELE dan inzitten.

Stel ik kies een ander merk bv ATAG dan moet ik in kolom 2 een A intypen waarbij het woord ATAG verschijnt en dan zouden in kolom 3 ALLEEN de ovens van ATAG mogen zitten.

Ik had dit geprobeerd met Filter en dit werkt als ik maar 1 rij gebruik ( bv de rij van oven) Wanneer ik een filter op de 2de rij (bv microgolf) een filter wil zetten heb ik er geen meer op de eerste rij.

Op deze maniet wil ik regels maken zoals hieronder.

(kolom1)      (kolom2)       (kolom 3)

Oven
microgolf
afzuigkap
kookvuur
koelkast
diepvreizer

wie kan mij hierbij helpen?
alvast bedankt

H@rm

den_chuck,

Mijn voorstel is om een dynamic block van alle onder delen te maken. bv. 1 oven. Hie kan je dan in kiezen of het een Miele of een Atag (of nog meer) wordt. Na deze keuze kun je alleen de bij het merk behorende types selecteren. Dan zijn dus de kolom 1, 2 en 3 bekend.
Met extract data kun je lijsten generenen naar Excel.

Michel

EDIT 21-02-2011 10:48;

Ik heb als bijlage een block van een HE profiel (oven) waar je kan kiezen uit verschillende typen (HEA, HEB, HEM= verschillende merken) met daarna de verschillende afmetingen (HE100A etc= type oven)
Zo kun je even kijken hoe de opbouw van het block is om het zelf te verbouwen tot een oven, afzuigkap etc.

Michel
Acad 10 t/m 2015
Revit 2010 t/m 2015
autodidact lisp

sschevers

Den_chuck,

Kijk eens op het volgende forum:
http://www.worksheet.nl/ daar vind je de wereld aan voorbeelden voor Excel.

stephan

Reimer

Je kunt in excel gebruik maken van "gegevensvalidatie" om uit een lijst te kunnen kiezen.

Reimer

julien

Met validatie laat je inderdaad uit een lijst kiezen, maar kan je (zonder vba) hier ook mee bepalen dat je enkel uit de types ovens van miele mag kiezen als er gekozen is voor oven en dan miele?

den_chuck

@ H@rm zover gaat mijn kennis (nog) niet.
Ik weet wel wat je bedoeld, maar wanneer ik een keuken ontwerp doe ik dit in Simar-Design.
Wanneer ik een ontwerp heb maak ik hier een offerte voor en maak ik een dossier waarin ook een lijst in zit
waar ook kleuren, materialen ed opstaan.
Ook staan hier alle toestellen op die de klant gekozen heeft. Heel dit document word door onze verkoper en samen
met de klanten besproken.
Wanneer de klant zijn/haar akkoord geeft voor de keuken gaat het blad, met handtekening klant, naar onze magazijnier die op zijn beurd de toestellen kan bestellen voor de keuken in productie gaat.
Op dat moment heb ik nog niets in AutoCAD getekend.
Daarom zou er echt iets in Excel een dergelijke lijst willen maken.
En in Excel ken ik enkele basis formules maar dan houd het ook op!  :wink:
Dus wat die "gegevensvalidatie" betreft kan ik alle hulp gebruiken!

Reimer

Het is me gelukt om een 2e keuzelijst te maken die afhankelijk is van de keuze uit de 1e lijst.
De 2e keuzelijst komt steeds uit dezelfde cellen, alleen de inhoud van deze cellen veranderd op basis van de keuze uit de 1e lijst.
In de bijlage een voorbeeld.

Reimer

Jon Tampon

Ik denk als je met filters wilt werken, het makkelijker is als je een formulier aanmaakt in access, dit is toch speciaal ontworpen voor database gebruik?
Windows 8.1 (64 bit)
AutoCAD Mechanical 2016 - English SP1

julien

Dit is inderdaad een heel stuk beter voor dit soort werk, maar leert wel iets lastiger.

den_chuck

Citaat van: Reimer op di 22 02 2011, 08:12:17
Het is me gelukt om een 2e keuzelijst te maken die afhankelijk is van de keuze uit de 1e lijst.
De 2e keuzelijst komt steeds uit dezelfde cellen, alleen de inhoud van deze cellen veranderd op basis van de keuze uit de 1e lijst.
In de bijlage een voorbeeld.

Reimer

Dit is eigenlijk zo iets dat ik aan het zoeken ben.
Ik heb in het excel bestand nog het 1 en ander bijgezet.
Zo is het misschien nog duidelijker wat ik probeer te maken.
@ Jon...met access kan ik helemaal niet meer werken, ik heb hier eens enkele lessen in gehad,

maar dit is al heeeel lang geleden en hiervan weet ik enkel nog hoe het programma eruitziet als het opgestart is  :D

Reimer

Ik heb jouw lijst bewerkt. In de bijlage het resultaat.
Omdat de subkeuze (onderdeel) voor iedere regel anders is moet achter iedere regel de invoer voor deze keuzelijst bepaald worden.

Groeten,
Reimer

den_chuck

Citaat van: Reimer op wo 23 02 2011, 09:53:19
Ik heb jouw lijst bewerkt. In de bijlage het resultaat.
Omdat de subkeuze (onderdeel) voor iedere regel anders is moet achter iedere regel de invoer voor deze keuzelijst bepaald worden.

Groeten,
Reimer

We hebben dit verder uitgewerkt en het werkt prima!  :vreegoe:
Bedankt allemaal om me verder te helpen.
(Door de drukte had ik niet veel tijd om dit even te komen melden!)

den_chuck

Ook hebben zijn we nu bezig met access.
Misschien is het nu het moment om hier ook wat van te leren.