yoin

stevenspapen

hellow,

vraagske, ik ben mezelf een beetje aan het leren tekenen met autocad 2007. Welnu het volgende...

ik teken een muur (rechthoekige gesloten figuur). Deze hatch ik. Nadien maak ik een raam met blockeditor. Deze wil ik op de muur plaatsen. Bedoeling is dat de muur en de 'hatch' niet meer zichtbaar is op de plaats waar ik de raam zet. Neem ik de raam weg dan zou de muur opnieuw normaal zichtbaar moeten zijn. Dus eigenlijk wil ik overplakken. Hoe doe ik dit nu want ik krijg het echt niet gevonden.
'draw order' dacht ik mee kort bij te zitten maar het lukt me niet. Graag ff hulp...

mvg Steven

karel71

staan dan het raam en de muur niet in een aparte laag?
Zowel kan je toch de laag van de muur afzetten? (als ik het goed begrijp wat je wil bereiken)

H@rm

Citaat van: stevenspapen op wo 18 08 2010, 11:41:09
hellow,

vraagske, ik ben mezelf een beetje aan het leren tekenen met autocad 2007. Welnu het volgende...

ik teken een muur (rechthoekige gesloten figuur). Deze hatch ik. Nadien maak ik een raam met blockeditor. Deze wil ik op de muur plaatsen. Bedoeling is dat de muur en de 'hatch' niet meer zichtbaar is op de plaats waar ik de raam zet. Neem ik de raam weg dan zou de muur opnieuw normaal zichtbaar moeten zijn. Dus eigenlijk wil ik overplakken. Hoe doe ik dit nu want ik krijg het echt niet gevonden.
'draw order' dacht ik mee kort bij te zitten maar het lukt me niet. Graag ff hulp...

mvg Steven

Je zou het kunnen proberen door een wipeout in je kozijn blok te plaatsen. Qua opbouw zou je dan als resultaat moeten krijgen; hatch muur, wipeout, kozijn.

Suc7

Michel
Acad 10 t/m 2015
Revit 2010 t/m 2015
autodidact lisp

julien

Wat H@rm zegt kan perfect, maar is niet echt aan te raden vind ik persoonlijk. Een wipeout werkt niet altijd even goed, zeker bij het afdrukken wil het wel eens mis gaan.

Best wacht je met het arceren totdat je gevel klaar is, dan moet je geen heksentoeren uithalen om het correct te krijgen.

jo-king

Citaat van: julien op wo 18 08 2010, 13:08:38
Wat H@rm zegt kan perfect, maar is niet echt aan te raden vind ik persoonlijk. Een wipeout werkt niet altijd even goed, zeker bij het afdrukken wil het wel eens mis gaan.

Best wacht je met het arceren totdat je gevel klaar is, dan moet je geen heksentoeren uithalen om het correct te krijgen.
ik geef Julien volledig  gelijk, maar ALS je het toch zou willen doen op H@rm's manier, vervang die wipeout dan door een hatch / SOLID object met een true color van 255,255,255 (true white)
dit is wat betrouwbaarder dan een wipeout.

CAD/BIM consultant
Autodesk Reseller
Revit Certified professional

H@rm

Citaat van: jo-king op wo 18 08 2010, 15:47:21
ik geef Julien volledig  gelijk, maar ALS je het toch zou willen doen op H@rm's manier, vervang die wipeout dan door een hatch / SOLID object met een true color van 255,255,255 (true white)

Ik was mij wel bewust van het probleem omtrent de betrouwbaarheid van wipeout. De oplossing met de hatch is idd een beter idee. Op deze manier past het beter in de vraagstelling van Steven.
Eerst tekenen en dan arceren is eigenlijk de beste oplossing, maar soms denken anderen daar anders over.

Michel
Acad 10 t/m 2015
Revit 2010 t/m 2015
autodidact lisp

stevenspapen

Citaat van: karel71 op wo 18 08 2010, 12:57:00
staan dan het raam en de muur niet in een aparte laag?
Zowel kan je toch de laag van de muur afzetten? (als ik het goed begrijp wat je wil bereiken)

@ Karel 71 : mja idd dat kende ik reeds. Probleem is dan wel wanneer je alles samen afdrukt je nog steeds de 'hatch' ziet op de ramen en deuren.

@ de rest : dat is inderdaad een goede oplossing en die zal ik voorlopig gebruiken. Het is echter nog niet helemaal wat ik bedoelde. Ik heb een bestaand plan van iemands huis en dat heb ik dus als voorbeeld. Wanneer ik daar een raam wegneem uit zijn muur dan lopen de muren met 'hatch' gewoon door. Zet ik de raam terug dan verdwijnt op die plaatsen de 'hatch'. Ik denk dat er ergens iets ingesteld word ofzo. Ik heb nog iets nieuw gevonden 'island' en island detection. Ik ga dit eens op allerhande manieren proberen. Als ik er ooit uit geraak laat ik zeker iets weten. :wink:

bedankt allemaal!!

EddyBeerke

Ik ben toch wel heen nieuwschierig hoe dat dan werkt in die tekening!
Is het mogelijk om de tekening hier te posten dan kunnen we nog iets eruit leren.
Anders stuur mij een pm voor mijn emailadres, daar kan ik grotere bestanden mee ontvangen.
Als ik er dan uit ben hoe het werkt meld ik dat hier en hebben er allemaal wat aan.
Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

Ropa

Citaat van: stevenspapen op wo 18 08 2010, 18:04:25

Ik heb een bestaand plan van iemands huis en dat heb ik dus als voorbeeld. Wanneer ik daar een raam wegneem uit zijn muur dan lopen de muren met 'hatch' gewoon door. Zet ik de raam terug dan verdwijnt op die plaatsen de 'hatch'. Ik denk dat er ergens iets ingesteld word ofzo. Ik heb nog iets nieuw gevonden 'island' en island detection. Ik ga dit eens op allerhande manieren proberen. Als ik er ooit uit geraak laat ik zeker iets weten. :wink:

In dat bestaande plan is een arcering gemaakt met een BLOCK van een raam, dus de arcering loopt om het raam toe. Deze arcering is dan Associative (kan je aanvinken). Als je dan het raam verschuift, schuift het gat van de arcering mee.

Ik gebruik vaak wel WIPEOUT als ik iets over een BITMAP heen wil zetten. Dan hoef ik in dat plaatje niks weg te poetsen met bv PAINT. Die wipeout moet je dan wel in de laag 255 zetten. Als je het bv uitprint als PDF (wat ik dan vaak naar iemand verstuur) dan is de PDF goed maar zodra het uitgeprint wordt is het een zwart vlak. Daar kwam ik pas later achter na opmerking van de ontvangende. Toen heb ik het thuis uitgeprint en toen was het inderdaad een zwart vlak.

roy_043

@ Ropa: Jij hebt het over "verschuiven", stevenspapen heeft het over "wegnemen". Als je bij een associatieve arcering één van de begrenzing wegneemt dan wordt de arcering niet aangeheeld en is deze niet langer associatief. Ik vermoed zelf dat er in het raam-block van stevenspapen een wipe-out of solid(-hatch) zit.

den_chuck

Citaat van: jo-king op wo 18 08 2010, 15:47:21
ik was al een tijdje opzoek naar een "solid wipeout" zeg maar.
Onze projecten zijn steeds appartementen. Van elk appt. maak ik een elektriciteits- en cv plan (eerst volgens lastenboek later volgens klantenkeuze)en ook eventueel ruwbouwijzigingen volgens klantenkeuze. Telkens we een plan ontvangen hadden werden deze appt. telkens appart opgeslagen zodat als men plannen zag van een appt, je niet kan zien hoe de buren hun appt inrichten. Deze plannen staan op een A3 en enkel het appt dat van toepassing is staat op het plan de andere kan je niet zien. Nu hebben we al een keer hierdoor "problemen" gehad wanneer men opnieuw een plan vroeg op A0, we moesten deze opnieuw allemaal bij elkander plakken.
Nu heb ik deze Hatch getest, en het lukte prima, je kan zo "iets" over de andere appt leggen zonder dat het plan uit elkander gaat. Wel heb ik een vraag ivm blocks, die komen er nog door. Of moet ik alle blocks exploderen?
alvast bedankt!

julien

Waarom ga je niet voor een paper space per blad waarbij je eventueel gebruik maakt van een veelhoek viewport?
Dat dient hiervoor.
Desnoods maak je een bestand aan per appartement waar je enkel het totale plan via xref binnen haalt en een paper space aanmaakt per kamer/appartement/...

FastFiber