FastFiber

Lisp programma voor het genereren van een eendraadschema

Gestart door Bratsh, vr 30 04 2010, 18:44:32

Vorige topic - Volgende topic

Bratsh

Ik zou een lisp routine willen (laten) maken om van een situatieschema een eendraadschema te genereren.
Is er iemand die me hierbij kan helpen?
Ik heb zelf geen programeerervaring en denk dat het een hele klus om hieraan in mijn eentje te beginnen.
Grz,
Tim

cadtools@gmail.com

Voorbeeldtekeningetje misschien eens bijvoegen.
Zit niet zo deep into de e-schema's..

Joop

Zo op het eerste gezicht zeg ik: Dit is niet te doen.
Er zijn namelijk teveel variabelen die je uit de opstellings- cq situatietekening moet halen en die er al dan niet instaan.

Motoren:
Wat voor soort motor.
Is het een vaste of flexibele aansluiting.
Bij een vaste wel of niet op klemmen aangesloten en via hoeveel klemmenkasten.
Wat voor soort startinrichting (heel belangrijk voor eenlijnschema).

Sensoren:
Wat voor soort/type sensoren.
Welke spanning.

Noodstop:
Signalering:
Etc. etc.

Een programma als E-plan kan wel een eenlijnschema uit een meerlijns- watervalschema genereren omdat bij het ontwerp je al bepaalt welke relais en klemmen je gebruikt.

Dit is ook in lisp te programmeren. Het vereist echter een strikte teken en norm discipline.
Een gelovig volger van
"de Sacrale Kunst van Luiheid",
zijn leider "Lisp" en acoliet "Script".

sschevers

Dit soort dingen moet je zelf niet willen maken. Ga je dit wel doen dan zul je , net wat Joop al aangeeft zeer strikt moeten gaan tekenen.

je kunt beter gaan kijken naar dedicated applicaties die dit allemaal voor je regelen. Kijk eens Autocad Electrical, E-plan (wat Joop al aangaf ) , Nodined of naar Stabiplan.

Dat er applicaties op de markt zijn geeft al aan dat je het niet even snel zelf bouwt.

greetz stephan

Bratsh

Iedereen,
Ik denk dat er een misverstand is ontstaan. Hetgeen wat ik bedoel is een E-schema voor huishoudelijk gebruik en niet voor industriele toepassingen.
Als je een voorbeeld wil hebben mail me ff op timwynants@hotmail.com en ik bezorg je er graag eentje!
Grz,
Tim

Bratsh

Idd dat bedoel ik.
De reden waarom ik perse met autocad wil verdergaan is dat ik dit programma het beste onder de knie heb;
ik heb reeds andere programma's geprobeerd maar hoewel ze steeds beloven dat het sneller en beter gaat stel ik steeds vast dat ik nog altijd werk heb met aanpassingen. In deze tijd heb ik met autocad reeds manueel het schema getekend.
Dus als ik er in slaag om enkele zaken te automatiseren zal ik altijd sneller blijven met autocad.
Tim