FastFiber

Afschuinen van een Dynamic Block

Gestart door MRdesign, ma 08 03 2010, 11:03:34

Vorige topic - Volgende topic

MRdesign

Goedemorgen!

Ik heb een vraag/probleem. Ik ben druk bezig met dynamic blocks en kom daar het volgende probleem tegen die ik zelf niet op weet te lossen.

Ik zou graag een rechthoek aan 1 zijde af willen schuinen onder een bepaalde hoek (zoiets als hieronder. 

Rechthoek.

Rechthoek afgeschuind.

Hoe doe ik dit?

Reimer

Jouw vraag is niet volledig genoeg om te kunnen antwoorden.
Afschuinen kan door er een lijn tussen te tekenen!

Welke dynamische functie bevat jouw block? Moet de afschuining daarbij altijd gelijk blijven of ergens mee meelopen?

Reimer

MRdesign

Citaat van: Reimer op ma 08 03 2010, 15:15:59
Jouw vraag is niet volledig genoeg om te kunnen antwoorden.
Afschuinen kan door er een lijn tussen te tekenen!

Welke dynamische functie bevat jouw block? Moet de afschuining daarbij altijd gelijk blijven of ergens mee meelopen?

Reimer

Om het even te verduidelijken het volgende:

De rechthoek in mijn geval betreft een dakplaat voor hellende daken (bijvoorbeeld Isobouw SlimFix). Ik heb van deze dakplaat een dynamic block gemaakt zodat ik hem in de lengte kan stretchen. Strech is dan ook de enige dynamische functie die ik tot nu toe aan het block heb gehangen.

Wat ik graag wil is dat wanneer de dakplaat aansluit op een andere dakplaat in de nok dat de kopkant van de dakplaat dus onder een hoek komt zodat er een nette aansluiting ontstaat. In mijn block kan dat dus niet.

Eigenlijk zou de kopkant van de dakplaat een soort van rotate+stretch functie moeten krijgen. waarbij de eindlijn (verticaal) geroteerd wordt om het beginpunt aan de binnenzijde van de dakplaat. en de overige (horizontaal) gestretched worden.

Hopelijk is het nu iets duidelijker.

Reimer

Dit is al een stuk duidelijker.  :vreegoe:

Bijgaand een voorbeeld van hoe zou kunnen. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Je kunt in een dynamisch block ook parameters automatisch bewerken (move, stretch, etc)

Reimer

hulpje

Beste MRdesign,

Laten we beginnen met de AutoCAD versie waarmee je werkt, is dat 2010?
Wat is je kennis op het gebied van Dynamische blocken?

Om een dynamisch block met een "bepaalde" hoek te maken, wordt lastig.
De lengte van de schuine lijn verandert, waardoor je rechthoek gaat vervormen.
Als de "bepaalde" hoek minder belangrijk is dan de vorm van de rechthoek, dan is de oplossing eenvoudig.
Zie als voorbeeld de printscreen.
(Vierkant van 100x100 en in stappen van 10 te verhogen tot een lengte van 200)

Is de "bepaalde" hoek belangrijker, dan zie je in printscreen 2 wat er gebeurt.
Dan moet je dus gaan programmeren, dat de hoek verandert, de lengte van de schuine lijn langer of korter wordt en moet de bovenste lijn verlengt worden om de het geheel weer te sluiten.

Dit lijkt mij een ingewikkelde klus en zou ik eerder nadenken over een LISP oplossing.

Ik hoop je zo wat verder op weg geholpen te hebben.

Richard

HELAAS BESTAAT CADToppers.com niet meer
ACP-er (AutoDesk Certified Professional)

H@rm

Citaat van: MRdesign op di 09 03 2010, 08:10:29

Eigenlijk zou de kopkant van de dakplaat een soort van rotate+stretch functie moeten krijgen. waarbij de eindlijn (verticaal) geroteerd wordt om het beginpunt aan de binnenzijde van de dakplaat. en de overige (horizontaal) gestretched worden.

Hopelijk is het nu iets duidelijker.

Om niet direct met een pasklare oplossing te komen maar met een werkwijze het volgende:
1)Ik ga er van uit dat het block dat je nu hebt een strech action heeft over de hele dikte van je dakplaat om zo de lengte van de plaat te kunnen wijzigen.
2)Je zou een extra strech action kunnen toevoegen die alleen de bovenkant van je dakplaat strecht om zodoende de afschuining te krijgen. Die moet zo flexibel zijn dat je hem zowel positief als negatief kunt verlengen. (Zo kan je zowel een langere als kortere bovenplaat toepassen.
3)Deze extra action moet je vervolgens weer in zijn geheel mee nemen met de eerste action die de totale lengte van de daplaat regelt.
Deze actie (2 en 3) moet je ook toepassen op het ander einde van je dakplaat, dus zowel in de goot als op de nok.

Hopelijk is het zo iets duidelijker geworden.

Michel
Acad 10 t/m 2015
Revit 2010 t/m 2015
autodidact lisp

MRdesign

Goedemorgen heren,

Mijn excuses dat de eerste post een beetje summier was. Ik dacht... simpel houden anders begrijpen ze er niks meer van  :D

AutoCAD 2007

Om op de bovenste 2 posts terug te komen:
Post 1. (Reimer) dat is inderdaad wat ik zoek, maar hoe werkt het met meerdere horizontale lijnen?
Post 2. (hulpje) de "bepaalde" hoek in mijn geval is geheel variabel (van 0 to 90 graden om het zo maar eens te stellen). Mijn kennis van dynamic blocks kun je zien uit de bijgevoegde bestanden. Een doorsnede van een binnendeurkozijn met verschillende deurbreedtes, flip, deuropeningtypes (15 graden (bestaand kozijn) of 90 graden (nieuw kozijn)) en wel of geen onderdorpel. En een doorsnede van de betreffende Isobouw Slimfix 3.0 3/3 dakplaat met alleen een stretchfunctie.

hulpje

Het is altijd belangrijk om je AutoCAD versie te vermelden!
AutoCAD elementen gemaakt in een nieuwere versie werken niet altijd goed in oudere AutoCAD versies.
Ook moeten de mensen die dan een block posten er voor zorgen dat deze opgeslagen wordt als 2007.

In bijgevoegd printscreen kun je zien, hoe je je probleem met meerdere lijnen oplost.
(dus alleen een hoek punt van een stretch actie voorzien)

En om je block af te maken, doe je ook nog een rotatie actie maken op het invoegpunt van je block!

H@rm

Citaat van: hulpje op di 09 03 2010, 10:17:38
En om je block af te maken, doe je ook nog een rotatie actie maken op het invoegpunt van je block!

@Richard,

Mijn ervaring met rotatie actie op het gehele block zijn minder goed. Mijn voorkeur gaat er naar uit om een rotatie actie alleen uit te voeren op onderdelen van je block. Als je het gehele block wilt draaien in je tekening gebruik je gewoon het acad commando rotate.

Michel
Acad 10 t/m 2015
Revit 2010 t/m 2015
autodidact lisp

Reimer

Ik heb het block van jou aangepast.
Er is een parameter voor de totale lengte. Deze neemt een andere parameter mee die de extra lengte voor de afschuining bepaald. Deze laatste parameter heeft op zijn beurt 4 stretch actions die voor elke laag een andere "Distance multiplier" hebben.

De parameters t.b.v. de afschuining heb ik allemaal een minimale maat van 100 gegeven omdat deze niet 0 mag zijn. Een andere lengte mag natuurlijk ook. Dit minimum staat ook ingesteld in de eigenschappen van de parameters.

Reimer

hulpje

yoin