yoin

FK

Hallo,

Ik heb problemen met de items omschreven in de titel van dit topic bij het gebruik in 3D.
Wanneer je een laag op OFF zet wordt de laag onzichtbaar maar zouden de items die achter deze laag liggen wel onzichtbaar moeten blijven, dit in tegenstelling tot de functie FREEZE. Hierbij worden de items (laag) wel zichtbaar.
Bij mijn AutoCAD versie is er geen verschil merkbaar tussen OFF en FREEZE.
Waar ik eigenlijk heen wil is het maken van een FLATSHOT waar ik 1 laag uitzet maar dat de items die achter deze laag liggen wel verborgen blijven. Hierna wil ik een FLATSHOT maken van alleen de laag die uitstond. De onstane flatshots wil ik later samenvoegen, zonder items te moeten trimmen, maar dan wel ieder in hun eigen laag. Hierdoor kan ik het vermoeiende uitzoeken van welk lijntje bij welke laag ( lees leiding) hoort, bij het omzetten van 3D naar 2d, vermijden.
Ik hoop dat mijn uitleg een klein beetje duidelijk is.

Bij voorbaat dank,

Ferry

bart

is layiso niets voor jouw daarmee kan je een laag selecteren die blijft dan zichtbaar de rest wordt uitgezet

ook het locken van lagen kan handig zijn je blijft ze dan wel zien maar kunt ze niet meer selecteren
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

FK

Het isoleren van een laag is geen probleem. Mijn probleem is eigenlijk de grootte van het model. Normaal gesproken zou je in Paperspace een viewport kunnen maken van het complete model waar je vervolgens die ene leiding in de installatie eruit laat springen door deze een andere kleur te geven. Wanneer je de tekening dan uitprint zie je de complete installatie met een dunne lijndikte afgedrukt en allen de leiding waar het om gaat met een dikke lijndikte. Maar om dit te doen moet ik wel het hele model in deze tekening hebben staan. Maar helaas wordt een tekening van 50MB niet gewaardeerd. Zou ik ook niet doen.
De andere optie is een flatshot maken van de complete installatie alleen ben je dan de mogelijkheid kwijt om die ene leiding te selecteren. Je moet dan elk lijnte behorende bij die leiding veranderen van laag. Als je deze twee ( de installatie en de leiding) kunt scheiden  dmv 2 flatshots. Die later wel weer in elkaar passen zonder te hoeven trimmen zou dat heel veel tijd kunnen schelen. En gelockte laag wordt wel meegenomen in een flatshot.

roy_043

Je zou dit kunnen proberen:
1. Maak een flatshot van het gehele model.
2. Maak een flatshot van alleen de gewenste leiding en wijzig laag van deze flatshot.
3. Combineer de beide flatshots.
4. En accepteer dat er elementen dubbel in de tekening staan.
5. Of probeer of je met OVERKILL deze dubbele elementen kunt wissen.
   De volgorde van samenvoegen maakt waarschijnlijk veel uit voor de resultaten van OVERKILL.

Ik kan e.e.a. zelf niet testen omdat ik Bricscad 7 classic gebruik.

FK

Het nadeel is dat het de flatshot van de leiding toch nog weer getrimd moet worden omdat deze in de installatie nog wel achter ander leidingen langs loopt en in het flatshot niet.
Voor het zichtbare deel van de leiding is dit inderdaad de beste oplossing.