FastFiber

Alle apparatuur om te maken, maar niets om te designen

Gestart door smartie, zo 24 01 2010, 10:08:22

Vorige topic - Volgende topic

smartie

Hallo,

ik ben nieuw hier op het forum en heb eigenlijk niets te maken met Autocad.
Wij hebben echter een dentaaltechnisch bedrijf die een 3D Systems kunstofplotter hebben en binnenkort ook een 5-assige freesunit. Dit echter voor kleine objecten (in ons geval tanden).

Wij gebruiken hiervoor dedicated software die minder kennis vereisen van autocad.

Nu heb ik echter een tandwiel nodig voor mijn hobby die helaas nergens meer te verkrijgen is.

Ik weet dat ik dit tandwiel met gemak kan vervaardigen mits de juiste digitale file.

Daarom aan jullie de vraag of het haalbaar is om vanuit een versleten tandwiel dit digitaal te reproduceren tot een juist exemplaar. En zo ja, hebben jullie enig idee hoeveel tijd hier zou inkruipen en hoeveel deze design zou gaan kosten.

Ik heb een foto toegevoegd van het versleten tandwiel.

Liefst had ik als output een STL file gehad.

alvast bedankt,

Jan.

julien

Op zich kan dit niet zo'n groot probleem zijn denk ik, al zou ik het niet met autocad tekenen.

Manu

Citaat van: julien op zo 24 01 2010, 21:56:42
Op zich kan dit niet zo'n groot probleem zijn denk ik, al zou ik het niet met autocad tekenen.

Het 'ontwerpen' mag voor een ervaren 3D-tekenaar inderdaad niet onoverkomelijk zijn, maar vertrek je niet beter van een 3D-scan van het versleten tandwiel om tenminste te de basisafmetingen ervan te kennen?
Aan de foto te zien lijkt me het een klein tandwiel, dus hoe ga je dat anders gaan opmeten om een 'nieuw' te gaan uitwerken in 3D?

groeten,

Manu
AutoCad 2000 - 2007 - 2008
Sketchup 4-5-6

roy_043

Is het niet ook mogelijk om van een goed tandwiel (bijv. geleend van een collega-hobbyist) m.b.v. een mal een kopie te maken?

smartie

3D inscannen voor de ronde vormen binnenin en buitendiameter is geen probleem. Dit kan ik in STL verschaffen.

FastFiber