yoin

dreten

Stomme vraag misschien, maar ik ben op zoek naar 't volgende (in ACAD2010)

stel ik wil twee vierkanten van 200mm zijde tekenen.
de twee vierkanten staan op 100mm van elkaar.
hoe kan ik nu bijvoorbeeld de linkse onderhoek van mijn tweede vierkant op exact 100mm van de rechtse onderhoek van het eerste vierkant zetten, om dan vervolgens dat tweede vierkant te tekenen.
let op! onderstaand antwoord volstaat niet:
reken 600mm bij het startpunt van de eerste vierkant startpunt eerste vierkant+500mm zijde+100mm tussenruimte), want dit gaat alleen maar op voor strikt eenvoudige tekeningen. ik wil dit namelijk ook op een welbepaalde afstand vanuit een gewenst punt willekeurig in een complexe tekening kunnen toepassen.
en dit ook niet:
teken vanuit het gewenste punt een tijdelijk  verbindingslijntje naar je volgend startpunt, en vertrek vervolgens van daar uit met je volgnend tekeningdeel.

ik wil als het ware zo een onzichtbare verbinding maken zonder een lijntje te hoeven tekenen :wink:

beste dank voor uw "stapjesgewijze" uitleg  :wink:

Dré

jimpie

beste stomme vragen bestaan niet

ik doe deze handeling op volgende manier
teken je eerste vierkant met de gewenste afmetingen
start het commando voor je tweede vierkant
duw je schift toets in en rechtermuisklik daar selecteer je from
nu kan je de rechtse onderhoek van je eerste vierkant aanklikken
nu geef je de richting aan en de afstand vanaf dat punt en
je tweede vierkant zal juist getekend worden

roy_043

dreten

Citaat van: roy_043 op zo 24 01 2010, 13:07:46
Dré: kort geleden stelde je nagenoeg dezelfde vraag:
startpunt van een nieuw tekeningonderdeel verplaatsen vanaf een snappunt
Dus waarom heb je hiervoor een nieuw onderwerp opgestart?

vond systeem mat "@" nogal omslachtig en heb nog een poging gewaagd. Mét succes blijkbaar: shift/R-klik/ "from", werkt stuk handiger (bij mij althans ;-)).
no offence, Roy.

Dré

roy_043

Voor de duidelijkheid:
Shift/R-klik/from is alleen maar een manier om "from" aan te zetten. Het komt niet in de plaats van het "systeem met @". Nadat je Shift/R-klik/from hebt aangeklikt moet je een offset aangeven. Dit kan met het "systeem met @" of met "direct distance entry" (zoals hiervoor door jimpie is beschreven).

Citaat van: dreten op zo 24 01 2010, 13:35:55nog een poging gewaagd
Je had natuurlijk ook gewoon kunnen verdergaan met het oude onderwerp.