yoin

Peterken

Hoi,

Een vriend heeft een ontwerp bureau & 'print shop' en heeft nu een opdracht gekregen om een groot aantal en in verschillende formaten dwg files te plotten.
Omdat ik ooit - bijna 20j geleden - met AutoCad heb gewerkt, vroeg hij me om hulp hierover.
Hij dacht dat de software bij zijn OCE plotter dit zondermeer kon maar ik heb dan TrueView 2010 geïnstalleerd.

Tot daartoe is alles in orde maar nu dringt er zich een probleem op: hoe kan je het snelst op voorhand zien/weten op welk formaat/schaal die tekeningen geplot moeten worden? (ze plotten normaal gezien enkel plotfiles)
Zijn klant heeft die tekeningen ook van een opdrachtgever gekregen en hebben geen bijkomende informatie bij de bestanden.

Is er een manier om zonder telkens te moeten zoomen dit voor mekaar te krijgen?
Ik zag wel dat er een mogelijkheid om in batch te plotten maar ook dan moet je blijkbaar telkens eerst de instellingen vastleggen per bestand.

Alvast bedankt voor jullie antwoord!
P.

Reimer

Wanneer in de dwg een layout is aangemaakt dan heeft deze een bepaald papierformaat. Normaal gesproken staat hier dan ook een kader met het juiste formaat omheen. Je kunt ook in het model een kader plaatsen en je papierinstelling goed zetten.
Je hebt echter een probleem wanneer er alleen een model getekend is zonder begrenzing of aanduiding van de gewenste schaal. In dat geval moet je terug naar de klant of een gok wagen.

Reimer.

roy_043

En als je geen ctb/stb hebt moet je ook gokken wat de juiste plotinstellingen zijn.

H@rm

Als tekenaar ben ik ook van mening dat je de verantwoording voor wat er afgedrukt moet worden niet bij de lichtdrukker moet/mag leggen. Daar moet de tekenaar zelf voor zorgen door de lichtdrukker pdf's of plt's aan te leveren.
Geef de aantallen door en de lichtdrukker kan het prima verzorgen.
Er kan zoveel misgaan als je die verantwoording bij de drukker legt. Layers aan/uit, ctb bestand missen, xref's niet gekoppeld, verkeerde schaal etc.
Mijn advies: Terug naar de tekenaar en om plt's danwel pdf's vragen.

Michel
Acad 10 t/m 2015
Revit 2010 t/m 2015
autodidact lisp

FastFiber