FastFiber

Distance doortellen OPGELOST

Gestart door thijss, ma 12 10 2009, 12:48:54

Vorige topic - Volgende topic

thijss

Is het mogelijk om distance te gebruiken voor het meten en optellen van meerdere lijnstukken?
Ik gebruik autocad lite 2007. Het gaat om een bouwtekening waarbij ik de lengtes van meerdere stukken wand
als totaal lengte wil weten.

Alvast bedankt

hulpje

Beste Roy,
Deze tool gaat niet werken omdat er gebruik gemaakt wordt van LISP.
De topic poster geeft aan, dat hij werkt met LT en in LT werkt LISP niet.

Richard

HELAAS BESTAAT CADToppers.com niet meer
ACP-er (AutoDesk Certified Professional)

roy_043

Citaat van: hulpje op ma 12 10 2009, 14:04:13Deze tool gaat niet werken omdat er gebruik gemaakt wordt van LISP
Er wordt geen gebruik gemaakt van lisp maar van Diesel.
Sterker: als je de gelinkte pagina helemaal had bekeken dan had je dit gezien:
Excellent tip. BTW, I confirmed that this works on LT '08

thijss

Ik vrees dat mijn macro kennis (lees: "geen") niet afdoende is. Ik heb geprobeerd beide regels te kopieren naar de cmdbar en dat heeft niet gewerkt. Het ligt denk ik aan mijn manier van invoeren, hoe werkt dat?

Resultaat tweede regel voor het resetten:

Unknown command "^C^C_MODEMACRO;.;SETVAR;USERR1;0;".  Press F1 for help.

Resultaat eerste regel:

Command:
*^C^C_dist;\\setvar;USERR1;$M=$(+,$(getvar,USERR1),$(getvar,DISTANCE));_modemacr
o;"Total Unknown command
"*^C^C_DIST;\\SETVAR;USERR1;$M=$(+,$(GETVAR,USERR1),$(GETVAR,DISTANCE));_MODEMAC
RO;"TOTAL".  Press F1 for help.
Command: Distance
DISTANCE = 0.000 (read only)
Command: :"$(+,$(getvar,USERR1),$(getvar,DISTANCE));
Unknown command ":"$(+,$(GETVAR,USERR1),$(GETVAR,DISTANCE));".  Press F1 for
help.

roy_043

Je moet zelf twee toolbar-knopjes maken. Eén voor elke macro. Ik ken tenminste geen andere manier om een macro te starten. Even customize opzoeken in de help, of anders hier kijken:
http://www.ellenfinkelstein.com/AutoCAD_tips_custom_toolbar_buttons.html

thijss

Bedankt het is gelukt! Ik heb twee knoppen aangemaakt een voor het doortellen en een voor het resetten.

Nu heb een vervolg vraag:

Is het mogelijk om bij de functie distance doortellen een lijn te laten weergeven tussen de aangeklikte punten.
Zodat te zien is welke punten reeds zijn gemeten? Wederom voor autocad lt 2007

roy_043

Een lijn plaatsen is moeilijk. Zijn points ook goed?
*^C^C_point;\_dist;@;\_point;@;setvar;USERR1;$M=$(+,$(getvar,USERR1),$(getvar,DISTANCE));_modemacro;"Total Distance :"$(+,$(getvar,USERR1),$(getvar,DISTANCE));
(stel wel de PDMODE even goed in bijv. op 35)

roy_043

Deze macro trekt wel een lijn maar je moet per afstand drie punten invoeren: beginpunt, eindpunt en dan nog een keer het beginpunt.
*^C^C_line;\\;_dist;@;\setvar;USERR1;$M=$(+,$(getvar,USERR1),$(getvar,DISTANCE));_modemacro;"Total Distance :"$(+,$(getvar,USERR1),$(getvar,DISTANCE));

roy_043

Misschien lukt het toch met twee punten:
*^C^C_pline;\\;_area;_object;last;setvar;USERR1;$M=$(+,$(getvar,USERR1),$(getvar,PERIMETER));_modemacro;"Total Distance :"$(+,$(getvar,USERR1),$(getvar,PERIMETER));

Overigens:
Je kunt met het area commando ook lengtes optellen...

thijss

Goed bezig! Beide regels werken goed.

Optimalisaties:
Punten: is het ook mogelijk het begin én het eindpunt te markeren?
Lijnen: is het niet mogelijk om die laatste beginpunt klik eruit te halen? WERKT
Lijnen: is het dan ook mogelijk een undo functie in te bouwen als bij een polyline?

roy_043

Citaat van: thijss op di 13 10 2009, 15:25:10
Punten: is het ook mogelijk het begin én het eindpunt te markeren?
Er worden (als het goed is) twee points geplaatst per gemeten afstand. Wat bedoel je precies? Wil je misschien verschillende kleuren voor de twee points?

Citaat van: thijss op di 13 10 2009, 15:25:10
Lijnen: is het dan ook mogelijk een undo functie in te bouwen als bij een polyline?
Nee, volgens mij niet. Als je een per ongeluk gemeten afstand af wilt trekken van het totaal dan kun je een extra knopje maken met een macro dat bijna gelijk is aan het optel-macro: je hoeft het plusteken alleen maar te vervangen door een minteken.

thijss

Er wordt bij mij alleen een point geplaatst bij het beginpunt...
De andere oplossing werkt perfect, ik kan nu afstanden optellen en waarnodig stukken aftrekken.

Nu wil ik graag de gemaakte werkbalk ook op een andere pc gebruiken, kan ik deze ergens apart kopieren en plakken.

roy_043

Als je een partial cui hebt gemaakt moet dat geen probleem zijn. Partial cui en ev. bmp's kopiëren naar een map in het cad-zoekpad van de andere pc en vervolgens de partial cui inladen.

<EDIT>
Dat jij met de "punten-macro" maar één point krijgt is vreemd: in de macro staat twee keer het commando point. Of ben je aaneengesloten wanden aan het opmeten en komen de beginpunten steeds op de eindpunten van de vorige meting te liggen?

Als je alleen maar aaneengesloten wanden hoeft op te meten kun je het hele voorgaande verhaal vergeten en gewoon een doorgaande polylijn tekenen en daar met het commando LIST de lengte van opvragen.
</EDIT>

thijss

Hij geeft bij mij echt maar 1 punt, alleen het startpunt.
Ik meet losse lijnstukken. Dat kopieren werkt prima, thanks

yoin