FastFiber

Oppervlakte veranderen

Gestart door Alexander82, do 28 05 2009, 16:27:11

Vorige topic - Volgende topic

Alexander82

Inmiddels kijk ik hier wat langer rond en kom wel het een en ander tegen, maar net weer niet wat ik zoek...

Maar is er een mogelijkheid om de oppervlakte te veranderen bij polylijnen, het gaat hier om een aaneengesloten polylijn die een bepaalde oppervlakte heeft. Alleen deze moet verkleint of vergroot worden naar de gewenste oppervlakte.

Het gaat totaal om zo 70 blokken die veranderd moeten worden en eigenlijk zoek ik een manier waarmee het snel kan door middel van de lengte of breedte die veranderd wordt.

Hoop dat iemand iets weet waardoor ik ze precies een oppervlakte mee kan geven van 1500 m2.

julien

Dan moet je parametrisch beginnen tekenen, beschik je over versie 2010?

H@rm

Citaat van: Alexander82 op do 28 05 2009, 16:27:11

Hoop dat iemand iets weet waardoor ik ze precies een oppervlakte mee kan geven van 1500 m2.

Alle bestanden binnen het zoekpad van Acad plaatsen
(load "m2a")
m2

Suc6

Michel
Acad 10 t/m 2015
Revit 2010 t/m 2015
autodidact lisp

Alexander82

Citaat van: julien op do 28 05 2009, 16:32:43
Dan moet je parametrisch beginnen tekenen, beschik je over versie 2010?

Ik beschik over AutoCad Map 3D 2008

@H@rm: Ik gaat eens proberen.

Als ik hem inlaad kan ik alleen Shapefonts gebruiken, dus ik doe iets niet goed denk ik en het LSP bestandje kan ik wel inladen, maar zie voor de rest niet wat ik er mee kan doen aangezien er niets geladen wordt.

roy_043

Citaat van: H@rm(load "m2a")
m2

Je moet exact intypen wat er staat. Dus inclusief ( en ".

Alexander82

Kijk is aan, dat is best een gaaf tooltje en handig.

Maar kan je ook zeg maar een polyline selecteren van een vierkant of recht hoek en dat je het stuk wt je hebt geselecteerd hebt langer of korter kan maken door de oppervlakte in te vullen als dat kan?

Vandaag startte ik de tekening opnieuw op en nu laad hij niet al me commando's zoals Hatch en kijk na het opstarten van een applicatie de melding (error: no function definition: DDU-ARCC) hoe kan ik dat weer herstellen?

roy_043

Beste Alexander82,

In de lispfunctie m2a.lsp zit een vreemde regel (regel 19):
  (setq vraag "Bepaal"); deze regel moet ook weg
Deze regel moet inderdaad worden gewist. Als je daarna het commando m2 gebruikt moet je de optie Maak kiezen.

Alternatief is om dit commando te gebruiken:
(m_opp)
Ook nu geldt: intypen zoals het er staat.

Je kun nu nieuwe rechthoeken tekenen met een opgegeven oppervlakte en daarna de oude wissen.

De error-melding die jij krijgt wordt waarschijnlijk niet veroorzaakt door deze lisp. Tenzij er al bestanden waren met dezelfde naam die je hebt overschreven. Kan het zijn dat je ook met andere zaken aan het "rommelen" :wink: bent geweest?

Groet, Roy.

Alexander82

Roy,

Bedankt voor je hulp, hier heb ik wat aan. Idee is leuk alleen hij maakt hem nu oneindig lang...

Kan het zijn dat Units bij mij standaard op meters moet staan of heeft dat er niets mee te maken?

Ik denk dat het daar wel mee te maken heeft voor een circel met een oppervlakte van 15m2 wordt er 15000000m2 gemaakt... en Unit moet bij mij op Meters blijven.

roy_043

Beste Alexander82,

Voor deze lisp geldt: 1 drawingunit = 1mm.
Je kunt de lisp zelf gemakkelijk aanpassen door twee regels te veranderen:

Regel 63 oud:
   (setq opp (rtos (/ (getvar "area") 1000000.0) 2 2))
Regel 63 nieuw:
   (setq opp (rtos (/ (getvar "area") 1.0) 2 2))

Regel 143 oud:
  (setq opp_MM2 (* opp_m2 1000000))
Regel 143 nieuw:
  (setq opp_MM2 (* opp_m2 1.0))

Groet, Roy.

Alexander82

kijk is aan thanks dit werkt :D, zou het eigenlijk ook mogelijk zijn bij ruitvormige figuren?

roy_043

Beste Alexander82,

Als de verhoudingen van de ruitvormige figuur niet veranderen dan is dit redelijk simpel te maken. De oude figuur kan dan verschaald worden met een factor die is af te leiden uit de bestaande en de gewenste oppervlakte (dit geldt overigens voor elke willekeurige vorm). Maar als je de verhoudingen tussen de diagonalen wilt wijzigen wordt het moeilijker. Helemaal moeilijk wordt het als de ruitvormige figuur geen meetkundige ruit is.

Groet, Roy.

Alexander82

was ik al bang voor, maar de punten die er nu af gehaald worden haal ik zeg maar nu van die 3 hoekjes er af met een boundery en die plak ik er aan de andere kant weer aan en dan trim ik ze er nu af, maar zou mooi zijn geweest als dat nog makkelijker kon, maar dit werkt iig beter dan met een hatch  :mrgreen:

iig bedankt

FastFiber