yoin

Morian

Ik zit sinds enige tijd met mijn livelingsprogramma IMOS opgeschept. Dat is een applicatie die over AutoCad heen draait en gelijk werkvoorbereiding en CNC-programma's maakt. Heb er alleen maar ruzie mee... :twisted:
IMOS gebruikt AutoCad 2008 om een 3D model te laten zien.

Nu zit ik eigenlijk met het volgende probleem:
Ik moet van het 3D model een werktekening maken.
Ik heb al meerdere manieren uitgeprobeerd, maar ben er nog niet helemaal uit.  :nigoe:

Eerstens heb ik gewoon met viewpoorts gewerkt en de plotinstellingen veranderd (bij voorbeeld naar hidden). Maar dit geeft niet echt goede resultaten. Is vooral lastig met doorsnedes. Dit heb ik wel opgelost om met SECTIONPLANE doorsnedes te maken en deze als aparte blok in mijn tekening in te voegen. Maar jij krijt wel weer extra objecten in je tekening. En met live section kan ik geen views maken zonder alle views door te snijden. Als dat zou gaan heb jij ook al wat minder ellende...

Het tweede wat ik uitgeprobeerd heb was om eerst met SOLVIEW viewpoorts te maken en vervolgens met SOLDRAW de verschillende aanzichten te creeren. Werkt op zich perfect maar mijn MODEL wordt wel extreem vervuild. Overal staan de aanzichten en maatlijnen door elkaar heen. Hellaas worden ook lijnen weergegeven die ik niet wil zien. Deze moet ik vervolgens weer handmatig verwijderen.

Heeft iemand tips wat nu eigenlijk het beste werkt? Hoe gaan jullie hiermee om?

Al vast bedankt,
Morian

PS.: Tips in omgang met IMOS zijn ook altijd welkom!

HofCAD

Citaat van: Morian op do 20 11 2008, 19:22:27
Ik zit sinds enige tijd met mijn livelingsprogramma IMOS opgeschept. Dat is een applicatie die over AutoCad heen draait en gelijk werkvoorbereiding en CNC-programma's maakt. Heb er alleen maar ruzie mee... :twisted:
IMOS gebruikt AutoCad 2008 om een 3D model te laten zien.

Nu zit ik eigenlijk met het volgende probleem:
Ik moet van het 3D model een werktekening maken.
Ik heb al meerdere manieren uitgeprobeerd, maar ben er nog niet helemaal uit.  :nigoe:

Eerstens heb ik gewoon met viewpoorts gewerkt en de plotinstellingen veranderd (bij voorbeeld naar hidden). Maar dit geeft niet echt goede resultaten. Is vooral lastig met doorsnedes. Dit heb ik wel opgelost om met SECTIONPLANE doorsnedes te maken en deze als aparte blok in mijn tekening in te voegen. Maar jij krijt wel weer extra objecten in je tekening. En met live section kan ik geen views maken zonder alle views door te snijden. Als dat zou gaan heb jij ook al wat minder ellende...

Het tweede wat ik uitgeprobeerd heb was om eerst met SOLVIEW viewpoorts te maken en vervolgens met SOLDRAW de verschillende aanzichten te creeren. Werkt op zich perfect maar mijn MODEL wordt wel extreem vervuild. Overal staan de aanzichten en maatlijnen door elkaar heen. Hellaas worden ook lijnen weergegeven die ik niet wil zien. Deze moet ik vervolgens weer handmatig verwijderen.

Heeft iemand tips wat nu eigenlijk het beste werkt? Hoe gaan jullie hiermee om?

Al vast bedankt,
Morian

PS.: Tips in omgang met IMOS zijn ook altijd welkom!

Beste Morian,

Uit http://www.cadsite.be/smf/index.php/topic,920.msg4873.html#msg4873
[color=red]
------------- ~\\|//~ ------------
------------- (o)-(o) -------------
-------ooO----(_)---Ooo-------- [/color]

Beste Dnereb,

Men kan inderdaad met de combinatie van SOLVIEW en SOLDRAW een 3D SOLID model(volumemodel) omzetten
naar o.a. lijnen en bogen.

Dit kan men ook doen met het commando SOLPROF, waarbij men in mspace twee blocks kan verkrijgen voor resp.
de zichtbare en de niet zichtbare lijnen.
Nadat men:  SOLPROF 'selecteer' <Enter>  Y Y Y heeft gedaan, krijgt men de twee blocks die op twee aparte lagen staan
met de laagnamen PV-#### en PH-#### (hierbij is #### de handle van het zwevend kijkvenster).
Bij de laag PH-#### voor de niet zichtbare lijnen kan men nu o.a. kleur en lijntype veranderen.

Een andere methode is het werken met de AutoCAD variabelen OBSCUREDCOLOR  en OBSCUREDLTYPE waarbij
men resp. de kleur en het lijntype van niet zichtbare lijnen kan instellen.

[color=Yellow]OBSCUREDCOLOR
Type: Integer
Saved in: Drawing
Initial value: 257

Specifies the color of obscured lines. Value 0 designates byBlock, value 256 designates byLayer, and value 257 designates byEntity. Values 1-255 designate an AutoCAD color index (ACI).
An obscured line is a hidden line made visible by changing its color and linetype and is visible only when the HIDE or SHADEMODE commands are used.
The OBSCUREDCOLOR setting is visible only if the OBSCUREDLTYPE is turned ON by setting it to a value other than 0.
The OBSCUREDCOLOR setting can also be set in the Hidden Line Settings dialog box, Obscured Lines area, Color pull-down menu.

OBSCUREDLTYPE
Type: Integer
Saved in: Drawing
Initial value: 0
Specifies the linetype of obscured lines. Obscured linetypes are independent of zoom level, unlike regular AutoCAD linetypes. Value 0 will turn off display of obscured lines and is the default. The linetype values are defined as follows:

0 Off
1 Solid
2 Dashed
3 Dotted
4 Short Dash
5 Medium Dash
6 Long Dash
7 Double Short Dash
8 Double Medium Dash
9 Double Long Dash
10 Medium Long Dash
11 Sparse Dot

An obscured line is a hidden line made visible by changing its color and linetype and is visible only when the HIDE or SHADEMODE commands are used.
The OBSCUREDLTYPE setting can also be set in the Hidden Line Settings dialog box, Obscured Lines area, Linetype pull-down menu. [/color]

Het resultaat  op het scherm en op de plot is meestal niet geweldig.
Men kan dit verbeteren door bij het plotten de kleur van de OBSCUREDCOLOR een vast lijntype te geven.
(Zie bij de 'Plot Style Table Editor' bij Linetype.)

Groetjes HofCAD [color=red]C[/color]S[color=blue]I[/color]

PS
In uw vorige reactie schreef U:

[color=Red]Afijn dat was het niet maar ik heb het wel gevonden via je suggestie.
met het commando hlsettings kan je de weergave van hidden lines instellen.[/color]

Gezien uw vraag lijkt mij dat niet juist, probeer het maar eens uit.

Met SOLVIEW en SOLDRAW zou men namelijk van een 3DSOLID ook onderstaand plaatje
kunnen maken.

ACADcadabra

Morian

Beste HofCAD,

dit zijn inderdaad een aantal mogelijkheden, maar dat bedoelde ik niet. Ik wilde eigenlijk weten wat de beste manier is. en waar ik het minste werk mee heb --> tijd is nu eenmal geld.

Met SOLVIEW en SOLDRAW krijg jij nog de beste resultaten. Hellaas heb jij er extreem veel werk mee. (overtollige lijnen wissen enz.)
Het voordeel is wel dat jij in  Model kan bematen en dan ook met Annotative kan werken. De lagen worden ook netjes uitgezet in alle andere viewpoorts. De hatches vallen tegen - Auto CAD maak er een zootje van.

Met OBSCUREDCOLOR  en OBSCUREDLTYPE wil ik niet werken omdat IMOS random kleuren kiest voor de verschillende onderdelen. Ja, ik zou de kleuren wel kunnen veranderen maar dat is eigenlijk niet de bedoeling.

Als jij in èèn viewpoort LIVE SECTION zou kunnen laten zien en in de andere het hele plaatje ben jij al weer van een hoop gesodomieter af. Maar dat is mij niet gelukt. AutoCAD laat dan overal nog maar de doorsnedes zien. Niet erg praktisch. Bematen zou dan in Layout gebeuren.

AutoCAD is nu eenmaal geen 3D programma alhoewel het al veel beter is dan eerst. Maar voor echt technisch werk is volgens mij Solid Works beter en makkelijker. Helaas draait IMOS niet op dit pakket.... :(