yoin

transfo

Beste, Ik lees nu al even mee op het forum maar nu heb ik zelf een vraag en heb me daarom aangemeld. Zoals je kan lezen in de topic titel zit ik met enkele probleempjes. ik heb er de afgelopen week uren en uren zitten op zoeken, samen met een klasgenoot maar dit leverde niets op. wat is onze opdracht ?

we krijgen 10 eenvoudige blocks op ons werkblad. zoals een bed, een deur, een fornuis,... het bed bijvoorbeeld meet 2000 * 2000, dit meet ik via distance gewoon. de deur meet 80 op 15 ook op dezelfde manier gemeten. zoals u kan zien kunnen we hieruit afleiden dat het bed in mm is getekend en de deur in centimer.

-> de vraag is om alle  blocks op dezelfde tekenschaal te zetten zodat 1 unit = 1 centimeter!

-> wat heb ik gedaan: eerst en vooral heb ik alles geexplodeerd, zowel de symbolen in cm als degene in mm. nu heb ik de symbolen die in mm stonden 10x verkleind zodat al men symbolen op dezelfde grootte komen te staan.

-> nu zal ik vie BMAKE of via draw-block-make blocks aanmaken. Ik kies nu bijvoorbeeld het bed uit. In het block defenition kader
selecteer bovenaan "bed"  kies een aangrijpingspunt, ik selecteer het object en zet bij "settings" (in hetzelfde kader nog steeds) de block unit op centimeter omdat dit gevraagd is. nu zal hij mij vragen om te over writen. Hiermee ga ik akkoord.

-> wanneer we nu het bed opmeten is het dus 200 op 200 en de block staat ingesteld op centimeter. wanneer we echter naar de properties kijken (of het object selecteren en het command LI ingeven) zien we de unit factor op 10 staan. zodat 1cm = 1unit.

DIT IS DUS FOUTIEF! wat er in deze kader moet komen is dus: Centimeter, unit factor 1...waarschijnlijk is men manier foutief, Hopelijk weet iemand raad want ik word er helemaal gek van! Alvast dank

Indo_Jim

Elk block(dwg) kan je met een eigen uint saven.

Bed in mm. ddunits = mm
Deur in cm. ddunits = cm

Stel je tekening waar je de blocken wilt binnenhalen in cm.
ddunits = cm

Bij het invoegen van de deur zal de schaal van binnen halen 1 op 1 zijn.
Je bed zal dan autom. binnen komen met schaal factor .1.

LET OP volgende instellingen.
INSUNITS
INSUNITSDEFSOURCE
INSUNITSDEFTARGET

Block unit .... cm
Unit factor.... 10

Volgens mij staat de eenheid van tekening op mm en van de blocken in een andere eenheid en deze worden omgezet in mm. 
Praat geen poep,
want er is al genoeg schijt in de wereld.

transfo

bedankt indo_jim,

Na verandering van ddunits mm naar cm, kan ik uiteindelijk blokken maken met als tekenschaal 1cm = 1 unit.

Maar wat bedoel je met "let op: insunits", als ik dit in de commande lijn ingeef, vraagt hij me een waarde tussen 0 en 20 in te geven...

Dank

Reimer

Citaat van: transfo op wo 13 08 2008, 08:55:14
Maar wat bedoel je met "let op: insunits", als ik dit in de commande lijn ingeef, vraagt hij me een waarde tussen 0 en 20 in te geven...

De instelling van INSUNITS is gelijk aan de gekozen units bij DDUNITS (of kortweg UN). Kies bij DDUNITS voor meters en INSUNITS staat op 6. Wanneer je INSUNITS nu veranderd in 5 dan zie je bij DDUNITS centimeters staan. Bij de HELP kun je zien welk getal voor welke eenheid staat.

Groeten,
Reimer.

Indo_Jim

Citaat van: transfo op wo 13 08 2008, 08:55:14
bedankt indo_jim,

Na verandering van ddunits mm naar cm, kan ik uiteindelijk blokken maken met als tekenschaal 1cm = 1 unit.

Dank

Als het goed is waren de blocken getekend in de juiste eenheden.
Je hoef ze dus niet te exploderen.

waarde 4 betekend mm
overige zie help functie autocad.

Wanneer de eenheden niet zijn vooringesteld bij de blocken kan je deze overrullen dmv de andere twee instellingen.

Dus wannneer je de orginele niet geexplodeerde bed had binnen gehaald in een tekening met eenheid cm zal deze automatisch worden verschaald van mm naar cm.

Denk dus ook niet dat het de bedoeling was om de blocken te exploderen en dan te verschalen terwijl dit door autocad automatische wordt gedaan bij het inserten.
Praat geen poep,
want er is al genoeg schijt in de wereld.

transfo

ik heb het hierjuist opnieuw gemaakt en je hebt gelijk... en de insunits zit zo ineen, was dat vergeten.

THX