yoin

zone2000

Hallo,

Ik heb een vreemd probleem. In sommige tekeningen waarbij lijnen elkaar kruisen pakt de snap functie de kruising niet.
Zo heb ik een tekening met een hartlijn (gewoon een zelf getekende lijn in layer '0'). Verder is er een trap getekend in een andere layer.
De hartlijn gaat dwars door deze trap heen. Ook als ik in mijn snap-opties 'Intersection' als enige heb aangevinkt en ik wil een lijn tekenen (met 'snap mode on') dan 'snapt' AutoCAD niet op de kruising. Maar één lijnstuk verder, dat is een exact gelijke lijn als de vorige, daar pakt AutoCAD wel de kruis snap.

Is dit een bug of een foutje in de instellingen van AutoCAD o.i.d.?

Met vriendelijke groeten,
Lars

hulpje

Zone2000,

Vervelend probleem is dit!
Maar klik eens de hartlijn aan en kijk in je properties naar de Z-waarde.
Als de Z-waarde anders is dan 0, dan lijkt in het bovenaanzicht de lijnen te kruisen, maar dit is dan niet het geval.

Richard
HELAAS BESTAAT CADToppers.com niet meer
ACP-er (AutoDesk Certified Professional)

bart

als 1 van de lijnen geen doorgaande lijn is (bijvoorbeeld hidden)
en op het kruispunt kruizen de lijnen elkaar niet dan herkent autocad het kuispunt niet als je te ver in detail zoomt
bij de running osnaps.

bij de gewonen osnap schakeld hij over op extented intersection en moet je beide lijnen aanklikken

(verschillende z waarde zoals hierboven genoemd kan ook de oorzaak zijn uiteraad)
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

zone2000

Hallo,

Het probleem was inderdaad dat er verschillende Z-waardes in de tekening waren.

Per lijnsoort kun je wel meerdere z-waardes op '0' zetten, maar zodra je bijvoorbeeld een arc en een lijn selecteerd kun je de z-waarde niet meer aanpassen.
Weet iemand daar iets op? Bijvoorbeeld een LISP o.i.d.?

Bedankt voor de hulp!

Groeten Lars.

hulpje

In recente AutoCAD versie heb je daarvoor de lisproutine FLATTEN.

Gewoon intikken in je command line, als er niks gebeurt, even speuren op internet.

Succes!

Richard
HELAAS BESTAAT CADToppers.com niet meer
ACP-er (AutoDesk Certified Professional)

zone2000

He bedankt,

Flatten had ik nog niet, maar heb het ff gedownload.

Bedankt voor de hulp!

Groeten, Lars.

Manu

Ook met het commando 'CHANGE' ( +properties ) kun je de 'ELEVATION'  in 1 beweging weer op '0' zetten..

groeten,

Manu
AutoCad 2000 - 2007 - 2008
Sketchup 4-5-6

FastFiber