yoin

Lambal

hallo

ik heb geprobeerd met verschillende programma's om een afbeelding te vectoriseren:

- illustrator
- Corel Draw X3
- Vector Magic (online website)

na het vectoriseren sla ik het bestand op als dxf (of dwg maakt volgens mij niet uit)
als ik het dan in autocad open kan ik vele functies niet gebruiken (trim gaat heel langzaam, polyline creëren lukt niet, offset lukt niet enz enz)
ook heeft de tekening dan allemaal dubbele lijnen
autocad heeft problemen met het bestand, terwijl het aantal knopen, lijnstukjes toch meevalt (alles gaat langzaam, en de snaps flippen als je ze allemaal aanzet)

heeft iemand hier verder ervaring in?

ook zoek ik een manier om de hartlijn dan de vectoriseren (1 lijn bevat 2 contrasten, maar ik wil dan het hart hiervan hebben)
het gaat er namelijk om dat ik het bestand dan kan aanpassen en inladen in Biesseworks (CNC freesprogramma) alleen ook dit programma heeft het dan zwaar met het bestand.

Als ik nu een afbeelding wil hebben dan trek ik het plaatje over in autocad met allemaal arc-lijnen, waarna ik later alles moet trimmen (zoon 3 uur werk per plaatje)

ik werkt met autocad 2008 en 2004, aan de snelheid van de computer ligt het niet.

alvast bedankt voor de hulp

Joop

Het resultaat van een convertering van pixel naar vector is onder andere de kwaliteit van de foto.
Het gebruikte programma zoekt namelijk naar bijelkaar liggende pixels van dezelfde kleur.
Een lijn is echter nooit precies een kleur (zoom maar eens in op een gefotografeerde rechte lijn), dus gebruikt het programma limieten waarbinnen de kleuren moeten passen.
Een afweging van deze parameters bepaald mede de kwaliteit van de dxf cq dwg.

Ik heb een tien-, twaalftal programma's getest en de resultaten waren alle onvoldoende.
Een gelovig volger van
"de Sacrale Kunst van Luiheid",
zijn leider "Lisp" en acoliet "Script".

bart

als het op foto's o.i.d. gaat zou je deze eerst met b.v. Adobe Photoshop naar zwartwit pentekeningen kunnen omzetten voor een beter resultaat
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

Manu

Waar hebben we het over : een afbeelding van een logo (hoofdzakelijk lijnen en bogen) of werkelijk een foto?
Kun je de afbeelding hier uploaden (of me die mailen)?
Mijn CNC-software heeft wel een aantal functies die je misschien kunnen helpen maar dit forum is niet de geschikte plaats om
daarover uit te wijden  :wink: ..

Groeten,

Manu
AutoCad 2000 - 2007 - 2008
Sketchup 4-5-6

Lambal

Het gaat om een afbeelding, zoals deze bv

ik pas ook het plaatje aan in photoshop, fireworks of corel photo paint, zodat de afbeelding vereenvoudigd word.

graag wil ik zoiets als dit omzetten naar autocad (vectoriseren en dan opslaan als dxf ) dit werkt tot nu toe nog niet helemaal geweldig zoals in mijn orginele bericht staat vermeld.

Voor Biesseworks (cnc freessoftware) heb ik namelijk een dxf bestand nodig.

om deze frees gaat het: Rover B4

FastFiber