yoin

cocon

hallo,

Ik heb al meerdere keren in de zoekfunctie gezocht naar een oplossing voor mijn probleem, maar krijg het niet gevonden dus maak ik een nieuw onderwerp aan!
Ik heb tekeningen waarop staat dat ze schaal 1:50 zijn getekend, ik moet deze uit printen maar als ik ze in de layout op 1:50 zet dan worden ze echt mega groot en als ik dit uitprint klopt er helemaal niks van de schaal 1:50.

Doe ik iets mis??
Alvast bedankt
Jessica

Wimhardeman

Is de tekening verschaald, of wordt deze op schaal uitgeprint?
Als je in je Modelspace de tekening opmeet is deze dan 1:1?

De schaal van 1:50 waar je het over hebt: staat deze in je modelspace of je paperspace?

cocon

nou in de tekening staat erbij 1:50, moet eerlijk zeggen dat ik echt maar minimaal kan autocatten dus modelspace of paperspace??? is dat model en layout??

cocon

ik heb het gevonden in de paperspace geeft hij geen schaal aan, in de modelspace 0,0003 en op de tekening in een soort van legenda staat getypt dat het 1:50 is.

Wimhardeman

Ben je bekend met Layouts en viewports?

Als dit zo is dan zou ik de tekening in je Model 1:1 verschalen indien dit niet het geval is.
En dan in je layout je viewport op 1:50 zetten.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is?
Als dit niet zo is zal ik (of iemand anders?) proberen het duidelijker uit te leggen.

cocon

oke ja dat snap ik idd maar je bedoelt dat ik hem in mijn viewport dan gewoon op 1:1 moet zetten op hebben jullie hier een andere manier voor? Alvast bedankt

Wimhardeman

Nee je zorgt ervoor dat hij in de modeltekening 1:1 staat
Vervolgens ga je naar je layout.
Je selecteerd hier je viewport, vervolgens ga je naar de properties en selecteer bij custom dan de schaal 1:50.

Je moet aleen zeker wat de schaal van de tekening in je model is.

FastFiber