yoin

Chiel

als ik een xref invoeg, ontstaan deze layers. (acad2008)
als ik dan wil printen, krijg ik de melding dat er unreconciled layers in de tekening staan, waarnaa ik deze kan bekijken.
ik kan dan alle layers selecteren en dan reconcilen, maar das natuurlijk niet de manier hoe het hoort.

wie kan mij vertellen hoe het wel hoort?

ik heb al wel gezien dat je bij :
layer settings / evaluate new layers added to drawing het wel kan uitvinken.

Maar wat is eigenlijk de bedoeling van unreconciled layers???

mvg Chiel

bart

uit de help van acad 2008

U kunt op de hoogte gebracht worden wanneer er vóór bepaalde taken, zoals plotten, opslaan of een laagstatus herstellen, nieuwe lagen aan de tekening toegevoegd worden.

Het is belangrijk op de hoogte te zijn van nieuwe lagen die zonder uw medeweten aan een tekening of gekoppelde referentietekening zijn toegevoegd. U kunt problemen vermijden, zoals het plotten van objecten die aan de tekening zijn toegevoegd, door een nieuwe laag toe te voegen.

U kunt bepalen wanneer een tekening op nieuwe lagen geëvalueerd moet worden. U kunt de opdrachten specificeren, zoals SAVE of PLOT, die ervoor zorgen dat het programma de lagenlijst controleert en u op de hoogte brengt van nieuwe lagen. Dit kunnen ook nieuwe lagen zijn die aan gekoppelde referentietekeningen zijn toegevoegd.

De systeemvariabelen LAYEREVAL en LAYERNOTIFY bepalen samen of de lagenlijst geëvalueerd wordt en wanneer er meldingen weergegeven worden. Beide systeemvariabelen worden in de tekening opgeslagen, zodat u kunt bepalen in welke tekening er op nieuwe lagen gecontroleerd wordt. Wanneer er een project gestart wordt, hoeft u misschien niet te weten wanneer er nieuwe lagen zijn gemaakt. Bij tekeningen die bijna voltooid zijn, kan het belangrijk zijn om te weten of er via nieuwe lagen nieuwe informatie aan de tekening is toegevoegd.

LAYEREVAL is standaard ingesteld om nieuwe lagen te detecteren die aan gekoppelde referentietekeningen, maar niet aan de tekening zijn toegevoegd. LAYERNOTIFY is ingesteld om u van nieuwe lagen op de hoogte te brengen wanneer u de tekening opent, referentietekeningen laadt, opnieuw laadt of koppelt, of wanneer u een laagstatus herstelt. U kunt deze instellingen wijzigen via de systeemvariabelen of het dialoogvenster Layer Settings.

Wanneer laagmelding is ingeschakeld, wordt het pictogram Unreconciled New Layers op de statusbalk weergegeven.

U kunt de nieuwe lagen dan bekijken door met de rechtermuisknop op het pictogram te klikken en de koppeling View Unreconciled New Layers in het menu te selecteren. De Layer Properties Manager wordt dan geopend, waarin het filter Unreconciled New Layers automatisch geselecteerd is. Alle nieuwe lagen die aan de tekening of gekoppelde referentietekeningen zijn toegevoegd, worden in de lijst weergegeven.

De nieuwe lagen zijn niet afgestemd, omdat ze nog niet gecontroleerd zijn. Wanneer u ze handmatig als afgestemd markeert, worden ze uit de lijst Unreconciled New Layers verwijderd. (Zie Nieuwe lagen afstemmen voor meer informatie.) Telkens wanneer u de opdracht gebruikt die de melding activeert, wordt de melding weergegeven, totdat u de lagen afstemt.

Via de systeemvariabele LAYERNOTIFY of het dialoogvenster Layer Settings kunt u laagmelding uitschakelen; de lagenlijst wordt dan nog wel voor nieuwe lagen geëvalueerd. Hoewel het meldingsballonnetje niet weergegeven wordt, kunt u wel op nieuwe lagen controleren door met de rechtermuisknop op het waarschuwingspictogram op de statusbalk te klikken. In het snelmenu klikt u op de optie View Unreconciled New Layers.

Melding van nieuwe lagen bij plotten

Wanneer de opdracht PLOT ingesteld is om vermelding van nieuwe lagen in het dialoogvenster Layer Settings weer te geven, wordt in plaats van een pictogram op de statusbalk een dialoogvenster weergegeven. U ontvangt dan een bericht met de melding dat er nieuwe lagen aan de tekening zijn toegevoegd sinds de lagenlijst voor het laatst op nieuwe lagen is gecontroleerd. Klik op Yes in het dialoogvenster als u de nieuwe lagenlijst in de Layer Properties Manager vóór het plotten wilt bekijken.

Een sjabloonbestand (DWT) opslaan

Wanneer u een tekening als een sjabloonbestand (dwt) opslaat, kunt u de lagen in de tekening als niet afgestemd of afgestemd in het dialoogvenster Template Options opslaan. Alle lagen worden standaard als niet afgestemd opgeslagen, zodat er, wanneer u een nieuwe tekening via de sjabloon start, geen laagbasislijn wordt gemaakt tot de tekening wordt opgeslagen als een .dwg-bestand.

Als het sjabloonbestand met alle lagen afgestemd wordt opgeslagen, wordt er een laagbasislijn gemaakt. Dit betekent dat als er nieuwe lagen worden toegevoegd aan de tekening die van het sjabloonbestand gemaakt is, alle nieuwe lagen niet afgestemd zijn, en dat er een melding over nieuwe lagen wordt weergegeven wanneer u de tekening voor het eerst opslaat of plot.

Meerdere tekeningen openen

Wanneer er meerdere tekeningen tegelijk worden geopend, wordt er een waarschuwing weergegeven voor elke tekening die nieuwe lagen bevat. Hiervoor moet laagmelding ingeschakeld zijn en de opdracht OPEN voor elke tekening in de systeemvariabele LAYERNOTIFY zijn opgegeven.

Onderwerpen in deze sectie
Nieuwe lagen afstemmen

Niet-afgestemde lagen zijn nieuwe lagen die aan de tekening zijn toegevoegd en nog niet door de gebruiker zijn geaccepteerd en handmatig als afgestemd zijn gemarkeerd.

Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

Chiel

hmmm
dus ik kan gewoon deze optie uitzetten, aangezien ik wel weet welke layers ik toevoeg en welke niet...