FastFiber

plaatje in 3D tekening

Gestart door Reimer, di 16 10 2007, 13:54:57

Vorige topic - Volgende topic

Reimer

Beste cadkenners,

ik kan me herinnneren dat ik in het verleden eens een plaatje in een 3D tekening heb ingevoegd welke altijd vanaf de voorkant te zien is, ongeacht vanaf welke kant je je tekening bekijkt. Volgens mij heeft autocad standaard van deze plaatjes meegeleverd, vaak zijn dit planten of mensen.
Ik weet helaas niet meer hoe dit onderdeel heet. Het klinkt misschien wat vaag, maar mensen die dit wel vaker gebruiken weten denk ik direct wat ik bedoel.

Groeten,
Reimer.

hulpje

Bedoel je toevallig MAPPING?

Richard
HELAAS BESTAAT CADToppers.com niet meer
ACP-er (AutoDesk Certified Professional)

Reimer

MAPPING komt mij niet bekend voor. Staat dit voor het gebruik van Materials? Ik weet dat ik een materiaal op een object kan toepassen. Dit kan ook een plaatje zijn. Dit is echter niet wat ik zoek. Het gaat om een plaatje dat op zichzelf staat. Als een image in een 2D tekening.

Reimer

Manu

Reimer,

Wat je beschrijft ken ik enkel uit 'Sketchup'.. en het zou mij wonderwel verbazen dat AutoCad deze 'functie' kent....
AutoCad (standaard versie) gebruik in nu al járen en ik val volledig uit de lucht..  :shock:

groeten,

Manu
AutoCad 2000 - 2007 - 2008
Sketchup 4-5-6

hulpje

Dat doe je dan met het commando Image.
Als dit het ook niet is, dan kan je het ook proberen met SuperHatch. (Die te vinden is in je express tools)

Richard
HELAAS BESTAAT CADToppers.com niet meer
ACP-er (AutoDesk Certified Professional)

Reimer

Ik heb gisteravond thuis ontdekt dat ik in Acad R2002 via de toolbar render het commando Landscape (lscape) kan starten. Hier kan ik kiezen uit verschillende standaard figuren (of een zelfgemaakt *.lli bestand kiezen). Als ik zo'n figuur invoeg krijg ik bij de properties te zien dat ik een "plant" heb ingevoegd.
In acad 2007/2008 is het commando lscape er blijkbaar niet meer. Ook kan ik in de help niets vinden over *.lli of plant.
Ik heb een paar screenshots toegevoegd. Hierin is in Acad 2002 de niet gerenderde en de gerenderde versie te zien.

Ik vraag me af of het invoegen van een landscape object (of plant) in de nieuwere acad versie misschien op een andere manier kan. Het gebruiken van een plaatje als material geeft toch wel een heel ander effect (vooral qua transparantie). Het voordeel van de "plant" is ook dat hij altijd met je view meedraait. Hiermee kun je snel een tekening aankleden.
Weet iemand hoe ik dit resultaat in acad 2008 kan verkrijgen?

Groeten,
Reimer

Manu

Reimer,

Ik wist zelfs niet dat AutoCad het vroeger kon...  :?
Anyway, op de fora van AutoDesk wordt vermeld dat deze functie vanaf versie 2007 niet meer in het pakket zit...

groeten,

Manu
AutoCad 2000 - 2007 - 2008
Sketchup 4-5-6

HofCAD

Citaat van: Reimer op di 16 10 2007, 13:54:57
Beste cadkenners,

ik kan me herinnneren dat ik in het verleden eens een plaatje in een 3D tekening heb ingevoegd welke altijd vanaf de voorkant te zien is, ongeacht vanaf welke kant je je tekening bekijkt. Volgens mij heeft autocad standaard van deze plaatjes meegeleverd, vaak zijn dit planten of mensen.
Ik weet helaas niet meer hoe dit onderdeel heet. Het klinkt misschien wat vaag, maar mensen die dit wel vaker gebruiken weten denk ik direct wat ik bedoel.

Groeten,
Reimer.

Beste Reimer,

Een landschapsobject in AutoCAD 2007+ maak je aan als een materiaal in
het DASHBOARD(RMAT, MATERIALS en MATERIALSCLOSE) en er is dus geen
scheiding meer tussen materialen en  landschapsobjecten; dit gebruikt men
dus ipv de commando's RMAT, MATLIB, LSNEW, LSEDIT en LSLIB in AutoCAD 2006-.
Materialen kan men o.a. toekennen met het commando MATERIALATTACH.
In het boek van ir. R. Boeklagen AutoCAD 2007 ' computer ondersteund
ontwerpen' (ISBN 90 72 487 49 4 NUR 991) staat als voorbeeld hoe je een
landschapsobject als een boom kan maken.
(In AutoCAD 2008 ' computer ondersteund ontwerpen' behandeld hij
dit voorbeeld niet meer.)
De TGA plaatjes uit AutoCAD 2006 als bijv. 8peop08l.tga en 8peop08o.tga
zijn te gebruiken bij resp. 'Diffuse map' en bij 'Opacity' in AutoCAD 2007.

Met vriendelijke groet,
HofCAD CSI
ACADcadabra

Reimer

Beste Hofcad,

ik is ongeveer wat ik zocht. Ik was bang dat de figuur niet transparant zou zijn wanneer deze als materiaal op een object is "geplakt". Dit kan dus toch m.b.v. een *.tga (kan dit dan ook met b.v. *.gif ?).
In sommige situaties was het handig dat het landscapeobject altijd naar je toe is gericht bij het renderen (ongeacht je view). Is deze mogelijkheid er dan niet meer met het verdwijnen van landscape?

In iedergeval heel erg bedankt voor je reactie. Ik ben weer wat wijzer.

Reimer

HofCAD

Citaat van: Reimer op do 18 10 2007, 08:50:04
Beste Hofcad,
ik is ongeveer wat ik zocht. Ik was bang dat de figuur niet transparant zou zijn wanneer deze als materiaal op een object is "geplakt". Dit kan dus toch m.b.v. een *.tga (kan dit dan ook met b.v. *.gif ?).
In sommige situaties was het handig dat het landscapeobject altijd naar je toe is gericht bij het renderen (ongeacht je view). Is deze mogelijkheid er dan niet meer met het verdwijnen van landscape?
In iedergeval heel erg bedankt voor je reactie. Ik ben weer wat wijzer.
Reimer

Beste Reimer,

In de dialoogbox van Materials zie ik bij 'Diffuse map', 'Opacity' en 'Bump map'
bij de select knop staan
'All images files (*.tga,*.bmp,*.rle,*.dib,*.png,*.jpg,*.jpeg,*.tif,*.gif,*. pcx)',
dus ik vermoed dat het o.a. ook een *.gif mag zijn.

De opties van LSNEW 'Single Face', 'Crossing Faces' en 'View Aligned' weet ik
in AutoCAD 2007+ niet te vinden.
In het voorbeeld van de boom in het boek van ir. R. Boeklagen AutoCAD 2007
' computer ondersteund ontwerpen' (ISBN 90 72 487 49 4 NUR 991) ziet men
hoe men Crossing Faces kan maken.

Met vriendelijke groet,
HofCAD CSI
ACADcadabra

yoin