FastFiber

export layout

Gestart door Manu, wo 02 05 2007, 11:12:50

Vorige topic - Volgende topic

Manu

Voor de gebruikers van AutoCAD2008 is er een béta-versie uit van de tool EXPORTLAYER.
Deze tool schrijft (enkel het zichtbare in) een layout weg als aparte tekening, en dat kan best praktisch zijn..
Alleen werkt niet alles naar behoren wegens een foutje met de Just-In-Time Debugger (JITT)..
Ik weet begot niet welk beest dat is.. dus mocht iemand suggesties hebben... ?

groeten,

Manu
AutoCad 2000 - 2007 - 2008
Sketchup 4-5-6

Merwede

Bedankt voor de info. Inmiddels heb ik een linkje gevonden voor het export programma.

http://autodesk.blogs.com/between_the_lines/2007/04/autocad_export_.html

of

http://myfeedback.autodesk.com/exlayout/Files/English/exportlayout.readme_0420-EN.html

Helaas werk ik met 2005 en heb heel veel tekeningen die omgezet moeten worden van layout naar model zodat ze te bewerken zijn in andere cad software.

Als iemand nog een goede tip of oplossing heeft om een layout goed om te zetten naar een dxf of dwg in modelspace hou ik me aanbevolen..

merwede!

Wimhardeman

De tekeningen die op je layout staan komen toch via een viewport van je model?
Dus staan die tekeninegn al op je Model.

Of gaat het over aanvullende teksten, o.i.d.

silverster

je kan toch gewoon vanuit je layout alles kopieren naar je model space?

Merwede

Het probleem is dat in de layout enkel een kader staat en diverse teksten annotatiesen natuurlijk viewports. Deze kunnen dus met chspace naar je model gezet worden.
Het probleem wat zicht voordoet is dat hetgeen wat zichtbaar is door de viewports niet in de layout mee komt. de aanzichten staan dus wel als model in modelspace, maar de aanxichten zoals ik die in de layout zag wil ik ook in de modelspace hebben. Dit omdat deze tekeningen ingelezen moeten worden in een ander cad pakket. er moet dus een 1 op 1 dezelfde tekening van komen maar dan in modelspace zonder viewports, maar wel met de juiste aanzichten zoals in de layout.

tips zijn welkom

groet,
merwede

Citaat van: Wimhardeman op wo 23 05 2007, 13:38:22
De tekeningen die op je layout staan komen toch via een viewport van je model?
Dus staan die tekeninegn al op je Model.

Of gaat het over aanvullende teksten, o.i.d.

met de tekening bedoel ik alle aanzichten bematingen en alle info die op een tekening moeten staan.
Jij hebt het over een model wat in je modelspace staat. een tekening kan dus een verzameling modellen zijn.
dit kan dus in modelspace staan, in paperspace of layout zoals het tegenwoordig heet staat enkel het kader en eventueel wat annotaties dus niet het model enkel een viewport met zicht op het model.

Citaat van: silverster op wo 23 05 2007, 13:45:09
je kan toch gewoon vanuit je layout alles kopieren naar je model space?

Hetgeen wat je dan kopieert zijn alleen de annotaties en kader en eventueel als de laag viewport aanstaat de begrenzing van de viewport, dus niet hetgeen wat zichtbaar is door de viewport.

silverster

zijn het dan 3d elementen?
wanneer dat zo is moet je in je vieuwport omschakelen naar modelspace en dan naar named ucs en dan zal er waarschijnlijk unnamed staan, deze klik je aan en je verandert hem in een naam.

nu ga je weer gewoon naar de tekening zelf dus model en dan weer naar named ucs en dan klik je diezelfde naam aan die je net had en dan zet je hem op set current

Merwede

Citaat van: silverster op wo 23 05 2007, 14:16:05
zijn het dan 3d elementen?
wanneer dat zo is moet je in je vieuwport omschakelen naar modelspace en dan naar named ucs en dan zal er waarschijnlijk unnamed staan, deze klik je aan en je verandert hem in een naam.

nu ga je weer gewoon naar de tekening zelf dus model en dan weer naar named ucs en dan klik je diezelfde naam aan die je net had en dan zet je hem op set current

Nee het zijn 3D elementen. Het heeft ook niks met de UCS te maken. dat is gewoon je assenkruis en die kan je aan elk object hangen of zoals je wilt in je 3D model omgeving. Het is allemaal 2D.
Het probleem is dat je dus niet zomaar je layout naar je modelspace kan exporteren. Dus een 1 op 1 kopie van het zichtbare in je layout naar je model exporteren gaat niet. Het probleem is dat er verschillende schalen mogelijk zijn door meerdere viewports van 1 en hetzelfde model. (2D) denk bijvoorbeeld aan een extra detail dat je met een andere schaal instelt.

silverster

misschien een hele domme opmerking maar normaal teken je toch altijd alles 1 op 1? dus wat je dan in je layout ziet is altijd verschaalt, nu begrijp ik eruit dat je hem ook zo inderdaad (je layout) wil exporteren.

het enigste wat ik dan kan verzinnen is de tekening (details) verschalen naar de schaal waar die op staat dus bij schaal 1 op 50 dat detail 50 maal vergroten, je zal dan waarschijnlijk wel je dimensions moeten aanpassen.

Merwede

Citaat van: silverster op wo 23 05 2007, 14:40:28
misschien een hele domme opmerking maar normaal teken je toch altijd alles 1 op 1? dus wat je dan in je layout ziet is altijd verschaalt, nu begrijp ik eruit dat je hem ook zo inderdaad (je layout) wil exporteren.

het enigste wat ik dan kan verzinnen is de tekening (details) verschalen naar de schaal waar die op staat dus bij schaal 1 op 50 dat detail 50 maal vergroten, je zal dan waarschijnlijk wel je dimensions moeten aanpassen.

Ja normaal teken je alles 1 op 1 in je modelspace. en vergroot je je kader. Op het moment dat je gaat printen word een vergrote A0 weer een normale 1:1 A0 omdat de plotters die we hebben niet zo groot kunen printen haha. De tip die jij geeft is dus eigenlijk de tekening namaken in modelspace door je modellen(2D) de juiste schaal en positie te geven. Dit vervolgen weer annoteren en in je kader zetten.

Maar helaas ben ik bang dat dit het wel gaat worden...........na het lezen over de export tool van autodesk en de problemen daarmee was het eigenlijk al duidelijk dat het in 2005-2007 niet gaat werken.
En zelfs in 2008 is het resultaat niet altijd goed. lees de info maar even:

AutoCAD® Export Layout to Model Space Tool
The AutoCAD Export Layout to Model Space tool enables you to convert objects in layouts and floating viewports into a model space drawing.

To provide feedback on this tool, email us at export.layout.beta@autodesk.com

For further updates on this preview technology, please visit www.autodesk.com/autocad-tools.

The unsupported utility provided is experimental in nature. It has not been tested in any manner, and Autodesk does not represent that they are reliable, accurate, complete, or otherwise valid. Accordingly, the utility is provided “as is” with no warranty of any kind and you use at your own risk. Autodesk expressly disclaims any warranty, express or implied, regarding the utility, including any implied warranty of merchantability, fitness for a particular purpose or non-infringement. Some states do not allow the exclusion of warranty, so the above exclusions may not apply to you.

--------------------------------------------------------------------------------

Contents
Applicable Products
Installation Instructions
Overview
Command Reference
Conversion Table
Objects that are not exported
Known Limitations
Known Problems With This Alpha Release

--------------------------------------------------------------------------------

Applicable Products
AutoCAD 2008
AutoCAD LT 2008
AutoCAD Architecture 2008
AutoCAD MEP 2008
AutoCAD Electrical 2008
AutoCAD Mechanical 2008
AutoCAD Map 3D 2008
AutoCAD Civil 3D 2008
AutoCAD Land Desktop 2008
AutoCAD P&ID 2008

Installation Instructions
You must have administrative privileges on your Microsoft Windows operating system to complete the installation process. It is strongly recommended that you exit all Windows programs before you start.

To install Export Layout:
Download the file ExportLayout.exe to any temporary location.
Note: For this Alpha release, only the 32bit package is available.

Double-click the executable file, ExportLayout-EN.exe, and follow the instructions to unzip the contents to a temporary location.
Double-click the executable file, CDROM1\Setup.exe, and follow the instructions to install the tool.
The installer searches for applicable products and installs the required components on the system.

Overview
With the new AutoCAD “Export Layout to Model Space” tool, AutoCAD users now have the ability to seamlessly convert their layout drawings to model space.

Command Reference
During the installation of the tool, the EXPORTLAYOUT command is added to your AutoCAD-based product.

ExportLayout Command
Exports all visible objects from the current layout to the model space of a new drawing. Also exports objects that are outside the boundaries of the "paper" in the layout.

Note: The ExportLayout command is only available in a Layout. The command is not available from â€" model space, block editor, refedit, and maximized viewport.

Does not export the following objects:

Objects on layers that are disabled (off) or frozen.
Objects not visible in a given viewport.
Displays an Export to drawing dialog box.

Property
Description

File Name
Drawing file name that will contain the exported objects

Files of Type
AutoCAD 2007 drawing format

Conversion Table
The following table lists only the object types that cannot be exported as-is (when they are clipped by the viewport boundary) and their representation in the exported drawing.

Note: Objects that can be directly trimmed without changing their type are also not outlined.

Object Type
Representation in Exported Drawing

Dimensions
Exploded â€" if trimmed to viewport boundary

Leader/Mleader
Exploded â€" if trimmed to viewport boundary

Standard/Dynamic block (with or without attributes)
New anonymous block is created If trimmed to viewport boundary; attributes are converted to text objects in the block

Annotative objects
Non-annotative

External reference (Xref)
Converted to a block reference (Bind); exploded and trimmed if nested objects overlap the viewport boundary

Viewport
Represented by either a polyline or the viewport clip object

Custom objects
Always exploded and converted to anonymous blocks

Tolerance
Exploded into basic 2D objects (Lines & Text); clipped objects are trimmed

XClippedRef
Clipped block reference

Visual Styles
2D Wireframe visual style

Objects that are not exported
The following objects will not be exported to the model space drawing:

Materials
Camera
Lights
Perspective Views
Named Views

Known Limitations
The following objects will not be clipped if they are overlapping a viewport:

3D objects
Text

Known Problems With This Alpha Release
This Alpha release is a work in progress. There are known, as well as unknown, defects in this Alpha. The following is a list of some of the known problems:

Paper space dimensions associated with model space geometry are exported, but the dimension values may change.
Annotative objects are always exported with a 1:1 scale.
Viewport layer overrides in blocks are not exported.
Plot styles are not exported.
Images are not exported.
Arc-aligned text objects are not exported.
OLE objects in model space are not exported.
Blocks inserted with the MINSERT command on viewport boundaries are not exported.
Tables are exported, but at the wrong scale, and the "Standard" table style is not over-written when exported.

Manu

Oei,

Blijkbaar heb ik een paar reply's op mijn vraag gemist... :lol:

Ik heb het probleem bij AutoDesk gerapporteerd en men wist me te vertellen dat er nog héél wat werk aan is... nog even geduld dus...

Wat bv de funtie van dergelijke tool kan zijn :

Een plattegrond wordt getekend met o.m. een architectuurplan (meestal een X-Ref) de elektrische planning, HVAC, sanitair enz..
Er worden voor die verschillende technieken aparte layouts aangemaakt waarin enkel de architectuur en de gewenste technieken worden getoond, al dan niet met aanvullende info op de layout zelf (bv text).
Wil je nu iets doormailen (als DWG!) naar -pakweg een onderaanemer- dan zou je nu die éne speciefieke layout kunnen exporteren als DWG,
mét alle details in eender welke schaal ..én heel wat lichter in bytes..
Het valt te vergelijken met het maken van een PDF van je layout maar dan in DWG-formaat.... kijk, dát vind ik nu eens handig..

Mocht het ooit écht goed werken dan laat ik het weten!

groeten,

Manu
AutoCad 2000 - 2007 - 2008
Sketchup 4-5-6

FastFiber