FastFiber

Grondhoeveelheden (m3) bepalen in autocad?

Gestart door Bas, zo 26 11 2006, 19:14:51

Vorige topic - Volgende topic

Bas

Hallo allemaal,

ik heb een vraag, aangaande het bepalen van grondhoeveelheden in Autocad. Ik vraag me af of dit een beetje te doen is en of dat met de standaard autocad kan? en hoe dat vervolgens moet.

Ik werk namelijk bij een aannemer in de grond, weg en waterbouw en moet een grondbalans checken. Nu heb ik een nuldtm en een tekening hoe het moet worden. Dus dan lijkt het me dat deze tekeningen samen in 1 tekening moeten komen om zo eventueel volumes te bepalen. Ik heb enige ervaring met autocad.

Groetjes Bas

Manu

Bas,

Ik vind in de help van standaard autocad (2007) niets terug over DTM... ik vermoed daarom dat je zo'n dingen beter aan zult kunnen met een ander pakket.. :(
Wellicht kún je het wel binnen autocad maar het lijkt me niet evident...

good luck!

Manu
AutoCad 2000 - 2007 - 2008
Sketchup 4-5-6

Reimer

Hoi Bas,

een DTM bestaad meestal uit 3-dimensionale lijnen of punten. Om grondhoeveelheden te kunnen bepalen heb je volumes nodig. Ik ken echter geen manier om eenvoudig volumes te maken van een punten en lijnen tekening. Ik geloof dat het in autodesk Civil 3D moet kunnen, hiermee heb ik helaas geen ervaring.

Je zou van je modellen een triangulatie moeten maken. Deze kun je met extrude een bepaalde dikte geven. Als je dit voor zowel de bestaande als de nieuwe situatie doet dan kun je de twee volumes van elkaar aftekken (subtract).
Het verkrijgen van een triangulatie is echter lastig met acad. Volgens mij moet dit kunnen met Civil 3D of met Acad MAP 3D (tot versie 2006). Theoretisch zou je handmatig driehoeken (3dface) kunnen tekenen tussen alle ingemeten punten. Dit is meestal echter te veel werk.

Veel meer kan ik er niet over vertellen.

Groeten,
Reimer