FastFiber

verplaatste dimensions op layout - AutoCAD glitch?

Gestart door MartiniRacing, wo 12 06 2019, 17:18:41

Vorige topic - Volgende topic

MartiniRacing

Goedemiddag mensen,

Ik maatvoer mijn tekeningen op de layout en dus niet in mijn model. Dit doe ik met behulp van annotative dimension style die ik heb aangemaakt.

De laatste tijd heb ik constant dezelfde vervelende problemen met het verschuiven van de maatvoering (zie ook bijlage). Heb ik alles op de juiste afstand van elkaar staan... en werk ik verder in de tekening dan verschuift plotseling al mijn dimensions en kan ik alles weer terug zetten.

Enig idee hoe dit kan en hoe dit op te lossen?

julien

Ik vind dat een verschrikkelijke manier van bematen, nooit komt dat goed. Maar bon, dat is persoonlijk.
Ik begrijp niet waarom je annotative dimension gebruikt als je in paper bemaat. Annotative bestaat juist om de schaalfactor te overbruggen tussen model en paper.

Het enige wat ik zie dat je eens zou moeten nakijken is of dit vinkje aan staat:

bart

Post een stuk tekening die door elkaar zit kunnen we even met je mee kijken
persoonlijk maatvoer ik overigens ook in het model.

aan de afbeelding te zien zijn de maatlijnen niet lekker gelinkt aan een hoekpunt of iets dergelijks

Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

MartiniRacing

Momenteel ben ik bezig om enkele instellingen te proberen om te kijken of dit werkt.

Het grote voordeel van maatvoeren op layouts is, tenminste dat vind ik, dat je slechts 1 associative dimstyle hoeft te gebruiken. Deze past zich dan automatisch aan de schaal waarop de viewport is ingesteld. De dimstyle wordt dus niet groter of kleiner en is dus in iedere layout, onafhankelijk van welke schaal dan ook, hetzelfde.

Verder vind ik het bijzonder prettig om in model alleen maar te hoeven tekenen en geen "vervuiling" van teksten, maatvoeringen etc te hebben.

Wat ik nu test is om toch alles bij het oude te laten maar voordat ik weer ga tekenen of naar een andere layout ga om alle dimensions met behulp van dimdisassociate "los te koppelen".

julien

Ieder zijn werkwijze natuurlijk, maar ik heb het nog nooit goed zien komen.
Voor een paar super eenvoudige dingen wel, maar zodra het iets groter wordt springen de associaties weg en dan kan je beginnen met alles weer goed te zetten.

Als je gebruik maakt van annotative scale voor tekst en maatvoering en dit elk in een layer ben je van heel dat gedoe verlost.
Ik heb ook maar 1 dimstyle die ik gebruik voor alles, detailtekeningen (1/1) en dingen die 1/100 afgedrukt worden.

EddyBeerke

Maatvoering kun je ook in een xref zetten natuurlijk om je "model" niet te vervuilen.

Wat "associative dimensions" betreft zet ik altijd gelijk uit als ik er achter kom dat het aan staat...
Super irritant!!!

Probeer maar eens een pline, met bv 10 vertices:
Maatvoer het op de vertices.
Verwijder dan een vertex!

Zie ook het voorbeeld:

PLine getekend
Maatvoering erbij gezet
Wijziging doorvoeren door twee vertices te verwijderen
Daarna een vertex toevoegen.
Zoek de verschillen... erg fijn als je tekening al op DEFINITIEF staat en er een "kleine" wijziging is.

Hoe gaan jullie daar mee om dan?
Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

bart

inderdaad ieder zijn systeem
ik vind het prettig om op 1 plek het overzicht te houden
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

julien

MartiniRacing

Een wijziging in een definitieve tekening? Hmm.... zou daar in alle gevallen toch een wijzigingsletter aan toe voegen...

Vooralsnog werkt het dimdisassociate nog wel... maar alle opties zijn natuurlijk welkom!

EddyBeerke

Citaat van: julien op do 13 06 2019, 14:22:56
Citaat van: EddyBeerke op do 13 06 2019, 14:02:05Hoe gaan jullie daar mee om dan?
Niet.  :mrgreen:
Ik zie het probleem namelijk niet.
Beter kijken dan, Julien...  :shock: In het voorbeeld zie je toch echt een maat in eens met 0.00 staan of als er meer gewijzigd wordt staat de maatvoering dus helemaal niet meer op de plek waar het geplaatst is en in dit geval nergens meer op slaat.

Een tekening die DEFINITIEF is kan wijzigen -> VTW (Voorstel Tot Wijziging) wat geaccepteerd wordt.
Of wat dacht je van het VO, DO, UO systeem (Voorontwerp, Definitief Ontwerp, Uitvoerings Ontwerp/Bestek tekening)?
Hier wordt toch niet telkens een nieuwe lijn getekend maar aangepast of zo?

Zeker als er dan meerder tekenaars aan hebben gewerkt is dat een ramp die verspringende maatvoeringen. :(

julien

Hoe je het ook aanpakt, een wijziging zorgt voor aanpassingen.
't Is maar waar je je het beste bij voelt.

bart

met het commando dimspace
en dan de waarde 0 kiezen is het een fluitje van een cent om die maatlijnen weer recht te trekken

als je de punten weggooit is het m.i. redelijk dat je ook de maatlijnen moet weggooien
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

EddyBeerke

Citaat van: bart op za 15 06 2019, 09:11:32
met het commando dimspace
en dan de waarde 0 kiezen is het een fluitje van een cent om die maatlijnen weer recht te trekken

als je de punten weggooit is het m.i. redelijk dat je ook de maatlijnen moet weggooien
Daar heb je helemaal gelijk.
Alleen is het lastig te achterhalen welke dim er dan verspringt en waar dat is terecht komt als je toevallig een keer de tekening moet aanpassen, vooral een tekening van een ander.

MartiniRacing

Na een tijdje van proberen.........

Ik blijf bij het commando dimdisassociate. Nadat ik alle maatvoering heb geplaatst ga ik met dit commando over alle maatvoeringen. Het probleem wat ik eerder had is nu in zijn geheel verdwenen.