yoin

Egovivere

Beste mensen,

Ik ben nieuw op dit forum en loop tegen een aantal dingen aan met Autocad. Om je een beetje een idee te geven zal ik ook mijn situatie uitleggen.

Ik heb 4 jaar een opleiding werktuigbouwkunde mbo4 gevolgd en zit nu sinds een week op mijn eerste vaste baan.

Op school tekende ik altijd met Inventor en op dit bedrijf werken ze met Autocad. Sommige dingen in Autocad loop ik tegenaan of vind ik uitermate vervelend en vraag ik voor oplossingen.

Ik stel deze vragen niet zomaar, heb eerst uitgezocht op internet om het te veranderen maar het lukt gewoonweg niet.

Vraagstelling:

-In Inventor als ik bijvoorbeeld een cirkel teken kan ik gelijk doorgaan met een tweede cirkel tekenen, alleen in Autocad moet ik blijkbaar elke keer weer het symbool aantikken van de cirkel voordat ik een nieuwe cirkel ga tekenen. Dus moet je in Autocad elke keer weer de commando aangeven voordat ik het gebruik of is er ook een optie dat ik de instellingen verander om 100 cirkels achter elkaar te tekenen (bij wijze van spreken) zonder dat ik elke keer het commando hoef te geven?

-Tevens in Inventor weet ik het commando te vinden om een kruis te tekenen in een cirkel in de tekening om aan te geven dat het een gat is. Hoe doe ik dit op Autocad bij mijn cirkels. Ik krijg het maar niet voor elkaar om het commando te vinden.

Dit is waar ik op dit moment tegen aan loop, en het zal een enorme uitkomst zijn als jullie mij hier een beetje wegwijs in kunnen maken.

groetjes,

Egovivere

EddyBeerke

Als eerst een warm welkom Egovivere.

Wellicht heb je iets aan mijn antwoorden:
Citaat van: Egovivere op do 20 10 2016, 13:44:17
Vraagstelling:

-In Inventor als ik bijvoorbeeld een cirkel teken kan ik gelijk doorgaan met een tweede cirkel tekenen, alleen in Autocad moet ik blijkbaar elke keer weer het symbool aantikken van de cirkel voordat ik een nieuwe cirkel ga tekenen. Dus moet je in Autocad elke keer weer de commando aangeven voordat ik het gebruik of is er ook een optie dat ik de instellingen verander om 100 cirkels achter elkaar te tekenen (bij wijze van spreken) zonder dat ik elke keer het commando hoef te geven?
Als je op de spatie balk drukt dan kun je het laatst gebruikte commando herhalen.
Als je in het geval van een cirkel telkens dezelfde radius gebruikt kun je die accepteren po de commando regel kun je de optie's daarvoor lezen.
Zie hieronder een voorbeeld:
Citaat van: Commandoregel van AutoCAD
Command: CIRCLE

Specify center point for circle or [3P/2P/Ttr (tan tan radius)]:
Specify radius of circle or [Diameter] <13.284>: 10 << hier geef ik 10 op

Command: Hier geef ik een enter of een spatie
CIRCLE

Specify radius of circle or [Diameter] <10.000>: Hier geef ik een enter

Command: Hier geef ik een enter of een spatie
CIRCLE

Specify radius of circle or [Diameter] <10.000>: Hier geef ik een enter

Citeer-Tevens in Inventor weet ik het commando te vinden om een kruis te tekenen in een cirkel in de tekening om aan te geven dat het een gat is. Hoe doe ik dit op Autocad bij mijn cirkels. Ik krijg het maar niet voor elkaar om het commando te vinden.
Voor deze uitdaging kun je een block inserten ->> command INSERT (of alleen de alias "i")
Er moet dan natuurlijk wel een block beschikbaar zijn, maar die kun je dus zelf ook maken.
Type eens op de commandoregel het woord "block" en druk dan op de knop F1 (Help), hiermee kun je even wat naslagwerk vinden, werkt overigens bij elk commando.
Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

Egovivere

Hardstikke bedankt, het zal wel ff duren voordat ik gewend ben aan autocad maar het moet wel goedkomen! bedankt in ieder geval!