FastFiber

Afdruk controleren

Gestart door Roeli001, do 28 07 2016, 22:55:42

Vorige topic - Volgende topic

Roeli001

Beste,
Ik heb getekend volgens onderstaande stappen

1. Tekenen in mm, dus 1 meter wordt getekend met 1000 eenheden.
2. Op de layout insert ik een kader 1:1 (Bijv. A0 841 x 1189 en is ware grote)
3. Ik maak een viewport met het MV commando.
4. Ik ga in de viewport staan (dubbelklikken in het venster)
5. Ik bepaal de schaal waarin ik mijn tekening wil weergeven. (Bij mij 1:50)
6. Ik ga weer uit de viewport. (Dubbelklik buiten de viewport)
7. Ik activeer het plot commando en print mijn tekening 1:1 (Ware grote)

Vanuit autocad heb ik afgedrukt naar pdf, dit pdf bestand heb ik nadien afgedrukt.
Nu heb ik met de meetlat op mijn papier gelegd op een lengte van 8000mm, op schaal dus 160 mm.
Ik meet op mijn papier 15,6 cm, dit lijkt me geen normale tolerantie.

cadtools@gmail.com

ALs je niet met 'associatieve schalen' werkt zijn moet je in je viewport (paperspace kijkgaatje) het commando geven

Zoom
Scale
1/50XP
..

Als voorbeeld op het 1op50 in mm te geven
Vooral het XP gedeelte is van belang. Anders is het een relatieve schaal zoals je al merkte.
Even google checken, bv.

http://5ko.free.fr/en/acad.html
http://www.cadtutor.net/forum/archive/index.php/t-16404.html

Lukt het dan wel?
Ps ik zou als volgende stap associatieve schalen gaan gebruiken, dan heeft veel voordelen..

gery

Citaat van: Roeli001 op do 28 07 2016, 22:55:42Vanuit autocad heb ik afgedrukt naar pdf, dit pdf bestand heb ik nadien afgedrukt.
Druk rechtstreeks af vanuit AutoCAD. Als de settings in Acrobat niet goed zijn is de afdrukschaal geen 1:1.
AutoCAD 2020 - Windows 10

bart

Als je een pdf maakt van een volle AO
past deze niet op een AO afdruk omdat een printer rekent met marges rondom het vel
Standaard staat bij afdrukken vanuit een pdf viewer vrijwel altijd fit to page aan in de pagina instellingen
deze moet je aanpassen naar niet schalen als je de tekening op de juiste schaal wilt afdrukken
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

Roeli001

Bart,
Inderdaad, de pdf printer setting stond niet op "actual size".
Heb dit nu aangapst, en nagemeten, perfect op schaal nu.
Bedankt voor deze eenvoudige oplossing.  :vreegoe: :vreegoe:

gery

Citaat van: bart op vr 29 07 2016, 08:01:19Standaard staat bij afdrukken vanuit een pdf viewer vrijwel altijd fit to page aan in de pagina instellingen
deze moet je aanpassen naar niet schalen als je de tekening op de juiste schaal wilt afdrukken
Dat bedoelde ik dus met "verkeerde settings in Acrobat".

Roeli001

bart

gery ik snapte jouw wel.
maar gezien de vraagstelling dacht ik dat Roeli nog wel wat extra uitleg kon gebruiken.  :D
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

gery

Citaat van: bart op vr 29 07 2016, 13:44:54maar gezien de vraagstelling dacht ik dat Roeli nog wel wat extra uitleg kon gebruiken.  :D
Ik geef altijd eerst een voorzet, zodat de vraagsteller in die richting zelf verder kan zoeken, het geeft hen meer voldoening als ze het zelf verder vinden, en als ze het niet begrijpen hoor ik het wel, maar jouw aanvulling was idd wat ik bedoelde  :vreegoe:

FastFiber