FastFiber

AutoCAD versus Inventor (hihi)

Gestart door HofCAD, wo 30 03 2005, 16:17:38

Vorige topic - Volgende topic

HofCAD

Beste CADliefhebbers,

Ik wil een beetje Catastrofus zijn uit Astrix en Obelix, door julie de voor-
en  nadelen te vragen van AutoCAD versus Inventor :mrgreen:.

Om het vuur een beetje op te stoken een paar stellingen. :twisted:

-Als men in Inventor iets 2D moet tekenen, is Inventor te vergelijken
met het verlammende Windows programma Paint.
-Je hebt in 2D geen osnaps, geen goede plaatsingsmogelijkheden bij tekst
en als ik zie hoe rommelig mensen in Inventor bematen wordt ik misselijk.
-Verder zie je tekenaars in Inventor vaak alles twee keer bematen in de
ipt tekening en in de idw tekening.
-Werken met al die verschillende tekeningformaten (ipt, idw, idv, iam en weet ik veel)
is ook niet echt handig.
-Door het kleine tekenveld is men in Inventor  meer aan het inzoomen,
dan aan het tekenen.
-Inventor geeft altijd gekoppelde ware aanzichten met het 3D object,
dat is toch waardeloos want je moet bijvoorbeeld flensgaten aan de zijkant verdraaid tekenen.
-Inventor geeft altijd gekoppelde ware doorsneden met het 3D object,
dat is toch ook waardeloos want je mag bijvoorbeeld geen verstevigingsruggen arceren.
-Verder dat Inventor goed parametrisch is, is alleen maar waar als
je gedurende het hele tekenproces heel erg strikt bent in je keuze
van je parameter en daar continue bewust rekening houdt.
-Ook het aanbrengen van constricties is onnatuurlijk, want mensen
denken eerder in lengtes en hoeken.
-Men moet ook denken aan geweldige applicaties zoals bijv.: STABICAD,
NORDINET en ALFA die nooit zullen draaien binnen Inventor.
-Iemand die echt goed AutoCAD kent, maakt ook snel een 3D object aan
en kan gelukkig ongekoppelde 2D aanzichten ervan maken met bijv.
SOLPROF of met de combinatie van SOLVIEW en SOLDRAW.
-In AutoCAD staan veel meer alternatieven open om iets in 3D te
tekenen dan in Inventor.
-Als je in Inventor in de problemen zit dan geeft de HELP zulke
cryptische boodschappen, dat om ze te kunnen snappen je in de tweede
wereldoorlog meegewerkt moet hebben aan het decoderen van de codeermachine Enigma.
-Programeren in Inventor en daarmee tekenobjecten aanmaken is zo
goed als onmogelijk, als je dat vergelijkt met AutoCAD en Visual basic
en zeker als je LISP gebruikt.
-De Inventorreleases volgen elkaar zo snel op, dat je beter fulltime
in opleiding kunt zijn, waardoor je dus niet meer bezig kunt houden met tekenen.
-Verder wil ik nog de Inventorliefbebber zien, die zoiets als mijn
zetten.vlx applicatie kan maken in Inventor.
Zie:
http://www.autocadforum.nl/autocadforum/viewtopic.php?p=2017#2017

Hopelijk komt bij de Inventorliefhebbers de stoom nu uit hun oren,
en wacht ik lekker op hun reacties(hihi) :evil: .

Groetjes van de altijd over vriendelijke HofCAD CSI.

PS Het kan door een dom kalend(volgens Bart :evil: ) blondje een warme lente worden;
mischien moet we het maar via een Poll uitvechten!
ACADcadabra

Beli Mawr

Beste HofCAD
Hmz, inventor heeft ook zo zijn voordelen, en dat zijn wel redelijk grote ivm 3D tekenen.
Een paar kleine klein voorbeeldjes:
De lengte van een profiel, waarop de hele constructie gebaserd is, is verkeerdelijk ingegeven of moet worden aangepast wegens een verandering van het plan:
Oplossing autocad
Slicen, verplaatsen, unionen, enz... en nog allemaal manoeuvers waar de kans op fouten reëel is, heel reëel, de minste onoplettendheid en je bent eraan voor de moeite.
Oplossing Invntor
Met juiste adaptive instellingen de extrusion opzoeken, edit featre, lengte aanpassen en klaar.
Een gat moet aangepast worden wegens een verandering in het plan (alles moet worden aangepast (positie, diameter, diepte, tophoek (het moest 120° ipv 118° zijn)))
Oplossing autocad
Gaatje gaan opvullen met een box, nieuw "gaatje", in feite de solid dat je gaan subtracten van de solid waarin het gat zit, maken en gaan positioneren en wederom subtracten, o wee als het gaat om een array met mss wel 100 gaten
Oplossing Inventor
Gaatje opzoeken in de boom, waarden aanpassen en klaar, als het om een array van bv. 100 gaten gaat worden die allemaal aangepast, als het tweed onderdeel gepas is ingesteld passen de gaten zich daar ook aan.
PS over die gaten, in autocad kun je die enkel vormen door eerst de doorsnede van het gat (al dan niet ter plaatse) te gaan tekenen, als je het echt perfect wilt met een tophoek van 120°, daar een region van te maken, te gaan revolven en dan al dan niet te gaan positioneren en te gaan subtracten, in inventor mot je gewoon H intypen en je kan beginnen mt alles in te stellen voor je gaatje, positioneren en klaar.
In een andere tekening kun je best een onderdeel (bv. een speciale as ofzo, een bepaalde cylinder waar je een paar uur over gedaan hebt om hem volledig gedetailleerd in te tekenen in 3D, dus met alles erop en eraan) en je wilt hem nog eens hebben in een andere tekening:
Oplossing autocad (verschillende)
De vorige tekning volledig inserten en alles gaan wissen errond en dan verder gaan gebruiken, maar de slaglengte zou nog moeten aangepast worden, slicen, 2 keer als hij groter zou moeten zijn, moven, unionen en klaar, kans op fouten wederom reëel.
Een block gaan maken en gaan opslaan zodat je hem altijd kan inserten.
De bestaande tekening gaan oproepen, alles rond de cylinder gaan wissen en copy/paste.
Oplossing Inventor
Insert component, de assembly van die cylinder gaan opzoeken, inserten, constraints (met 2 heb je genoeg) aanbrengen en klaar, de slaglngte moet worden aangepast, geen probleem, in de assembly van de cylinder de gepaste sketch of extrusion opzoeken, aanpassen en klaar.
Een profiel dat je hebt toegepast als tussenschot tussen profielen(makkelijk 100 in een constructie) moet veranderen, IPE ipv UPE.
Oplossing autocad
Alle maar dan ook alle profielen gaan wissen, behalve 1, die gaan aanpassen, arrayen, klaar
Oplossing Inventor
Het basisprofiel opzoeken, sketch aanpassen en klaar.
Je opent een tekening en je moet een array gaan aanpassen (mag circulair of rechthoekig)
Circulair
Oplossing autocad
Als het op gaten gaat alle gaten dichten met solids te unionen, nieuwe gatsolids aanmaken, arrayen met het goede aantal, subtract en klaar.
Oplossing Inventor
Array opzoeken in de boom, edit featre, waarden aanpassen en klaar.
Rechthoekig
Oplossing autocad
Alle elementen behalve 1 wissen, arrayen, klaar.
Oplossing Inventor
Array in de boom gaan opzoeken, waarden aanpassen en klaar.

Wat je zei over die VBA, op mijn vorig werk was er iemand die VBA met inventor koppelde, gewoon de maten van de beton van een balkon ingeven en de hoeken en de balustrade was automatisch gemaakt en de stuktekeningen werden automatisch gegenereerd.

Op sommige vlakken is autocad wl handiger ja, commando's mis ik enorm in inventor, rotate3D ook, maar de denkwijze is gewoon zo anders tussen de beide programma's, mechanical desktop was al een voorproefje voor inventor, maar voor echt intens 3D werk verkies ik nu wel inventor. Het bemaatwerk is ook simpeler imho, een doorsnede creëren is in een handomdraai geregeld (bij Catia ook trouwens), het programma is zoveel completer dat autocad (bij mij is autocad vergelijken met inventor echt wel als het vergelijken van een cessna 187 met een boeing 777) de mogelijkheden zijn gewoon zo uitgebreid :)

Nog een heel rg groot voordeel bij Inventor vind ik dat je hele berekeningen (+*-/(), sinus, cosinus, tangens en nog een paar wsl) kunt ingeven bij dimentioning, daar bij autocad een maat van bv. 12' - 5" - 3/32 in de commandobalk werd:2083/32, in inventor geef je de hele rij in (enkel de voeten naar inch omrekenen en klaar.

Hier heb je een deel van mijn mening van autocad versus inventor na ergens 7 maan zelf inventor uit te pluizen en ergens 6.5 jaar autocad/mechanical desktop

Nog effe vergeten, over die onsnaps, die heb ke wel in inventor (tijdens het sketchen), eindpunt, middelpunt, tangentiaal, perpendicular, intersection, extention. Maar natuurlijk, hoeken bv. moet je gaan bematen.

En nog wat vergeten, op vlak van tekenveld, ik heb meer tekenveld met inventor dan met autocad (allé, ik draai altijd mechanical desktop waar die desktop browser altijd geladen word en best handig is), de scrolbars zijn niet meer aanwezig, paar tijdens een commando kan je gerust gaan orbiten, pannen, uit/inzoomen, dus dat is niet erg.

Wat ook een heel groot voordeel is met inventor, video'tjes maken van simulaties, probeer dit maar eens met autocad, dat is gewoon o-n-m-o-g-e-l-i-j-k, met inventor in een handomdraai gefixt.

Autocad is wel nog steeds een erg goed programma, als de commando's je in de vingers zitten gaat het heel erg snel om 3D en 2D tekeningen te maken, maar als je iets moet gaan aanpassen is het soms een hel en monnikenwerk om heel je structuur weer op punt te krijgen.
Having heard the voice of Morrigan I am uilleannpiping my way through this world, powered by Guinness SLÁINTE

Beli Mawr

Beste HofCad, ik weet niet hoelang jij erover zou doen om in autocad een perfect wormwiel in 3D te zetten maar bij mij (in Inventor) duurde het amper 5 minuutjes (sketchen, return, dan nog een paar luttele seconden en ik had het volgende resultaat:
Having heard the voice of Morrigan I am uilleannpiping my way through this world, powered by Guinness SLÁINTE

yoin