FastFiber

PC configuratie voor autocad

Gestart door fluppe, do 26 09 2013, 10:33:13

Vorige topic - Volgende topic

fluppe

Beste,
Op het gebied van hardware ben ik een redelijk groentje.
Daarom mijn vraag wat de beste PC configuratie zou zijn om autocad te laten draaien?
Momenteel gebruik ik autocad voornamelijk voor architectuur plannen. veel arceringen en layers geen renderingen.
welke grafische kaart, geheugen,zou ik best gebruiken bij aanschaf nieuwe PC of laptop...?
Alvast bedankt
Filip

julien

Veel start met je budget...

Wij hebben hier niet een nieuw workstation aangekocht en gekozen voor een Fujitsu Siemens. Véél goedkoper dan een HP en op papier een stuk straffer. (â,¬2000 <-> â,¬1200)

Qua opslag hebben we gekozen voor zowel een HD als een SSD, die SSD kan dan dienen voor je OS en je belangrijke programma's, je HD voor opslag data.

RAM: hoe meer hoe liever.  :mrgreen:

winnes

Welke AutoCAD versie en vertical gebruik je?
Is er nood aan toekomstige uitbreiding, is het professioneel/semi-professioneel/particulier gebruik?
Heb je enig idee hoe groot je plannen zijn en misschien ooit zullen worden?

Je kan pre-built (HP, Dell, ...) of (laten) opbouwen (wat ik altijd doe; zelf niet door een shop), maar als je enkel 2D gebruikt en niet professioneel bezig bent... stabiliteit en betrouwbaarheid zijn natuurlijk altijd belangrijk, alleen betaal je daar professioneel nog veel liever een prijs voor.

SSD (vnl als boot) is handig, maar ook vooral afhankelijk van je budget.
Afhankelijk van particulier-professioneel (beetje toch) zou ik naast de grootte van je al dan niet primaire en/of secundaire hard disk ook nadenken over je backup strategie...
RAM geheugen is voornamelijk afhankelijk van de grootte van je tekeningen (zeker in 2D) en eventuele andere programma's die je courant open hebt/gebruikt. Soms ben je goed genoeg met 4GB of zelfs minder, maar voorzie dan dat je later nog bij kan steken bijvoorbeeld.
Quadro of Firepro grafische kaart zou ik zeggen budget-versie, aangezien je eerder 2D doet, eventueel is een deftige gamerskaart is zelfs het overwegen waard.
Hetgeen ik heel belangrijk vind is het scherm, kwaliteit, maar nog veel meer resolutie ... hoe meer puntjes ...
Zelfs een multi-monitor setup kan me enorm bekoren.

Wat me ook een beetje brengt bij de keuze laptop/desktop...
Meestal stelt men niet die vraag en heeft men al een keuze op dat vlak... mobiliteit vs prjis afwegen (gemakkellijk gezegd, ik heb beide ... in meervoud)

Bottom-line: budget en gebruik ... en zelfs dan blijft het een moeilijke en zeer persoonlijke keuze ...

fluppe

Ik merk alvast dat met mijn huidige PC configuratie (op het werk) de tekeningen die ik van architecten binnenkrijg (2D) en soms 8Mb groot dat Acad hapert en zeer traag wordt en soms vast loopt.
volgens mij zitten er 2 Intel Core Duo CPU E7500 2.93 GHz
en een Nvidia grafische kaart in.
500Gbyte hard schijf

In de toekomst kunnen er ook 3D tekeningen bijkomen.

Voor mijn PC thuis (gebruik voor dezelfde toepassignen als op het werk) kan ik mss beter een pre built PC kopen (beperkt budget) en eventueel mijn grafische kaart upgraden en eventueel in een extra slot nog geheugen bijsteken.

alvast bedankt

FastFiber