FastFiber

stretch struiken

Gestart door Cad_user86, di 04 12 2012, 16:03:33

Vorige topic - Volgende topic

Cad_user86

Hoi allemaal,

Meteen m'n 2de vraag van de dag.
Ik moet een aantal stuiken voorzien in m'n plannen, in top-view.
Nu heb ik op deze site enkele leuke blocks zien staan. Nu zou ik ze echter Dynamisch willen maken, zodat ik deze kan stretchen. Ik heb echter geen enkel idee hoe ik dit voor struiken het beste aanpakt, zonder dat mijn polylines vervormen.
In bijlage de dwg van de struik die ik wens aan te passen.

groetjes.

hulpje

Gezien het repeterende patroon, zou ik dit oplossen met een Array actie en daaraan gekoppeld een Move actie.

Met de start van de heg gebeurt er niks, dan bepaal je het stuk wat ge-arrayed moet worden.
Verwijder handmatig de stukken die je niet meer nodig hebt, verschuif het sluit stuk van de heg, naar het eindpunt van je te arrayen midden deel.

Maak er een block van, voeg een lineaire parameter toe.
Maak een array aan voor je midden deel en LET OP! op dezelfde linear parameter ga je ook nog een move actie toevoegen. (Je koppelt dus 2 verschillende acties aan 1 parameter!!!!)
Het sluitstuk van de heg wordt nu automatisch mee verplaatst over de lengte die je in je array actie hebt ingevuld.

Ik laat je eerst zelf even knoeien, mocht je er niet uit komen, dan krijg je wel een blockje terug van mij.

Richard
HELAAS BESTAAT CADToppers.com niet meer
ACP-er (AutoDesk Certified Professional)

Cad_user86

Hallo,

Ik heb mezelf de struik aangemaakt zoals jij beschrijft, en zoals ik ook al had willen toepassen.
Nu zou ik echter graag zien dat deze array niet het gehele middenstuk neemt, maar slecht stukken zodat ik mijn struik kan verlengen of verkorten over verschillende lengten.
Is dit mogelijk? In mijn “regenboog”-struik heb ik een poging ondernomen, met een niet al te best resultaat als gevolg  :o

Hopelijk snap je mijn verwarrende uitleg, anders hoor ik het wel ;-)

hulpje

Ik snap je vraag en begrijp je block.  8)
Het oplossen met 1 grip wordt misschien wel erg moeilijk.
Mogelijke oplossing zou kunnen zijn: 2 array acties toevoegen, zodat je in totaal met 3 grips je einddoel bereikt.

Haal je oranje en magenta elementen uit je eerste grip actie en maak voor beide een nieuwe array aan.
(Allebei met dezelfde array lengte als je eerste grip.)

Een andere oplossing kan ik even niet zo snel bedenken.
HELAAS BESTAAT CADToppers.com niet meer
ACP-er (AutoDesk Certified Professional)

Cad_user86

'k Ben blij dat je me begrijpt.
Morgen probeer ik nog een beetje, al ben ik al blij met het resultaat dat ik nu heb.
:vreegoe: :mrgreen: