yoin

Manu

Als je een tekening afdrukt middels de plotstyletable 'grayscale' plot autocad alle gebruikte kleuren in grijswaarden op basis van de kleurintensiteit (zoals bv Photoshop dat met een foto kan doen..)
Nu zou ik dit 'effect' graag bereiken in mijn tekening zelf..
concreet : een tekening met bv 50 used layers - die alle een verschillend kleur zijn toegewezen- wil ik ergens omzetten zodat de layers als kleur een (verschillende) grijswaarde worden toegekend op basis van hun oorspronkelijke kleur...
Dat is handig voor het gebruik van bv een archtectuur (in grijswaarden) waarop ik in kleur de technieken kan intekenen..
Is er iemand die hiervoor een oplossing kent?

groeten,

Manu
AutoCad 2000 - 2007 - 2008
Sketchup 4-5-6

hulpje

Probeer het eens met LAYERTRANS.

Hiermee kun je snel informatie van de ene laag naar de andere laag zetten.
(Op basis van een andere DWG of DWT file)

Commando is ook te vinden onder pulldown menu Tools --> CAD Standards --> Layer translator

Richard
HELAAS BESTAAT CADToppers.com niet meer
ACP-er (AutoDesk Certified Professional)

jimpie

waarom zet je architectuur niet in xref.

vorig bedrijf waar ik werkte deden we het op volgende manier.

-alle layer in plan architectuur zetten we in kleur 9
-dit plan voegde we in met een xref net als plafandplan en vloerplan.
-dan tekende we de technieken in.

deze manier was wel handig als er een nieuw archtectuurplan, plafondplan of vloerplan binnen kwam, oude xref hermoemen en plan in plan alle layers weer op kleur 9 zetten xref reload en klaar.

Manu

jimpie,

Dat doen we ook.. alleen staat dan alles in kleur 9.. (kan trouwens middels VISRETAIN automatisch) maar het is echt de bedoeling om de hele range van grijswaarden te kunnen zien.
Ik hoop een tabel te vinden met de 255 autocad-kleuren met de respectievelijke grijswaarde per kleur.. dat zou ik dan manueel in de layertable kunnen aanpassen of er een lisp naar schrijven om het te gaan automatiseren..

..wist niet dat het zo'n probleem zou zijn... :(
Sketchup 4-5-6

Manu

Ok, ik ben al zo ver dat ik voor ieder van de 255 indexkleuren van autocad hun resectievelijke grijswaarde in RGB True Color ken.. (=lijst in Excel).
Mag ik me vervolgens wenden tot de grootmeesters in LISP?
Heo bouw je een lisp op die in de layertable kijkt welk nummer van kleur er aan een layer werd toegewezen en die vervolgens wijzigd naar een overeenstemmende RGB True Color?

Voelt zich iemand geropen?

groeten,

Manu
Sketchup 4-5-6

Manu

UPDATE :

Onderstaande lisp vervangt de layerkleuren wel... maar gebruikt enkel de indexkleuren..
Mijn poging om de true color te gebruiken aanvaard AutoCad niet :

(defun c:laycolortest (/ colLst lay col)
(vl-load-com)
(setq colLst '(
(0 . C T 0,0,0)
(1 . C T 76,76,76)
(2 . C T 226,226,226)
(3 . C T 150,150,150)
(4 . C T 179,179,179)
(5 . C T 29,29,29)
(6 . C T 105,105,105)
))

(vlax-for l (vla-get-layers
(vla-get-activedocument
(vlax-get-acad-object)))
(setq lay (cons l lay)))
(foreach layer lay
(if (setq col (assoc (vla-get-color layer) colLst))
(vla-put-color layer (cdr col))))
(princ))

Dus.. weet iemand hoe je in lisp de RGB waarde aangeeft?

Groeten,

Manu
Sketchup 4-5-6

Joram76

Beste Manu,

waarom gebruik je geen layer states manager?

Als van al je lagen de kleuren bylayer zijn, dan kun je vanuit je layer manager, deze opslaan in de layer states manager als bijv 'lagen in kleur'.
Daarna ga je van elke laag  de kleur in een grijstint zetten en sla je deze vanuit je layer manger in de layer states manager op als bijv 'lagen in grijs'

Makkelijk is ook dat je deze instellingen ook kunt exporteren en of inporteren mocht je ze bij andere tekeningen met dezelfde laagopbouw hebben willen gebruiken.

groeten Joram
Tekenaar voor verkeersmaatregelen bij Heijmans

Manu

Beste Joram,

De layerstatesmanager kan ik hiervoor inderdaad gaan gebruiken, maar zoals je zelf aantoonde "Daarna ga je van elke laag  de kleur in een grijstint zetten"  blijft het een hele taak om ieder layer apart van kleur te gaan veranderen..
Vandaar  : grayscale.lsp (zie bijlage) .. werkt prima en doet exact wat ik zocht : namelijk alle layers omzetten naar de overeenstemmende grijswaarde.. let wel : de grijswaarden zijn 'true colors'...

groeten,

Manu
Sketchup 4-5-6

yoin