yoin

jimpie

beste medecad gebruikers,

ik moet een inrijhelling van een ondergrondse garage uittekenen, echter heb ik dit nog nooit gedaan.

in bijlage heb ik tekening toegevoegd, de linkse tekening heb ik uitgetekend zoals ik dacht dat het moest maar blijkbaar is dit niet correct, rechtse tekening is tekening ontvangen van architect.

is er iemand die me kan uitleggen wat ik fout doe, (hier op kantoor kan niemand me helpen en architect zegt enkel dat tekening niet klopt maar verder geen uitleg)

mvg jimmy

Rudy

Autocad 2013 / 2016

Reimer

Het document waar Rudy naar verwijst lijkt mij nuttig. Hierin staat ook NEN2443 vermeld. Dit is in feite het document dat je zou moeten hanteren, hier heb ik in het verleden wel eens mee gewerkt. Nu niet meer.
Eerlijk gezegd zie ik niet goed wat het verschil is tussen jouw uitwerking en die van de architect. Behalve dan de hoogtemaat in het dwarsprofiel, ter plaatse van het diepste punt van de bocht.

Let er wel op dat het minimale hellingspercentage ook in de binnenbocht moet voldoen! Het lijkt er op dat jullie een soort van aslijn hebben gekozen.

Volgens mij worden hellingen (en trappen) in bovenaanzicht altijd getekend met de punt van de driehoek aan de hoge kant. Bij jou is dit andersom getekend.

Volgens mij is jouw tekening bijna goed maar moet je alleen in de binnenbocht meten. Vervolgens zou ik zelf niet om de 50 mm een maat bepalen, maar enkel op de maatgevende locaties.
Ik snap ook niet wat de architect bedoeld met zijn tekening.
Ten slotte moet je goed op de doorrijhoogte letten onderaan de helling. Hier staat een voertuig nog schuin (met één kant op de overgangshelling). Hierdoor is er meer doorrijhoogte nodig.

Reimer

jimpie

thx voor de reacties, de inrijhelling is getekend door architect hij beweerd dat ik de hoogtes van hem dien te respecteren op de aslijn, mij is gevraagd om de hoogtes uit te zetten op de binnenbocht en buitenbocht zodat het personeel op de werf de juiste hoogtes hadden.

blijkbaar kloppen volgens archtitect de hoogte in de buitenbocht niet.

de verdeling om de 50units op de aslijn heb ik gebruikt om de waarden in de binnenbocht en buitenbocht te kunnen bereken.

Volgens mij worden hellingen (en trappen) in bovenaanzicht altijd getekend met de punt van de driehoek aan de hoge kant. Bij jou is dit andersom getekend
idd een juiste  opmerking  wie zijn wij als tekenaar van aannemer om een architect te corigeren die hebben toch steeds gelijk, voor deze werf heb ik al enkele corecties gevraagd en sinsdien is hij lastiger beginnen doen op de werf.

Reimer

Ok, de hoogtes op de aslijn zijn dus een uitgangspunt voor jou (hoewel de helling op deze manier volgens mij niet aan de richtlijnen voldoet).
Je hebt de aslijn in stramienen van 50 mm verdeeld. Volgens mij moet iedere stramien dan horizontaal liggen. Kijk maar eens naar de stramien aan het hoogste punt van de bocht. Deze ligt op -143.2 aan de binnenkant, in het midden en aan de buitenkant. Ik zou alle andere stramienen dan ook horizontaal leggen. Hierdoor ontstaat een meer vloeiende helling. De lijn tegen de buitenwand zal dan visueel iets golven.
Jij hebt nu de lijn tegen de buitenwand (ik bedoel dus de buitenbocht) als een rechte lijn in hoogte ontworpen. Doordat de afstand naar de as en de binnenbocht varieert zal hierdoor het hoogteverloop in de helling gaan golven. Dit golven is in alle gevallen zo minimaal dat het niet te zien zal zijn, het is de theorie.

Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.

Reimer