FastFiber

Precisie in Acad (opgelost)

Gestart door martijn, wo 07 03 2012, 11:57:53

Vorige topic - Volgende topic

martijn

Even benieuw of dit in te stellen is.

In te stellen zijn de units in acad tot 8 getallen achter de komma. Rond acad het hierna af?
Nu willen we dit niet. Dus de units staan ingesteld op 2 getallen achter de komma.
Daarnaast is bij ons de afspraak dat we op snap tekenen met een nauwkeuringheid van 0,5. Dit gaat goed zolang  je niet teveel met ronde vormen hoeft te werken.
Nu gaat dit te vaak mis. Mensen zetten hun snap even uit of beginnen met een verkeerde template waarin dit dan niet goed is ingesteld. Kortom niet hufterproof

Mijn vraag is kun je de units en snap functie instellen in byv de acad2012doc.lsp zodat als er een tekeningen wordt geopend dit altijd goed ingesteld staat?

Is er anders een mogelijkheid dat als je snap standaard op 0,5 staat ingesteld je zet deze om wat voor reden dan ook even uit deze automatisch op maximaal 0,1 komt te staan, zodat er nooit onnauwkeuriger dan 0,1 getekend kan worden?

Groetjes Martijn

roy_043

Veel vragen...
AutoCAD gebruikt 'binary floating point' getallen voor coördinaten, net zoals de meeste andere CAD-systemen. Dit houdt vertaald naar decimale getallen in dat het aantal significante cijfers beperkt is tot ca. 15 of 16. Als je dicht bij de oorsprong werkt dan zijn er minder significante cijfers nodig voor het gedeelte voor de decimale komma, en blijven er dus meer over voor na de komma. Het omgekeerde geldt ook en is de reden dat je het beste zo dicht mogelijk bij de oorsprong kunt werken en goed moet nadenken of je in mm, m, of km gaat werken.

Het instellen van de units op 2 decimalen heeft alleen effect op wat AutoCAD aan de gebruiker meedeelt. Door deze instelling wordt de (on)nauwkeurigheid verder niet beïnvloedt.

Het feit dat AutoCAD decimale getallen vertaalt naar binaire getallen betekent ook dat veel decimale waardes überhaupt niet exact zijn op te slaan. Zo is het getal 0,1 niet exact te vertalen (http://en.wikipedia.org/wiki/Floating_point).

Je kunt dit in acad2012doc.lsp opnemen:

(setvar "snapunit" '(0.5 0.5))
(setvar "snapmode" 1)

martijn

Hoi Roy, bedankt voor je reactie. Dat van de oorsprong dat wist ik al maar de rest is zeker aanvullende informatie. Helemaal goed. Het stukje lisp ga ik in de acad2012doc.lsp opnemen.

Helemaal super bedankt.

EddyBeerke

Citaat van: martijn op wo 07 03 2012, 11:57:53
...
Nu gaat dit te vaak mis. Mensen zetten hun snap even uit of beginnen met een verkeerde template waarin dit dan niet goed is ingesteld. Kortom niet hufterproof
...

Ja, je kunt het vastleggen in de "acad2012doc.lsp" maar dat kun je net zo goed weer ongedaan maken of uitzetten als je er niet "lekker"mee kunt tekenen.
CiteerSNAPMODE
Type: Integer
Saved in: Drawing
Initial value: 0

Turns the Snap mode on and off.

0 Snap off

1 Snap on for the current viewport
Of je gebruikt [F9].

Maar ook de "SNAPUNIT" kun je ook veranderen. Zie onderstaand voorbeeld:
CiteerCommand: SNAPUNIT

Enter new value for SNAPUNIT <10.000,10.000>:

Command: snap

Specify snap spacing or [ON/OFF/Aspect/Style/Type] <10.000>: 3.333

Command: SNAPUNIT

Enter new value for SNAPUNIT <3.333,3.333>:

Command:

Mijn persoonlijke mening (ik weet het die teld niet) is dat de tekenaar wel vrijheid moet hebben maar wel een goede template onder zijn neus moet krijgen. Een ding is zeker: deze instellingen zijn "niet hufterproof."
Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

FastFiber