yoin

Vonk

Beste,

Hoop dat iemand me kan helpen. auto-cad 2010 xp
Heb door hulp van een oud topic hier een macro kunnen schrijven en hangen aan een eigengemaakte button middels een support file. Dit werkt bijv met het invoegen van een block gekoppeld aan een attribute!!
Wil proberen dit een beetje uit te breiden.
Echter bij het invoegen van een dynamic block voor heaprofielen ^C^C-insert;heaprofielen;;;\, wordt het een dubbel block waarbij ik hem handmatig moet exploderen naderhand.(wil dit graag bij de macro invoegen) alleen de kennis van symbolen/tekens heb ik niet. binnenkort maar eens een Cad college boek aanschaffen.
Vragen:
1. exploden toevoegen aan macro.
2. Bij invoegen met insertion point pakt hij het in het dynamisch block aangegeven basepoint niet. Komt op een ander plek in de tekening binnen en is niet handig.(uitzoomen move inzoomen enz)
3. Is er een mogelijkheid om een dynamische arcering toe te voegen?
Zodra het boek binnen is zal ik me ook meer gaan verdiepen in het dynamic blok/macro maar heb ik nog niet.
Zonde dat ik er op het moment te weinig gebruik van maak.

Is mn eerste post dus hoop dat ik hem op de juiste plek plaats.
alsvast bedankt Gr.

ps Wil in de toekomst de eigen gemaakte macro's buttons menustructuur veiligstellen.
zodat bijgebruik met een nieuwe computer of programma of voor een collega ik het kan laden. Is hier misschien al een post voor gedaan voor de juiste plaatsing van de buttons macros. Om op te slaan in een bepaald bestand of moet dit per onderdeel?
toch een hoop vragen nog  :D

hulpje

Beste Vonk,

Heel mooi dat je een macro hebt gemaakt, maar het zou simpeler kunnen.
In AutoCAD heb je toolpalettes.
Als je je block hier op plaatst, kun je de door jouw gewenste dingen al instellen.

ultra eenvoudige uitleg blocken naar toolpalette:
1: Zorg dat het gewenste block in een tekening aanwezig is.
2: Sleep het block naar je toolpalette toe (Toolpalette activeer je met Ctrl+3)
3: Klik met de rechtermuisknop op het block en ga naar de eigenschappen.
4: Bekijk de opties en pas ze aan!

Ik zal wat printscreens maken...

Succes!

Richard
HELAAS BESTAAT CADToppers.com niet meer
ACP-er (AutoDesk Certified Professional)

Reimer

Beste Vonk,

jouw bericht staat op de juiste plek. Door veel vragen in één keer te stellen krijg je niet altijd overal antwoord op. In dit geval hoort het echter wel bij elkaar.

Zo te horen zit jouw dynamische block ín de tekening die heaprofielen heet. Als je heaprofielen.dwg als block in jouw tekening invoegt dan krijg je dus een block in een block. Het insertionpoint van heaprofielen.dwg wordt gebruikt. Je kunt dit oplossen door van jouw dynamische block een aparte dwg te maken met behulp van het commando WBlock. Kies bij Source de optie Block en daarbij jouw dynamische block.

Als je in een dynamisch block een arcering maakt zorg dan dat deze een associatieve boundary heeft. Wanneer je met dynamische eigenschappen de boundary aanpast dan zal de arcering vanzelf mee gaan.

Eigen knoppen kun je het beste maken in een apart menu. Ik heb dit zelf nog nooit via de CUI gedaan. Volgens mij moet je dan op het tabblad Transfer een nieuw menu aanmaken. Daarin kun je dan toolbar e.d. toevoegen en je eigen knoppen maken.

Reimer

Vonk

Super.
Bedankt voor de snelle reacties!
Ik ga er mee aan de slag.(toolpallets) :vreegoe:

Arcering mee laten gaan met een dynamisch block > Zorg dat bij de arcering een associatieve boundary aangevinkt staat! ( Opgelost)

Wat betreft eigen menu's maken in CUI en dit zodanig wegzetten dat het gemakkelijk over te zetten is naar een nieuwe versie cad of andere PC, ga ik is uitpluizen zodra ik cadcollege besteld heb.

Gr Armand