yoin

MK90

Hallo allemaal,

Ik ben sinds kort aan het oefenen met dynamische blokken tekenen, en dan vooral parametrisch.
Nu vragen ze op m'n werk, of ik bepaalde dynamische blokken wil maken, waar ik zelf niet uit kom.

Een voorbeeld is een onderwerp waar ik al eerder een topic voor heb aangemaakt. Helaas is daar niets op gevonden.

Nu gaat het om iets anders. Op t oog iets heel simpels. Voor bepaalde equipment in onze tekeningen, tekenen wij gewoon een rectangle met een kruis erin. Nu is mij gevraagd of we geen dynamisch block ervan kunnen maken, zodat de grootte makkelijk gewijzigd kan worden. Dat lukt me wel, is niet zo moeilijk.

Heb dit met parametrisch tekenen gedaan, met een grip zodat je hem groter of kleiner kan maken. Maar nu willen ze dat je m.b.v. bijvoorbeeld een field in kan vullen wat de grootte moet worden, en dat hij dan automatisch naar de juiste grootte springt.

Ik denk zelf dat het wel mogelijk is, maar weet niet hoe. Zouden jullie mij op de juiste weg kunnen helpen?
In de bijlage ziet u hoever ik ben gekomen. De field die er nu in staat geeft alleen de naam van het Equipment weer.

Alvast bedankt!

julien

Moet je dit niet anders aanpakken?
Dat het field je maat van je dynamic block uitleest?

hulpje

Beste MK90,

Volgens mi,j is wat jij wil niet mogelijk.
Maar is dat ook wel nodig?
Als je een block dynamisch maakt, dan komen je dynamische eigenschappen terug in de Quick Propperties palette (en in de gewone properties).
Hierin kan je dan de hoogte en de breedte aanpassen.

Als je wil, kan ik je wel een voorbeeld blockje geven, die je dan kan finetunen voor eigen gebruik.

Mvg. Richard
HELAAS BESTAAT CADToppers.com niet meer
ACP-er (AutoDesk Certified Professional)

MK90

Beste Julien,

Als het klopt dat wat ik wil niet mogelijk is, zou dat een goed alternatief zijn. Zou je me kunnen vertellen hoe ik dit aanpak?

Beste Richard,

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar je voorbeeld. Als je me dit zou kunnen sturen (of uploaden?) graag.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

hulpje

Beste MK90,

Mijn blockje doet ook dat wat Julien voorstelt.
Hij leest de waarde van de lineaire lengt en breedte en plaatst deze in het block erbij. (Aanpassingen worden pas zichtbaar na een RegenAll)

P.s. mijn laag POTLOOD is in kleur nr. 101, deze is in  mijn CTB ingesteld op een lijndikte van 0.

Mvg. Richard

MK90

Richard bedankt, heb nu ook door hoe je dit hebt gedaan. Een field maken en dan object, enz.

Maar misschien ben ik een zeikerd, maar het is toch niet helemaal wat we willen hier. Toch vindt ik het vreemd dat er niet iets is om gemakkelijk zo'n blokje te maken.

Wij werken hier veel met de toolpallete. Zou het niet mogelijk zijn om een soort programmatje te schrijven hiervoor, en die in de pallete te zetten? Heb hier nog niet zo veel verstand van, maar ben me er wel in aan het verdiepen.

Groeten!

Reimer

Kun je niet iets met een Lookup table doen in je dynamic block? Ik heb er wel eens over gelezen, nooit zelf toegepast. Met een lookup kun je vooraf ingestelde waarden kiezen. Ik dacht dat je ook handmatig getallen moet kunnen invoeren.

Reimer

hulpje

Citaat van: Reimer op ma 03 10 2011, 16:41:46
Kun je niet iets met een Lookup table doen in je dynamic block? Ik heb er wel eens over gelezen, nooit zelf toegepast. Met een lookup kun je vooraf ingestelde waarden kiezen. Ik dacht dat je ook handmatig getallen moet kunnen invoeren.

Reimer

Reimer,

Dat is wat mijn block doet  :wink:

MK90

Je kan hem wel stetchen, maar niet waarden invoeren waarnaar het blok zich aanpast. Toch jammer. Iemand nog andere suggesties?

hulpje

Beste MK90,

Je kan wel waardes invoeren, alleen kan je hem niet groter maken dan 1200 en kleiner dan 600.
En dat dan nog in stappen van 50.

Je zal het block dan even moeten aanpassen en op lineaire lengte en breedte de Value set Incremental moeten wijzigen.
Als je deze op NONE zet en de DIST minimum en DIST maximum aanpast, is je block in 1x flexibeler.

Succes!

Richard

Reimer

Beste Hulpje,

ik had te snel gereageerd zonder te zien dat je een bijlage had toegevoegd  :oops:
Je zegt dat je wel waardes kunt invoeren, maar dit is alleen mogelijk via het Properties venster denk ik. Toch niet via de lookup?

Reimer

hulpje

Correct, alleen via de properties venster.
Lookup tabel bevat alleen vooraf ingestelde waardes.