yoin

dries vh

mijn autocad (nog versie LT2002 by the way) heeft een ingebouwde printerdriver 'print to web - png'.
weet iemand hoe ik print naar png file met transparante achtergrond ?
als ik gewoon print krijg ik witte achtergrond (zwarte) lijnen/ letters; als ik wit als printkleur selecteer (bedoeling is witte lijnen/ letters op transparante achtergrond te krijgen) krijg ik witte achtergrond en transparante lijnen/letters.

kent iemand een oplossing ?

dank bij voorbaat

dries vh

een eerdere post lijkt me het antwoord te geven

http://www.cadsite.be/smf/index.php?topic=4021.0

alleen is me niet duidelijk waar ik de archtergrondkleur instel bij een plotcommando.  Of gaat het om de achtergrondkleur van de tekening zelf?

sschevers

bij de instellingen van de pc3 kun je op het tabje "Device and Document Settings" en dan de Custom properties de achtergrond kleur instellen. Geen "transparante kleur"

Volgens mij kun je zonder nabewerking in een fotoeditor geen transpartante achtergrond krijgen.

stephan

dries vh

*op deze wijze is enkel het achtergrondkleur in autocad kleuren in te stellen (voor png plotdriver) en niet in true colour

* ik probeerde met een solid hatch die in kleur 192/192/192 afdrukt.  Dit geeft lichtgrijs en halftransparant.
kleur 254/254/254 geeft wit halftransparant en 255/255/255 het kleur zoals afgebeeld

* het zou, als ik u goed begrijp, niet (of wel ? en zo ja hoe?) mogelijk zijn zonder photoeditor een transparante achtergrond te krijgen ?
Nu, in ieder geval is daar, bij bijvoorbeeld tekeningen voor publicatie op site als achtergrond, geen beginnen aan om telkens tussen snijdende lijnen stukken te gaan uitsnijden.

EddyBeerke

Waarom maak je er niet een DWF van?
Dit is bedoeld voor het web en je kan er ook nog meer mee doen.
Of deze optie:
(uit de Help 2010 NL)
CiteerPUBLISHTOWEB

Hiermee maakt u HTML-pagina's waarin afbeeldingen van geselecteerde tekeningen zijn opgenomen.

Menu: File  Publish to WebBestaat niet in de menu's.
Opdrachtinvoer:publishtoweb
Deze wizard biedt een vereenvoudigde interface om opgemaakte webpagina's te maken die DWF-, DWFx-, JPEG- of PNG-afbeeldingen van tekeningen bevatten. Nadat u een webpagina maakt, kunt u deze op een Internet- of intranetlocatie plaatsen.
Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

dries vh

via wat omwegen ben ik geraakt waar ik moest raken, en dit inderdaad met photo-editors.
uiteindelijk aldaar een mogelijkheid gevonden om één bepaalde kleur volledig transparant te maken.

Om mijn witte lijnen op transparante achtergrond te krijgen heb ik de volgende bewerkingen uitgevoerd :
- print naar png met zwart op witte achtergrond
- het png bestand naar negatief omgezet
(zo nodig : in fotobewerkingsprogramma eerst half transparante lagen naar volledig ondoorzichtig omgezet, 'gedeeltelijke transparantie verwijderen')
- de kleur van de achtergrond gecontroleerd en R/G/B coördinaten genoteerd
- 'kleur naar alpha' bij transparantie en de gewenste kleur manueel in te geven.

ik heb gewerkt in gimp 2.6 mogelijk bij photoshop andere benamingen.