FastFiber

Tekeneenheden bij renderen

Gestart door Leon, do 09 09 2010, 15:42:28

Vorige topic - Volgende topic

Leon

Ik heb in een kamer een lamp geplaatst (zelfs 3 lampen) maar wanneer ik het model render merk ik daar helemaal niets van. Na wat proberen kwam ik er achter dat wanneer ik mijn model 25 keer verklein de rendering er prima uitziet. Dat is ook niet zo raar want een kamer die 5000 mm lang is, is heel wat anders dan een kamer die 5000 inch lang is. AutoCAD interpreteert units dus standaard als inches. Maar ik heb geen zin om mijn model steeds te verschalen en nog minder om in inches te gaan tekenen. Dus mijn vraag: Kun je ergens in AutoCAD opgeven met wat voor eenheden je tekent.
En om nutteloze antwoorden voor te zijn: Neen, het kan niet met Units en Neen het kan ook niet door Lightingunits van Amerikaans op Internationaal te zetten. Dat heb ik al uitgeprobeerd.

Een alternatief zou zijn als iemand weet met wat voor factor je de intensiteit van de lampen moet verhogen zodat ze in een tekening in mm. werken als in een tekening in Inches.

julien

heb je ddunits al eens na gekeken?

Leon

Dat zei ik al in mijn vraag, daarmee kan het volgens mij niet. Of jij moet een betere instelling weten dan ik. Maar wanneer ik het op mm en international zet dan werkt het niet. Ik werk al 25 jaar met AutoCAD en die mensen in Sausalito hebben een blik die niet verder reikt dan Californië. Al die ellende met templates, arceringen en lijntypes hebben we te danken aan het feit dat ze bij Autodesk niet weten wat een mm is. Die mensen denken echt dat de hele wereld nog met duimen en rijnlandse voeten rekent.

julien

In je vraag zegde je dat je al 'units' geprobeerd hebt, niet 'ddunits'.
We zoeken verder.

roy_043

Heb je al met de attenuation van de lampen gevarieerd?

Leon

Sorry Julien voor mijn wat botte reactie. Maar DDunits is een combinatie van units en ligthingunits.
Het feit dat ze bij Autodesk deze variabelen samen in één dialoogbox hebben geplaatst geeft me wel het bange vermoeden dat ze daar denken dat ze het probleem hiermee hebben opgelost. In 3DStudio moet je, als je photometric lights plaatst, ook gelijk opgeven wat je tekeneenheden voorstellen en dat is ook vanzelfsprekend. Dat AutoCAD hier niet om vraagt is ronduit raar. Je kunt in de dialoogbox van DDunits ook wel tekeneenheden opgeven alleen heeft dat geen invloed op de grootte van je tekening; deze setting wordt alleen gebruikt bij het inserten van blocks.

Attenuation is natuurlijk geen oplossing, dat zou het probleem alleen nog maar vergroten (voor zover dat nog mogelijk is). De Intensity factor kan ik me wel voorstellen, maar wat moet ik daar dan invullen? Met mijn beperkte fysische kennis zou ik zeggen 25.4^3, maar dat is duidelijk te veel, al komt het wel in de buurt.

Voorlopig los ik het op met 2 tekeningen. Eén tekening waar ik in tekenen en een andere waar ik de eerste tekening als x-ref in plaats, 25 keer verkleind en waar ik de lampen en camera's plaats. Maar dat is natuurlijk een houtje-touwtje oplossing en bij grote tekeningen kost het erg veel tijd. Dus als iemand een betere oplossing heeft dan hoor ik het graag. Ik ben toch niet de eerste in Nederland of België die probeert om een rendering in AutoCAD te maken?

roy_043

Ik bedoel dus:
Attenuation start limit
Attenuation end limit

bart

ik heb even voor je gezocht
maar omdat ik zelf nooit iets met licht doe weet ik niet wat het effect is

met LIGHTINGUNITS kan je het e.a instellen 2 is volgens mij de waarde die je moet hebben
maar lees er zelf even de help op na
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

EddyBeerke

Citaat van: bart op vr 10 09 2010, 13:15:00
ik heb even voor je gezocht
maar omdat ik zelf nooit iets met licht doe weet ik niet wat het effect is

met LIGHTINGUNITS kan je het e.a instellen 2 is volgens mij de waarde die je moet hebben
maar lees er zelf even de help op na

Uit de Help 2010 NL:
CiteerType: Geheel getal
Opgeslagen in: Tekening
Beginwaarde 2

Deze systeemvariabele bepaalt of algemene dan wel fotometrische lichten worden gebruikt en geeft de actieve belichtingseenheden aan.

Wanneer deze variabele op 1 of 2 is ingesteld, wordt fotometrische belichting ingeschakeld. Bij andere instellingen wordt algemene standaardbelichting gebruikt.

De verlichtingswaarden worden geformatteerd in de standaard die door AutoCAD 2008 en eerdere versies zijn gebruikt.

Bij deze standaard worden de verlichtingswaarden geformatteerd in voetkaarsen in plaats van lux.

Bij deze standaard worden de verlichtingswaarden geformatteerd in lux in plaats van voetkaarsen.

0 -  Er worden geen belichtingseenheden gebruikt en algemene standaardbelichting is ingeschakeld.

1 -  Er worden Amerikaanse belichtingseenheden gebruikt en fotometrische belichting is ingeschakeld.

2 -  Er worden internationale belichtingseenheden gebruikt en fotometrische belichting is ingeschakeld.

Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

Leon

Voor het juiste begrip: Het gaat dus om photometric lights  (en ook alleen om lampen, zonlicht en hemellicht werken wel goed want die schijnen eindeloos door, zoals we dat in de werkelijkheid ervaren) - dus bijvoorbeeld een gloeilamp van 75 Watt.
En deze lampen hebben de fysische eigenschappen van een echte lamp, het effect van deze lampen wordt steeds minder naarmate de afstand groter wordt. Photometric lights kennen dus geen attenuation!
Attenuation is een trucje dat gebruikt werd bij de oude lampen (voor AutoCAD 2007) waarmee je dat effect kon simuleren.

Bart
Ja de Lightingunits heb ik op Internationaal staan en voor de zekerheid heb ik het ook nog geprobeerd om mijn model 10 en 1000 keer te verkleinen, voor het geval ze er cm of meters mee zouden bedoelen. Maar het werkt echt alleen maar goed bij inches.
En om eerlijk te zijn ik zie geen enkel verschil tussen Internationaal en Amerikaans.

roy_043

Citaat van: Leon op vr 10 09 2010, 14:06:38Photometric lights kennen dus geen attenuation!

Citaat:
Note: When the drawing lighting units are photometric, the attenuation type property becomes disabled. Photometric lights have fixed, inverse-square attenuation.
http://docs.autodesk.com/ACD/2011/ENU/filesAUG/WS73099cc142f48755f058a10f71c104f3-3bd1.htm

<EDIT>Ze hebben dus wel attenuation maar deze is (en dat bedoel je waarschijnlijk) fixed.</EDIT>

roy_043

Citaat 1:
The American lighting unit provides another option. American differs from International in that illuminance values are formatted in foot-candles rather than lux.
http://docs.autodesk.com/ACD/2010/ENU/AutoCAD%202010%20User%20Documentation/index.html?url=WS1a9193826455f5ffa8c31b10ee9da4728-7e3f.htm,topicNumber=d0e175871

Citaat 2:
One footcandle ≈ 10.764 lux.
http://en.wikipedia.org/wiki/Foot-candle

roy_043

Citaat:
Lamp Intensity Dialog Box
...
The distance field represents a world distance and should be formatted in the current length unit corresponding to the current insertion units controlled by the INSUNITS systems variable.

http://docs.autodesk.com/ACD/2010/ENU/AutoCAD%202010%20User%20Documentation/index.html?url=WS1a9193826455f5ffa8c31b10ee9da4728-7e3f.htm,topicNumber=d0e175871

Leon

Ik bedoelde inderdaad dat je de attenuation niet kan aanpassen.
Maar dat inverse-square heeft me wel op het goede spoor gezet.
Als de lichtsterkte in de tweede potentie afneemt dan moet ik het waarschijnlijk ook in de tweede potentie versterken.
Ik heb de lampen nu 25.4^2 keer zo sterk gemaakt en nu begint het ergens op te lijken.
Ik denk dat ik er uit ben.

Leon

Roy
Die INSUNITS hebben bij mij dus geen effect. Maar het kan zijn dat ze het in AC2010 hebben opgelost. Ik werk nog met AC2009. Moet me dus nog even behelpen.