FastFiber

AutoCAD 2010 Automation (vraag)

Gestart door Hayk, di 24 08 2010, 16:17:21

Vorige topic - Volgende topic

Hayk

Hierbij stel ik graag een vraag i.v.m. de mogelijkheden van AutoCAD "scripting" of "programming".

Wel, ik heb niet lang geleden met AutoCAD begonnen te werken en wat het grafisch aspect betreft gaat het wel beetje per beetje. Normaal gezien werk ik met andere programma's. Maar bon! Mijn vraag...

SCENARIO

Stap 1:
Veronderstel dat je een blok crieƫert (BLOK 1) met een tabel daarin (bestaande uit grafische lijnen of rechthoeken) met bijvoorbeeld 50 rijen en 2 kolommen.

Stap 2:
Dan maak je een ander blok (BLOK 2) met 2 attributen;
- Attribute 1: [TAG]: ID; [PROMT]: Row number; [Default]: <Empty>
- Attribute 2: [TAG]: DESCR; [PROMT]: Description; [Default]: <Empty>

Dan steek je {BLOK 2} 50 keer in je {BLOK 1} (1 per rij dus)

Nu mijn vraag: Is het mogelijk om een blok (namelijk {BLOK 1}) zo te programmeren dat je alleen het eerste cijfer ingeeft voor [BLOK 2 > Attribute 1: > ID] met de bedoeling dat andere rijen automatisch genummerd worden op basis van je "input" ID; m.a.w. ik plaats mijn {BLOK 1} op mijn CAD (dwg) document en geef het cijfer 7 in. Ik verwacht dus dat de eerste cel (kolom 1, rij 1) het cijfer 1 krijgt, en andere rijen (kolom 1, rij *) respectievelijk 8, 9, 10, ... 57 (automatisch dus).

Is mijn scenario op een of andere manier mogelijk met AutoCAD te realiseren?
Zo ja, graag een seintje waar ik moet beginnen naar een oplossing te zoeken?

EddyBeerke

Het doel gaat mij volledig boven mijn pet.
Wat wel mogelijk is, is een tabel invoegen.
Hierin kun je formules zetten vergelijkbaar met excel maar dan minder uitgebreid.
Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

Reimer

Misschien kun je een voorbeeld plaatje bijvoegen om het te verduidelijken. Wat is het doel van deze tabel. Misschien wordt het dan wat duidelijker.
Je kunt in een attribuut fields toepassen. Met een field kun je weer gegevens uit een ander attibuut opvragen. Ook kun je basis berekeningen maken. Misschien dat je hier iets mee kunt.
Wanneer je een block gaat nesten (een block in een block stoppen) dan kun je van het geneste block geen attributen meer invullen. Of er dan nog fields worden doorgerekend weet ik niet, maar het lijkt mij van wel.

Reimer.