FastFiber

Xref kleur instellen

Gestart door thijss, di 20 04 2010, 11:45:19

Vorige topic - Volgende topic

thijss

Is mogelijk om een xref bij het inladen automatisch 1 kleur (grijs) mee te geven? De xref
bestaat uit een aantal blocks, xrefs en lijnen, niet alles staat op bylayer en er zijn gelockte lagen.

Deze vraag is al een aantal keer gesteld op het forum, dit bericht lijkt er het meest op:
http://www.cadsite.be/smf/index.php?topic=1232.0

Wat ik wil voorkomen is dat ik de xref zelf moet aanpassen, dus alles op bylayer, unlocken en grijs zetten.
De xref dient puur als onderlegger en verder niet meer nodig.

(Ik gebruik Autocad 2008 en kan geen aparte programma's installeren)

Reimer

Beste Thijss,

wat jij wilt is volgens mij niet mogelijk. Je zult toch echt in het originele bestand evt. kleuren moeten aanpassen. Er bestaan wel lisproutines om blokken bylayer te maken.

Zelf copieer ik meestal een ontvangen ondergrond en zet daarna de kleur van alle objecten op bylayer en zorg dat alle blocken ook de kleuren bylayer hebben. Daarna zet ik alle lagen op een grijze kleur en ik ben klaar.

Reimer.

roy_043

Misschien kun je iets met deze variabele: XDWGFADECTL.

bart

Zet eerst de systeem variabel visretain op 1

Als de in de hoodftekening de xref lagen selecteer en deze een andere kleur geeft
krijgen alle objecten die bylayer staan de door jouw aangegeven kleur zonder dat je daar de xref voer aan moet passen

met visretain op 1 blijven deze wijzigingen behouden staat hij op 0 dan zijn dan worden in de volgende sessie de layer gegevens uit de xref weer in de hoofdtekening geladen

Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

thijss

Het instellen van het originele bestand is geen probleem VISRETAIN stond al goed.

XDWGFADECTL vind ik wel een interessante optie, maar dit is alleen in het scherm of niet?
Ik heb geprobeerd hem te laden via SETVAR maar daarna loop ik vast... hoe moet dit

Reimer

Citaat van: thijss op do 22 04 2010, 16:00:52
...
XDWGFADECTL vind ik wel een interessante optie, maar dit is alleen in het scherm of niet?
...

Dit is inderdaad alleen voor op het scherm. Je hebt er niets aan voor het plotten.
Ook VISRETAIN is zeker belangrijk, maar je moet nog steeds je xref op orde hebben (alles op bylayer of de gewenste kleur).
Het is gewoon niet mogelijk om in een tekening een gekoppelde xref aan te passen. Helaas!

Reimer

roy_043

Citaat van: thijss op do 22 04 2010, 16:00:52Ik heb geprobeerd hem te laden via SETVAR maar daarna loop ik vast... hoe moet dit
Gewoon intypen (net als bij andere variabelen). Het kan natuurlijk zijn dat jouw AutoCad versie deze variabele nog niet heeft.

Citaat van: Reimer op do 22 04 2010, 16:37:36maar je moet nog steeds je xref op orde hebben (alles op bylayer of de gewenste kleur).
Als je werkt met STB i.p.v. CTB hoeft dat niet. Het volstaat dan om een laag te maken voor alle xrefs en deze te koppelen aan een "grijze" stijl.

Een interessant verhaal over de voordelen van STB (Engels):
http://ww3.cad.de/foren/ubb/uploads/marc.scherer/ProStb.pdf

bart

Citaat van: Reimer op do 22 04 2010, 16:37:36
Dit is inderdaad alleen voor op het scherm. Je hebt er niets aan voor het plotten.
Ook VISRETAIN is zeker belangrijk, maar je moet nog steeds je xref op orde hebben (alles op bylayer of de gewenste kleur).
Het is gewoon niet mogelijk om in een tekening een gekoppelde xref aan te passen. Helaas!

Reimer

Reimer je kan in de hoofdtekeningen de kleuren lijntype zichtbaarheid e.d overrullen van een xref
gewoon door deze in de layerman. in te stellen
echter dit werkt net als bij andere lagen niet voor elementen die niet bylater staan.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

Reimer

Bart, dat is precies wat ik bedoelde met het op orde hebben van je tekening. Blijkbaar had ik het niet duidelijk genoeg omschreven.

Ik heb nog nooit met STB gewerkt. Ik zal de tip van Roy eens bekijken.

Reimer

thijss

De xref op orde hebben is nou juist het probleem, het zijn tekeningen van derden waar ik geen invloed op heb.
Het intikken van het commando had ik al geprobeerd maar mijn acad zal de functie niet hebben.

Ik ga de stb optie proberen...

roy_043

Voor alle duidelijkheid: de keuze voor STB beïnvloedt de kleuren op het scherm niet.

sk

Interessant artikel!

Ik denk trouwens dat de stb-optie ook een oplossing kan bieden aan dit probleem http://www.cadsite.be/smf/index.php?topic=4003.msg20642#msg20642. Als je in een viewport de lineweight van een bepaalde layer aanpast, wordt dat blijkbaar overruled door de ctb-file die gebruikt wordt. Bij stb is dit precies niet het geval.

bart

je zou het commando setbylayer kunnen gebruiken in de xref (vanaf 2008)
deze zet volgens mij alles bylayer met uitzondering van de mtext
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

FastFiber