yoin

Hendrik8

Besten,

ik heb een probleemstelling ivm rioleringswerken.

Als er rioleringswerken aangelegd worden, wordt er steeds een detail gevraagd van wat voor riolering we hebben aangelegd, nl. wat voor soort buizen en wat voor soort hulpstukken we gebruikt hebben. Er wordt ook altijd een schets geƫist.
Nu zou ik willen dat de mensen ter plaatse een formulier kunnen invullen met de gebruikte materialen (in de juiste volgorde) en dat er hieruit automatisch een tekening uit voort vloeit.

is dit praktisch haalbaar in autocad om dit alles te automatiseren of niet? Zo ja, hoe pak ik dit het beste aan en waarin moet dat formulier aangemaakt worden (access,....)

H@rm

Citaat van: Hendrik8 op vr 29 01 2010, 09:42:57
is dit praktisch haalbaar in autocad om dit alles te automatiseren of niet? Zo ja, hoe pak ik dit het beste aan en waarin moet dat formulier aangemaakt worden (access,....)

Hendrik8,

In basis is het mogelijk om uit een lijst (Excel) je tekening aan te sturen.
Mijn uitgangspunt is dat je eerst voor jezelf handmatig een juiste werkvolgorde gaat bepalen en hoe je de dingen gaat tekenen. Alles met losse lijnen of ga je blocks gebruiken.
Als je dat hebt kun je de variabelen in een excellijst zetten en met een lisp deze lijst uit lezen en laten tekenen.
Hier http://www.cadsite.be/smf/index.php?topic=3535.0 staat ook het een en ander hoe verder te handelen.

Michel
Acad 10 t/m 2015
Revit 2010 t/m 2015
autodidact lisp

Reimer

Bij mijn vorige werkgever heb ik ook vaak revisietekeningen van riolering gemaakt.
Ik denk dat het gevaar hem in dit geval zit in het feit dat automatiseren alleen werkt als de input altijd juist is. Je moet bij het opstellen van je plan (zoals Roy terecht opmerkt) dit goed meenemen. (wat als de buisdiameter niet is genoteerd of als het putnummer verkeerd is opgegeven? etc.)

Ik heb het zelf vereenvoudigd door goede dynamische blokken te maken om snel te kunnen tekenen.

Succes.

Reimer