FastFiber

DWG importeren in WORD-2007 zonder lijndikteverlies

Gestart door dreten, za 10 10 2009, 10:53:59

Vorige topic - Volgende topic

dreten

Hallo allemaal
Ik ben kakelnieuw op jullie forum :wink: en 'k heb al meteen een vraag voor jullie.
Het forum heb ik ondertussen al platgezocht , doch niet exact gevonden wat ik zoek.
Namelijk:
Als leerkracht-houttechnieken heb ik cursussen van doen, natuurlijk.
Die cursussen illustreer ik vooral met technische tekeningen.
Vroeger, toen we nog Microstation gebruikten was dat een fluitje van een cent, gewoon de tekening exporteren als CGM, en die CGM vervolgens importeren in Word, perfect met alles erop en eraan, lijndiktes, lijnsoorten enzovoort.
Als ik nu met ACAD hetzelfde probeer dan lukt dat mij alléén in EPS-formaat, en alles staat in dezelfde dunne lijnen.
          Voor de duidelijkheid: het is dus NIET mijn bedoeling om een printscreen of een pixelbestand te importeren, deze methodes zijn mij voldoende duidelijk. Het gaat er mij om van een vectortekening te importeren.(wanneer je die bijknipt en vervolgens een detail uitvergroot, dan ontstaan daarbij namelijk geen "getrapte" boogvormen, in tegenstelling tot beeldbestanden(JPG TGA TIF BMP enzovoort...) waar dat wél het geval is :wink:
Wie helpt mij uit de nood??
Dreten

roy_043

Maak je het eps-bestand op dezelfde manier als een normale afdruk? Is er dus sprake van een soort virtuele eps-printer?
Als dat zo is: heb je jouw plot style table goed ingesteld?

dreten

Dat is het hem nou juist.
Ik doe gewoon "Save as" en vervolgens sla ik de tekening op als .EPS (net zoals ik dat deed met .CGM in Microstation)
Zou het dus beter zijn van hem als plot te exporteren??
Kan dat dan even netjes uitgelegd worden hoe ik dat doe??

vriendelijk bedankt

Dré

roy_043

Ik werk zelf met Bricscad. Voor mij zijn er 2 mogelijkheden.

1. Direct exporteren naar EMF (is ook een vector-formaat)
1.a. Stel de variabele LWDISPLAY in op 1 (=ON).
1.b. Geef aan alle lagen een lineweight.
1.c. Exporteer naar EMF (in Bricscad 7: File > Export to File > Selecteer de elementen die je wilt exporteren)

2. Gebruik een Virtual Image Printer
2.a. <EDIT>Bijvoorbeeld</EDIT> Polestar Virtual Printer(Freeware) installeren (http://www.polestarsoft.com/virtual_printer/)
2.b. CTB-tabel instellen en printen m.b.v. Polestar Virtual Printer en de optie "opslaan als" EMF.

Als je bij EPS wilt blijven probeer dan eens de stappen 1.a. en 1.b. uit te voeren voordat je het commanda "Save as" gebruikt.

dreten

alvast bedankt voor je antwoord Roy.
ik heb de virtuele plotter geïnstalleerd, vervolgens naar bestand geplot, doch ik kan alleen kiezen voor PLT-formaat.
.....
weet je raad??

Dré

roy_043

In de "Save print Job As" dialoog kun je kiezen uit meerdere formaten.
Als deze dialoog niet verschijnt dan kun je dit in de configuratie aanpassen:
Programma's > Polestar Virtual Printer > Polestar Virtual Printer > Configuration

dreten

Heb al vanalles geprobeerd, maar zonder resultaat.
in configuratieinstellingen kan ik kiezen voor andere formaten, vervolgens installeer ik dan telkens vanuit hetzelfde dialoogvenster, en voor de zekerheid, de virtuele printerdriver opnieuw. Doch in ACAD blijft de printer steeds weer in PLT exporteren.
Of zou dat te maken hebben met het feit dat het programmaatje gratis te downloaden is :(
blijkbaar wordt het een "moeilijke  bevalling" om vanuit ACAD een behoorlijke tekening naar WORD te krijgen...
We geven echter niet op.

grtn
Dré

roy_043

Ik had jouw voorlaatste bericht niet goed gelezen. Je moet NIET printen naar bestand. Maar printen m.b.v. de virtuele printer. De virtuele printer "print" het bestand. Je moet dus dezelfde handelingen uitvoeren als bij het printen naar papier. Maar in plaats van jouw standaard printer kies je voor de virtuele printer.

Bron: http://toi.bk.tudelft.nl/learning/autocad/legacy/refguide/hoofdstuk9.html

Dus:
1. Bij Name: kiezen voor de virtuele printer.
2. De optie Plot to file NIET aanvinken.

<EDIT>Plaatje toegevoegd</EDIT>

dreten

Ah so!
maar als ik dat doe dan heb ik geen controle over de map waarheen wordt geschreven.
ik ben dus na het "printen" even gaan zoeken op de HD en heb daar zo'n .emf bestand teruggevonden.
even proberen te importeren in WORD2007 en.....Bingo!
Alléén was dat een bestand van gisteren: dus ik moet gisteren ook al op de goeie weg hebben gezeten.
Hoe het daar is terecht gekomen weet ik voorlopig nog niet.
in het configuratiescherm heb ik al het pad ingetikt, doch daar zijn geen EMF's terug te vinden na het printen.
vreemd allemaal, maar we zoeken verder.

alvast bedankt voor je welwillende "medewerking Roy :wink:

Dré

roy_043

In de "Save print Job As" dialoog staat bovenaan "Opslaan in:" daar moet je de gewenste doelmap opgeven.
De map die je opgeeft in de configuratie wordt alleen gebruikt als de "Save print Job As" dialoog niet wordt getoond. Dat laatste moet afgeraden worden: je krijgt EMF-bestanden met weinigzeggende namen afgeleid van de actuele datum en tijd (bijv. vp_0910111041341.emf).

Ter info:
De optie "View after saving" werkt bij mij niet.

dreten

waar ik in godsnaam het pad voor opslag moet selecteren vind ik met de beste wil van de wereld niet :(
hierbij het print-plot dialoogscherm van ACAD
http://www.pictureparking.com/pic.php?mode=O&pid=98054
ps: maak je geen illusies, onder "properties" is ook niks te vinden in dat verband.
Dré

roy_043

De "Save print Job As" dialoog hoort niet bij Autocad maar bij de virtuele printer. En als ik in mijn vorige bericht over configuratie spreek dan bedoel ik de configuratie van de virtuele printer. Bekijk dit bericht nog eens goed:
http://www.cadsite.be/smf/index.php?topic=3681.msg18839#msg18839

dreten

OPGELOST!! Roy:
in één van je eerste antwoorden stond een afbeelding van het config-scherm.
bij het item "Show save file dialog" gaf je met een rood kader duidelijk aan dat er een vinkje moest staan....
ik heb dat halsstarrig volgehouden tot nu.
Het vinkje mag er dus NIET staan anders worden de instellingen in dat scherm niet overgenomen.

Moge iedereen volop genieten van het resultaat dat we (voral jij dan) bereikt hebben :D

Tot genoegen
Dré

roy_043

Citaat van: dreten op zo 11 10 2009, 12:24:48
Het vinkje mag er dus NIET staan anders worden de instellingen in dat scherm niet overgenomen.

Dat had ik al vermeld:

Citaat van: roy_043 op zo 11 10 2009, 11:00:59
In de "Save print Job As" dialoog staat bovenaan "Opslaan in:" daar moet je de gewenste doelmap opgeven.
De map die je opgeeft in de configuratie wordt alleen gebruikt als de "Save print Job As" dialoog niet wordt getoond. Dat laatste moet afgeraden worden: je krijgt EMF-bestanden met weinigzeggende namen afgeleid van de actuele datum en tijd (bijv. vp_0910111041341.emf).