FastFiber

Hoe een tekening opmaken?

Gestart door Morian, ma 16 02 2009, 18:22:07

Vorige topic - Volgende topic

Morian

Hallo,

Hoe gaan jullie om met het opmaken van een tekening vanuit IMOS?

Ik gebruik gewoon AutoCad functies om in PAPERSPACE met VIEWPOORTS de 3D tekening van alle kanten weer te geven.
De VIEWPOORTS zet ik in de PROPERTIES onder SHADE PLOT op HIDDEN. De VISUAL STYLE laat ik op 2D WIREFRAME omdat ik anders grafische problemen krijg (viewpoorts die bij het inzoomen verschuiven).
En dan alles bematen en tekst erbij in PAPERSPACE. Dit is soms nog het meeste werk... :(
Bij mij werkt dit redelijk goed.

Weet iemand iets beters, wat misschien ook sneller werkt?

ImosP

Morian,

bij het opmaken van de tekening ga ik ongeveer op dezelfde manier te werk. Alleen het bematen doe ik in Modelspace. Per aanzicht maak ik een UCS zodat ik de maten en de draairichtingen  op het  front kan plaatsen. Het verschuiven van de viewports  kan je misschien oplossen door de in de props de viewport op locks on te zetten.
Groeten,
        ImosP

PS : Hoe was het in Duitsland ?

Morian

ImosP,

Ik ga het een keer proberen met de bemating in Modelspace. Maak jij dan verschillende layers aan voor de aanzichten? Anders blijf jij de bemating in alle aanzichten zien... Waarschijnlijk wel.  :lol:

Het verschuiven van de viewpoorts is een grafisch probleem van AutoCad. Heb ik ook bij gewoon 3D tekenen. Maakt dan niet uit of de viewpoorts gelokt zijn of niet.

In Duitsland was het heel interessant. Ik ga er nog een item over maken.

Morian

ImosP

Morian,

ik maak zowel voor de horizontale als de vertikale bemating een paar lagen aan. Deze kan je dan uiteraard per viewport in-of uitschakelen.
Verder werk ik wel met viewsets. Dit is voor mij vooral handig om een bovenaanzicht van de sokkels, onderkasten, werkbladen en hangkasten aan te maken. Eens je dit een paar keer gedaan hebt is het aangenaam werken.

ImosP

Morian

ImosP,

Ik heb vandaag een keer uit geprobeerd om de bemating in Modelspace te plaatsen. Dit werkt best goed en jij moet niet voor iedere schaal een bematingsstyle aanmaken.
Met viewsets kan ik niet zo goed overweg. Dat hebben zij ons bij de cursus niet uit gelegd. Ik heb er wel eens mee zitten spelen. Jammer allen dat de automatische bemating niet toerijkend is. Dat zou veel werk schelen.....
Maar ik wil er zeker meer mee doen. Vooral omdat in versie 9 een nieuw feature komt:
Doorsnedes allen in Viewset - niet meer als extra ding in Modelspace.

Morian