FastFiber

limits volgens A3 en schaal 1:50 terzelfdertijd?

Gestart door king nero, za 20 12 2008, 18:39:47

Vorige topic - Volgende topic

king nero

Ik heb reeds de search functie doorgenomen, maar ik vond niet direct terug wat ik zocht.

Ik had graag een huis getekend, op schaal 1:50 bijvoorbeeld, met alle maataanduidingen in millimeters.
Echter, als ik vanuit een template "A3 landscape" wil beginnen, dien ik alles binnen de 420 x 297  (minus een randkader) te houden.
Hoe kan ik dan een lijn ingeven van 10 000 mm, zonder dat ik zelf steeds dien te delen door 50?
Ik heb reeds wat gelezen over dimensie-scaling en plot-scaling e.d., maar indien iemand enkele zoektermen kan geven waar ik juist op zoek naar ben, dat zou me reeds heel goed op weg helpen.

Met dank bij voorbaat...

edit: hier heb ik reeds een soortgelijke vraag gevonden, echter niet het bijpassend antwoord...

Ik gebruik Acad 2002 en WinXP.

Reimer

Ik zou een tekening ALTIJD 1:1 tekenen in je model. Zo hoef je nooit om te rekenen. Ook bematen doe je dan 1:1. Vervolgens kun je in een layout de gewenste papierinstellingen maken (bv A3) en m.b.v. een viewport je tekening op schaal op het papier zetten.

Succes,
Reimer.

bart

uiteraad kan je ook in het model het kader 50 x vergroten
en vervolgens bij het printen een schaalfactor 1:50 invullen.

(er zijn nog steeds veel bedrijven die zo werken)
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

king nero

Alvast bedankt voor de reacties.

Viewports en dergelijke zijn allemaal totaal nieuw voor mij (volledig Acad in feite), waar kan ik hierover meer lezen?

En bijkomend: als ik iets teken op die grootte, hoe zorg ik dan dan mijn dimensies (bemating) ook groter worden aangegeven, zodanig dat ze nog leesbaar zijn wanneer ik dan afdruk op een A3-tje?

Matthias

Citaat van: king nero op ma 22 12 2008, 17:14:26
Alvast bedankt voor de reacties.

Viewports en dergelijke zijn allemaal totaal nieuw voor mij (volledig Acad in feite), waar kan ik hierover meer lezen?

En bijkomend: als ik iets teken op die grootte, hoe zorg ik dan dan mijn dimensies (bemating) ook groter worden aangegeven, zodanig dat ze nog leesbaar zijn wanneer ik dan afdruk op een A3-tje?

Beste Nero King,

Even experimenteren met de 'styles' toolbar
Bij dimension style e.d. kan je uw tekengrootte enzo aanpassen naargelang de schaal waarin je tekent.

mvg Matthias
Landschaps- en tuinarchitect

yoin