FastFiber

gradient aanbrengen op een schuine hoek in 3D.

Gestart door peter2203, wo 22 10 2008, 13:06:38

Vorige topic - Volgende topic

gradient aanbrengen op een schuine hoek in 3D?

?
0 (0%)
?
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 0

peter2203

Hallo,

Ik heb Autocad 2008, en heb een vraag over het arceren/ inkleuren van een bepaald blok. Ik heb een testblok gemaakt in 3D. Deze heb ik als volgt gemaakt: Lengte 10cm breedte 5cm. De achterkant van het blok is 5 cm hoog en de voorkant is 3 cm hoog. Nu heb ik daartussen een lijn getrokken zodat er een vak ontstaat. alleen loopt deze schuin omlaag. Nu wil ik dit vlak inkleuren alleen lukt het niet omdat het niet overal op gelijke hoogte zit. Als het vak gelijk zou liggen lukt het wel, maar dat is niet het geval. Nu is mijn vraag of dit mogelijk is, en zo ja hoe?

gr peter

hulpje

Jouw oplossing voor dit probleem is het instellen van je UCS.
Tik UCS in in de command line en kies voor de optie 3-Point.
AutoCAD vraagt nu om een nieuw basispunt.
Dit punt leg je op een gedeelte van het schuine vlak. (Dit wordt dan je nieuwe 0,0,0 punt)
Vervolgens geef je een nieuwe X-richting aan, daarna een nieuwe Y-richting.
Je kruisdraden liggen nu in het schuine vlak.
Om e.e.a. wat duidelijkere te maken, hierbij een printscreen.

Succes!

Richard
HELAAS BESTAAT CADToppers.com niet meer
ACP-er (AutoDesk Certified Professional)

peter2203

geweldig, nu kan ik op school weer verder.

hartstikke bedankt.

gr

peter2203

Nog een vraagje, ik wil dit nu toepassen op mijn ontwerp (zie bijlage) alleen als ik met UCS de 3 punten op het schuine stuk wil aanmaken en ik wil het dan arceren, dan krijg ik weer de error dat het niet wil lukken. Is daar ook nog een mogelijkheid voor om deze in de kleuren?

gr peter

Joop

Ik heb het uitgeprobeerd en bij mij werkt het wel.
Alleen heb je de plane (het tekenvlak) te hoog liggen zodat de arcering boven het figuur "zweeft".
Een gelovig volger van
"de Sacrale Kunst van Luiheid",
zijn leider "Lisp" en acoliet "Script".

peter2203

hmm dan weet ik het ook niet. evengoed bedankt.

hulpje

Bij mij werkt het ook gewoon.
Het is uiteraard wel van belang, dat je de UCS precies op het goede vlak legt.

peter2203

Hebben jullie dan gewoon de 3D view of kijken jullie vanaf de top of bottom view? Er zit namelijk ook een soort V vorm voorin en daar gaat het bij mij ook mis. Kan iemand er misschien een screenshot van bij voegen zodat ik het kan zien?

Joop

Bekijk dit eens.
Eerst de ucs-origin verplaatsen naar het werkvlak.
Dan de 3punten rotatie.
Dan bhatch.
Een gelovig volger van
"de Sacrale Kunst van Luiheid",
zijn leider "Lisp" en acoliet "Script".

peter2203

Sorry volgens mij heb ik het niet goed uitgelegd. Mijn bedoeling is dat de bovenkant in wordt gekleurd. die stukjes die jullie gedaan hebben lukt mij ook, alleen dat hele bovenstuk lukt me niet. Kan het misschien omdat het geen rechthoek is?

hulpje

Het gaat niet helemaal lukken, om het vlak goed op te vullen.
Er zit aan de kopse kant een verlaging in je model.
Hierdoor heb je niet een volledig vlak en daar kan Hatch niet mee overweg.
In meegestuurde printscreen heb ik een cirkel getekend om het probleem gebied.

Als deze hoek in het juiste vlak zou liggen, dan kan je de volgende methode toepassen, om je vlak mooi dicht te krijgen.
Zet de UCS in het juiste vlak, teken daarna met een 3D polyline het veld over, daarna kan je met Hatch --> select object, je 3D polyline arceren!

Succes!

Richard

peter2203

Oke ik zal het proberen, toch allemaal bedankt voor jullie hulp.

gr
peter

peter2203

Het is me nu gelukt, wel met enige aanpassingen maar het is me gelukt. Deze tekening staat nu wel op de kop maar dat is geen probleem :wink:. Ik heb het door de polyline te gebruiken getekend. Nogmaals bedankt!

gr

Peter

FastFiber