FastFiber

BATCH OF SCRIPT VOOR OMZETTING DWG NAAR PDF

Gestart door KADANS, vr 20 06 2008, 11:20:02

Vorige topic - Volgende topic

KADANS

Hallo,

Ik heb 50 à 60 dwg's, die ik zou moet omzetten naar PDF. Liefst zou ik er een programma voor schrijven, daar deze omzetting regelmatig terugkomt.

Heeft er iemand een voorbeeld?

KADANS

hulpje

Beste Kadans,

Kijk eens naar het commando PUBLISH en dat dan in combinatie met de SHEETSET MANAGER.

Richard
HELAAS BESTAAT CADToppers.com niet meer
ACP-er (AutoDesk Certified Professional)

Indo_Jim

Citaat van: KADANS op vr 20 06 2008, 11:20:02
Hallo,

Ik heb 50 à 60 dwg's, die ik zou moet omzetten naar PDF. Liefst zou ik er een programma voor schrijven, daar deze omzetting regelmatig terugkomt.

Heeft er iemand een voorbeeld?

KADANS

Je hebt natuurlijk bij alle tekeningen de plotter/printer instelling ingesteld.

Zo heb ik het nl.
-PLOT
Detailed plot configuration? [Yes/No] <No>: Y
Enter a layout name or [?] <Kader_A1_2>:
Enter an output device name or [?] <Plotten-A1.pc3>:
Enter paper size or [?] <Oversize: ISO A1 (portrait)>:
Enter paper units [Inches/Millimeters] <Millimeters>:
Enter drawing orientation [Portrait/Landscape] <Portrait>:
Plot upside down? [Yes/No] <No>:
Enter plot area [Display/Extents/Limits/View/Window] <Extents>:
Enter plot scale (Plotted Millimeters=Drawing Units) or [Fit] <1:1>:
Enter plot offset (x,y) or [.Center] <.Center>:
Plot with plot styles? [Yes/No] <Yes>:
Enter plot style table name or [?] (enter . for none) <Indo_Jim.ctb>:
Plot with lineweights? [Yes/No] <Yes>:
Scale lineweights with plot scale? [Yes/No] <No>:
Plot paper space first? [Yes/No] <No>:
Hide paperspace objects? [Yes/No] <No>:
Write the plot to a file [Yes/No] <N>:
Save changes to page setup [Yes/No]? <N>
Proceed with plot [Yes/No] <Y> NO

Nu verander ik d.m.v. script regels ......
Enter an output device name or [?] <Plotten-A1.pc3>:CutePDF Writer.pc3
Proceed with plot [Yes/No] <Y> YES

En het word automatisch weggeschreven als PDF

Als ik alle tekeningen gelijk wil plotten maak ik gebruik van scriptpro

Hier onder staat een script als voorbeeld

-plot
No

CutePDF Writer.pc3
N
Y
Y

Groet Jimmy
Praat geen poep,
want er is al genoeg schijt in de wereld.

Reimer

Beste Jimmy,

ik heb jouw manier ook al eens geprobeert. Het enige probleem is dat CutePDF writer altijd een dialoogbox geeft om de PDF op te slaan. Hoe doe jij het wanneer je meerdere PDF's tegelijk wilt maken?

Ik gebruikte dezelfde manier in het verleden, maar dan met DWGtoPDF.pc3 van autocad. Dit werkte ooit prima, maar ik krijg het al een tijd niet meer voor elkaar om de plot goed op papier te krijgen. De tekening wordt altijd verschoven, alsof er een soort printmarge op zit. Ik heb al allerlei instellingen en papierformaten geprobeerd maar ik krijg het niet meer goed.
Een bijkomend probleem is dat de PDF-plotters vaak niet het goede papierformaat automatisch herkennen.

Groeten,
Reimer

EddyBeerke

Citaat van: Reimer op di 24 06 2008, 12:35:46
Beste Jimmy,

ik heb jouw manier ook al eens geprobeert. Het enige probleem is dat CutePDF writer altijd een dialoogbox geeft om de PDF op te slaan. Hoe doe jij het wanneer je meerdere PDF's tegelijk wilt maken?
...
...
Groeten,
Reimer

Reimer je was mij net voor in deze vraag.
Hoe geef je automatisch een bestandsnaam, met bv Lisp?
Blijkbaar komt het nogal vaak voor.
Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

bart

Je hebt een pdf printer nodig met een autonaam funtie

pdf995 bijvoorbeeld heeft die funtie maar er zij er ongetwijfeld meer
(de gratis versie van 995 geeft een hinderlijk reclame scherm)

een licentie is overigens niet duur iets van $10 tot $30 afhankelijk wat je er allemaal bij wilt.

$10 verdient je baas met 1 grote plot opdracht al terug
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

Indo_Jim

Citaat van: Reimer op di 24 06 2008, 12:35:46
Beste Jimmy,

Yep.....  moet het ook nog steeds aanvinken :(
(Voorbeeld: TEKENING1.DWG wordt WEL TEKENING1.PDF)

Ik gebruikte dezelfde manier in het verleden, maar dan met DWGtoPDF.pc3 van autocad. Dit werkte ooit prima, maar ik krijg het al een tijd niet meer voor elkaar om de plot goed op papier te krijgen. De tekening wordt altijd verschoven, alsof er een soort printmarge op zit. Ik heb al allerlei instellingen en papierformaten geprobeerd maar ik krijg het niet meer goed.
Een bijkomend probleem is dat de PDF-plotters vaak niet het goede papierformaat automatisch herkennen.

Printers en PDF formaat hebben hier gelijke benamingen(afmetingen).

Groeten,
Reimer
Praat geen poep,
want er is al genoeg schijt in de wereld.

Reimer

Citaat van: bart op di 24 06 2008, 13:55:59
Je hebt een pdf printer nodig met een autonaam funtie

pdf995 bijvoorbeeld heeft die funtie maar er zij er ongetwijfeld meer
(de gratis versie van 995 geeft een hinderlijk reclame scherm)
......
Bart,

ik heb PDF995 inmiddels geinstalleerd, maar kan nog geen autoname functie vinden. Weet jij hoe ik dit moet instellen?
De PDF's komen nu in iedergeval wel goed op papier.

edit:
ik was iets te snel met mijn vraag. Ik had PDFedit niet geinstalleerd. Hierin blijkt de optie autoname te zitten.

Reimer

hulpje

HELAAS BESTAAT CADToppers.com niet meer
ACP-er (AutoDesk Certified Professional)

EddyBeerke

Citaat van: hulpje op do 26 06 2008, 11:10:16
Een PDF printer die het allemaal heeft, is de eDocprinter PDF Pro.

Deze is hier te vinden: http://pdf.iteksoft.com/modules.php?op=modload&name=Sections&file=index&req=viewarticle&artid=32

Richard

Dit zou Hét moeten zijn volgens de gebruikshandleiding:

Citaat van: http://pdf.iteksoft.com/modules.php?op=modload&name=Sections&file=index&req=viewarticle&artid=32
(DWG2PDF)
Since Ver 6.16, the option [Convert *.dwg ==> *.pdf by AutoCAD Automation] is available
for automating AutoCAD to print DWG to PDF. Users require AutoCAD installed for using
this option. Users can assign the printer configuration and the layout name. Hence it becomes
easier for batch converting, .e.g, to print the specified layout of all DWG files to PDF using the
specific configuration.

Let op! De probeer versie is volledig, MAAR... na drie pagina's zet ie er een stempel op.(Niet erg prof. als je dié nou net naar de opdrachtgever stuurt)
Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

Petperm

Als je dit systeempje niet te omslachtig vindt:
Ik heb een eps-plotter (postscript level1.pc3) toegevoegd aan AutoCad. Die plotjes kan je namelijk wel een naam meegeven in een LiSP routine.

(defun c:epsA4 ( / epsname)
  (setq epsname (strcat "C:\\Temp\\" (vl-filename-base (getvar "dwgname")) ".eps"))
(command "-plot" "Y" "Model" "PostScript Level 1.pc3" "ISO A4 (297.00 x 210.00 mm)" "M" "Landscape" "N" "extents" "FIT" "C" "Y" "Monochrome.ctb" "Y" "" "Y" epsname "N" "Y")
(princ (strcat " PostScriptfile saved as " epsname ))
(princ)
)

Dan moet u de eps-files omzetten naar pdf, een Acrobat Distiller is daar het meest geschikt voor.
Maar er zijn ook twee gratis tooltjes die de het werk aan kunnen: GhostScript en GoBatchGS (www.noliturbare.com). GoBatchGS is eigenlijk een GNU voor het batch converteren van eps-files naar pdf, terwijl GhostScript het eigenlijke programma is. Ik geloof trouwens dat Pdf995 van dit programma ook gebruik maakt.
Bij GoBatchGS moet je dan nog de instellen waar GhostScript staat en je kan beginnen. De werking van het programma is eenvoudig genoeg en wijst zichzelf uit.
En er zijn meer mogelijkheden in GoBatchGS om bestanden te converteren: van pdf, eps, prn, .. naar tiff, jpg, png, plt, dxf, wmf, .. Altijd al een fijn programma gevonden ;-)

Petperm

yoin