FastFiber

Wat is de beste software voor een bouwkundig tekenaar?

Gestart door creation, ma 05 11 2007, 19:41:02

Vorige topic - Volgende topic

creation

Beste mensen...
Als je eens gaat zoeken op het www, dan vind je verschillende softwarepakketen terug voor de bouwkundig tekenaar.
Om mij nog veel kostbare tijd te besparen  :) had ik graag jullie persoonlijke mening geweten wat  het beste tekenpaket is voor een startende, zelfstandige tekenaar.

Ik teken nu met AutoCAD Architecture 2008, maar ik denkt dat Revit Architecture suite 2008 een beter programma is, omdat het op BIM gebaseerd is ...

... dus, graag UW mening ... :P

julien

"Het beste" bestaat niet...
Er is trouwens naast autodesk ook nog Arkey, Archicad, ...

Reinier

Citaat van: julien op ma 05 11 2007, 23:30:08
"Het beste" bestaat niet...
Er is trouwens naast autodesk ook nog Arkey, Archicad, ...

het meest complete daarintegen wel.. :-P
De creatieve denker ziet het onzichtbare,... voelt het ontastbare en bereikt het onmogelijke....

jo-king

Creation, dit is inderdaad een moeilijke discussie.

Iedereen vind z'n eigen pakket het beste.
wat je wel moet in het oog houden, is waarvoor je het gaat gebruiken (sector architectuur vermoed ik)

Autodesk is toch wel marktleider, en universeel. als je een pakket moet kiezen, geeft dit je al veel zekerheid. hou wel ook rekening met kostprijs & updates.

Ook uitwisselen met derden (werken al je aannemers/studiebureau's met vectorworks, dan raad ik je aan om dit ook te doen)

hoewel ik uit ervaring spreek & je aanraad om bij de simpele autocad 2D te blijven. zeer weinig bureau's werken zoals het hoort in 3D (zeker niet in de bouwwereld..hier zijn ze nogal "achter" op modernisering...)
de frustratie van menige tekenaar.

het is om gek te worden om een perfect revit 3d model te maken, en als je het moet doormailen om de technieken erop te laten tekenen, dat je het volledig moet exploderen in 2D, want ze krijgen het niet open.
CAD/BIM consultant
Autodesk Reseller
Revit Certified professional

Manu

"het is om gek te worden om een perfect revit 3d model te maken, en als je het moet doormailen om de technieken erop te laten tekenen, dat je het volledig moet exploderen in 2D, want ze krijgen het niet open. "

Tja jo-king,

Ikzelf ben tekenaar HVAC-technieken en dien je er toch op te wijzen dat ook ik weinig tot niets kan aanvangen met een aangeleverde architecturale-3D-tekening..
Begrijp me niet verkeerd, dat ligt louter aan het feit dat de uitvoeringstekeningen die ik ervan dien te maken in 2D moeten zijn.. want 3D op de bouwwerf heeft totaal geen zin..
Vergeet ook niet dat dat wanneer je onderaannemer technieken jou 3D-model explodeerd hij totaal geen zekerheid heeft wat er nu precies per niveau te zien is/was...
Ik begrijp je frustratie, maar architecturale uitvoeringsplannen zullen altijd blijven bestaan uit de verschillende bouwlagen en (liefst daarbij) wat snedes...en daarop de technieken.

No hard feelings Jo-king?

groeten,

Manu
AutoCad 2000 - 2007 - 2008
Sketchup 4-5-6

jo-king

CAD/BIM consultant
Autodesk Reseller
Revit Certified professional

julien

Dave B.

Naast Revit en Archicad is ook VectorWorks Architectuur een BIM pakket (sinds versie 2008). Het fijne is dat je in feite een Revit EN een Autocad full in 1 pakket hebt. Dus geen export indien je het BIM model wenst op te smukken met 2D elementen, etc... . Of als je de één week wil BIM-Bammen :-) , en de andere week met normale 2D gereedschappen wenst te werken is dit mogelijk.

En uitwisseling uiteraard, maar dat is voor iedereen van belang. Verder ook te onthouden dat momenteel 60 procent van de architectuurmarkt met VectorWorks werkt. Veelal een onderschat percentage. Ik ken bureaus die beide met VectorWorks werken, maar toch in dwg uitwisselen: omdat ze denken dat de rest toch met autocad werkt  :lol: . In de Benelux zijn er momenteel meer dan 14.000 gebruikers van VectorWorks.

En zoals eerder aangehaald: een ‘beste pakket’ bestaat niet, dit is voor iedereen anders en afhankelijk van de noden, eisen en productiviteitsnormen.

Joop

Een gelovig volger van
"de Sacrale Kunst van Luiheid",
zijn leider "Lisp" en acoliet "Script".

Manu

Citaat van: Joop op wo 03 09 2008, 11:06:36
Citaat van: julien op wo 07 11 2007, 14:02:59
Voor wanneer is het huwelijk?  :mrgreen:

Krijgt iedereen een uitnodiging?

:shock:

Er wordt druk gezocht naar een geschikte locatie om alle 1148 leden samen binnen te krijgen .. hahahahaha
AutoCad 2000 - 2007 - 2008
Sketchup 4-5-6

IT Fre

Als ik de term bouwkundig tekenaar hoor dan denk ik niet meteen aan pure architectuur, of heb ik het mis?

Soit, ikzelf als bevooroordeeld persoon zou inderdaad toch ook Revit aanraden, an als het dan gaat over bouwkundige tekeningen is Revit Structure Suite de beste keuze. Het is een BIM pakket, dat naast Revit Structure (voor het ontwerpen, modelleren en documenteren van het gebouwmodel) ook een Full AutoCAD bevat en AutoCAD Structural detailing (met 3 pakketten die werken op ACAD voor staal, wapening en bekisting).
De uitwisseling met andere pakketten is zéér groot, de foutenmarge sterk gereduceerd door de parametrische elementen. Zo wordt een wijziging doorheen het hele project gecoördineerd, automatisch, want Revit werkt met een onderliggende database. Kijk gerust even op www.i-theses.com voor meer informatie (I-Theses is trouwens de enigste Revit Structure dealer voor België).

Wat de opmerking van anderen betreft aangaande andere BIM-pakketten, juist. Er zijn er nog die met het woord goochelen, maar BIM draait allemaal rond uitwisseling en betere processen. En elk ander pakket is absoluut niet zo 'BIM' als ze zelf beweren. De meeste zijn deels parametrisch, maar vooral komen de meeste te kort bij uitwisseling.

En voor Manu, vanuit Revit kan je perfect een prachtige 2D DWG tekening genereren die jij verder kan bewerken en aanvullen. Maar weet dat ook Revit MEP bestaat, al is dat pakket vandaag nog niet gelocaliseerd genoeg. Vooral goed voor de basis HVAC, al kan je met de families al een heel eind komen.