FastFiber

scale vanaf insertion point block

Gestart door Nikolai, wo 08 08 2007, 10:22:10

Vorige topic - Volgende topic

Nikolai

Hallo,

ik zit met de volgende vraag. Als ik het scale commando gebruik om een aantal blocks met een waarde van 0,1 te verschalen moet ik een insertion-point opgeven van waaruit de blocks verschaald worden.
Is het ook mogelijk om na een aantal blocks geselecteerd te hebben deze allemaal te verschalen vanuit hun eigen insertion point?

hulpje

Dat kan!
Selecteer al je blocken die verschaad moeten worden.
Ga naar de properties, hier zie je nu   scale X
                                                       scale Y
                                                       scale Z     
onder elkaar staan.
Pas deze 3 waardes aan.
De verschaling gaat vanuit insertion point.

Het is misschien niet de mooiste methode, maar hij werkt wel.

Richard
HELAAS BESTAAT CADToppers.com niet meer
ACP-er (AutoDesk Certified Professional)

Nikolai

Beste Richard,

Bedankt voor je reactie!

Ik weet dat via properties verschaald kan worden, alleen dienen dan de waarden die bij scale X, Y en Z staan voor alle blocks hetzelfde zijn. Ik heb in deze tekening verschillende blocks waarvan deze waarden verschillend zijn. Natuurlijk kan ik elk block filteren en vervolgens via properties verschalen, maar het leek me gemakkelijk om alle blocks in één keer te selecteren en te verschalen met 0,1 vanuit elk hun eigen insertion point.

@ Indo Jim,
de blocks moeten verschaald worden omdat ze te groot weergegeven worden in mijn tekening.

hulpje

Maar.... als je al je blocken selecteert en je past dan de properties aan, dan gaat het toch goed?
Of ben ik aan vakantie toe?

Indo_Jim

Citaat van: Nikolai op wo 08 08 2007, 15:23:15
Beste Richard,

Bedankt voor je reactie!

Ik weet dat via properties verschaald kan worden, alleen dienen dan de waarden die bij scale X, Y en Z staan voor alle blocks hetzelfde zijn. Ik heb in deze tekening verschillende blocks waarvan deze waarden verschillend zijn. Natuurlijk kan ik elk block filteren en vervolgens via properties verschalen, maar het leek me gemakkelijk om alle blocks in één keer te selecteren en te verschalen met 0,1 vanuit elk hun eigen insertion point.

@ Indo Jim,
de blocks moeten verschaald worden omdat ze te groot weergegeven worden in mijn tekening.

Je wilt dus zeggen dat de blocken niet allemaal 1 op 1 zijn binnengehaald.
Nu wil je deze blocken nog een keer met een factor 0.1 verkleinen.

Neem aan dat de verschillende blocken niet op elkaar zijn geplaatst. (anders had je ze wel gewoon kunnen verschalen met scale)
Je wilt dus een lisp die de blocken die je selecteerd nog eens met met een factor verkleint.
Praat geen poep,
want er is al genoeg schijt in de wereld.

Nikolai

Het lijkt er inderdaad op dat de blocks niet 1 op 1 gehaald worden in mijn nieuwe tekening. Ik vind dit vreemd omdat zowel in mijn bronbestand als in de uiteindelijke tekening de units op unitless staan. Dit zou dus eigenlijk geen verschil moeten maken.

De blocken zijn inderdaad niet over elkaar geplaatst. Ik ben dus inderdaad op zoek naar een commando of lisp waarmee ik de geselecteerde blocken mat een factor kan verkleinen of vergroten.

Ik werk met viewports, maar mijn werktekening maak ik in modelspace.

Nikolai

Het is inderdaad nog mogelijk dat de blocks met andere units zijn gemaakt. Ik moet bekennen dat ik daar nog niet naar heb gekeken. Dat zal ik eens gaan doen. Bedankt voor zover.

gr Niek

hulpje

Misschien is e.e.a. via een lisp routine op te lossen, kijk eens hier http://www.cadcorner.ca/lisp.php en dan specifiek naar Bscale.lsp.
Ik zeg niet dat het de oplossing is, maar misschien helpt het je op weg.

Richard

Nikolai

Richard,

bscale.lsp is precies wat ik zocht!  :D
Bedankt voor het meedenken!

gr Niek

hulpje

Graag gedaan!
We zijn er om elkaar te helpen!

Richard

FastFiber