FastFiber

Dubbele attributes

Gestart door RR, vr 29 06 2007, 11:23:32

Vorige topic - Volgende topic

RR

Kan iemand mij vertellen hoe ik in een block twee dezelfde attributes kan invoegen. Zodat ik dit slechts een keer in hoef te vullen en het vervolgens op 2 plaatsen weergegeven wordt.

HofCAD

Citaat van: RR op vr 29 06 2007, 11:23:32
Kan iemand mij vertellen hoe ik in een block twee dezelfde attributes kan invoegen. Zodat ik dit slechts een keer in hoef te vullen en het vervolgens op 2 plaatsen weergegeven wordt.

Beste RR,

Misschien is in het onderwerp
http://www.cadsite.be/smf/index.php/topic,1782.0.html
iets wat U zoekt.

Met vriendelijke groet,
HofCAD CSI
ACADcadabra

Reimer

Beste RR,

sinds je de vraag stelde ben ik al een paar keer aan het proberen geweest. Met fields moet het volgens mij wel kunnen, toch krijg ik het nog niet goed voor elkaar.

Optie 1:
Maak een gewoon blok met twee attributen. Dubbelklik op het blok en vul in het eerste attribuut iets in. Vul bij het tweede attribuut niets in maar druk op CTRL+F of rechtermuisknop -> edit field.
Kies bij field category voor Objects.
Kies bij field names voor Object.
Klik op de knop select object achter Object type. Selecteer nu het blok waarvan je het attribuut aan het invullen bent.
Selecteer nu onder Property de naam van het eerste attribuut (waarvan je de inhoud wilt copieëren).
Klik nu op OK.
Sluit de attribuut editor af met OK.

Je krijgt nu in het tweede attribuut dezelfde tekst als in het eerste. Het field dat is aangemaakt is niet in de blokdefinitie opgenomen. Wanneer je het blok opnieuw invoegt in je tekening dan moet je dus opnieuw het field aanmaken. Je kunt wel het eerste blok copieëren met behoud van het field.

Optie 2:
Volgens mij moet je een soortgelijk field als hierboven ook in de blokdefinitie zelf kunnen invoegen. Ik krijg het echter nog niet goed bij mij.
Ik heb een blok gemaakt en in de blok editor geopend. Hier heb ik in het tweede attribuut een field toegevoegd. In dit field selecteer ik als object het eerste attribuut (omdat ik IN het blok werk kan ik niet het blok zelf selecteren). Bij property kies ik nu voor value. Ik vink Display value for block reference aan. Wanneer ik alle wijzigingen op sla zie ik netjes de standaardwaarde van het eerste attribuut ook in het tweede attribuut. Echter wanneer ik attribuut 1 wijzig dan veranderd attribuut 2 niet mee.

Omdat ik ooit een blok maakte waarbij ik de waarde van twee attributen van elkaar aftrek en vervolgens vermenigvuldig met de dynamische lengte van een lijn in dit blok, verbaasde het mij dat optie 2 niet werkt. Na wat testen blijkt dat optie 2 wel werkt wanneer ik een dynamische eigenschap aan het blok toevoeg EN deze eigenschap minstens 1 keer wijzig na invoegen van het blok. Deze dynamische eigenschap hoeft verder niets te doen in het blok. Ik vind het erg jammer dat ik vanaf hier niet verder kom.

Heeft iemand anders misschien nog een idee waar bovenstaande aan kan liggen? Of misschien andere ideeën voor het oplossen van de vraag van RR?

Reimer

Reimer

Bijgaand een voorbeeldje van wat ik hiervoor heb beschreven. Bij het maken van het voorbeeld merkte ik dat optie 2 niet eens altijd werkt wanneer ik de dynamische eigenschap heb veranderd.  :|

Reimer

RR

Citaat van: Reimer op zo 01 07 2007, 14:34:20
Bijgaand een voorbeeldje van wat ik hiervoor heb beschreven. Bij het maken van het voorbeeld merkte ik dat optie 2 niet eens altijd werkt wanneer ik de dynamische eigenschap heb veranderd.  :|

Reimer

Ik heb de dingen getest maar het is me nog niet gelukt zoals ik het zou willen maar ik blijf proberen alvast bedankt voor het geven van jullie oplossingen.

RR

yoin