FastFiber

vectorWorks tekeningen bewerken in AutoCAD (opgelost)

Gestart door den_chuck, za 05 12 2009, 11:35:10

Vorige topic - Volgende topic

den_chuck

op het werk gebeurd het vaak dat ik kleine aanpassingen moet doen van tekeningen die getekend zijn in vectorworks (of andere)
Nu wanneer er blocks instaan zoals bv een keuken en deze moet verplaatst worden zie je bv de maatlijnen of andere niet meer omdat de keuken over de cadtekening komt.
Alles wat onder de block zit verwijnt (dit zoals je met vectorworks een raam in een muur plaatst)
Af en toe kan dit in autoCAD ook vervelend zijn wanneer bepaalde zaken zichtbaar moeten zijn onder deze blocks.
Is er een mogelijkheid om dit op een snelle en makkelijke manier te wijzigen?
Zodat ook de laag onder de vectorwork block zit ook zichtbaar te maken.
Er over tekenen lukt wel, maar als er al iets staat en je moet het erboven zetten verdwijnt de onderlaag zeg maar.
Wel wil ik deze blocks behouden.
Alvast bedankt

ps: sorry dat ik zoveel vragen stel maar ik ben nog niet lang bezig met tekenen en ik moet nog veel leren.
Ik ben nog niet lang aan de slag in een bedrijf en ik doe mijn job super graag...alleen wil ik veel leren zodat mijn werk sneller en makkelijker kan!

roy_043

Je kunt drie dingen doen:

1.
Het block dat onderliggende informatie afdekt bevat waarschijnlijk een solid(-arcering) of een wipe-out. Je kunt dit block (bijv. met REFEDIT) openen en deze entiteiten uit het block verwijderen.
2.
Je kunt de DRAWORDER van de tekening wijzigen. Je kunt het block op de "achtergrond" zetten (Back) of de maatlijnen op de "voorgrond" (Front).
3.
Je kunt de entiteiten die afgedekt worden opnieuw in de tekening zetten (met knippen en PASTEORIG). Problematisch bij deze methode is dat "associatie-informatie" verloren kan gaan (bijv. bij associatieve maatvoeringen en arceringen).

De makkelijkste methode is methode 2. Methode 3 heeft voordelen als je met xrefs werkt (de draworder wordt niet doorgegeven bij xrefs). Methode 1 is het meest effectief maar je moet dan wel (het uiterlijk van) het block wijzigen.

Verder is dit bericht ook interessant (line merge).

den_chuck

Thx roy,

ik heb vandaag het 2de getest op de 2009 & 2010 versie en dit gaat inderdaad het snelste en is heel eenvoudig!
Bij deze is het dus opgelost!
Thx!!  :vreegoe:

yoin