yoin

Roest

Hallo,

Ik ben met een project bezig met meerdere tekeningen, ik heb d.m.v. xrefs deze tekeningen aan elkaar gekoppeld zodat alles altijd up to date zijn.
Nu zie ik een probleem met lijndiktes die in de orginele tekening wel goed zijn en in de tekening waar ik de tekening als xref heb ingeladen een andere dikte aaneemt.

Nu valt het op dat het blocks zijn die een andere kleur/dikte aanemen.
Ik heb geprobeerd de block in de orginele tekening aan te passen maar hier staat de dikte/kleur goed.

Waar ligt dit aan? en hoe kan ik dit verhelpen?
Versie: AutoCAD 2006

Reimer

De dikte kan alleen veranderen wanneer deze in de orriginele tekening is ingesteld op bylayer. Wanneer de lineweight op bylayer staat en het object staat op laag 0 (in het block in de orriginele tekening). Dan kan de lineweight anders zijn wanneer de orriginele tekening als xref op een laag wordt gezet die een andere lineweight heeft.
Hetzelfde geldt voor de kleur van een object. En dit kan invloed hebben op de dikte van een afdruk. Een andere kleur kan een andere lijndikte geven, afhankelijk van je ctd-file.

Ik hoop dat ik duidelijk heb kunnen maken wat ik bedoel.

Reimer

Roest

Bedankt voor de reactie Reimer,

Om de situatie een beetje duidelijker te maken:
- Ik heb een plattegrond tekening die ik als xref heb in mijn gevel tekening,
- In de plattegrond heb ik een deur+kozijn als block, de lijndikte van de block heb ik op bylayer gezet, de layer is binnnekozijnen --> color 42.
- in mijn pentabel heb ik de color 42 op een lijndikte 0,10 gezet.
- In de gevel tekening heb ik de xref op een andere layer ingevoerd (dit moet niks uit maken toch?)
- In de gevel tekening is de kleur van het block: wit --> vandaar ook dat deze lijn dik is

Waar zit nu de oplossing welke layer moet ik aanpassen?

(terwijl ik bezig was met dit berciht ben ik erachter gekomen waar de fout zat)
--> Bij layer properties moest ik de in de layers van de xref de kleur goed zetten (deze was anders als het orgineel :S ).
--> Ik kon ook alle objecten op een kleur zetten ipv bylayer
--> De fout zit em uiteindelijk in het feit dat ik eerst de opzet voor tekening heb gemaakt met alle layers op wit en de dikte van de lijn te bepalen door het een kleur tegeven, naderhand is de layerkleur van wit veranderd in een andere kleur, maar niet in beide tekeningen aangepast. vandaar dat in de gevel tekening de layerkleur voor binnenkozijnen wit was en niet zoals in de plattegrond een andere kleur........heerlijk duidelijk:)

Nogmaals bedankt!

Peter T.

Roest,

een klein vraagje maar waarom teken je niet gewoon alles uit in 1 simpele DWG? Mijn insziens is dit veel aangenamer aangezien je geen problemen hebt met de layers. Als je grondplan af is kan je hiervan een block maken en zelfs als nodig kan je in die block alle kleuren gaan veranderen. Voor het afdrukken van deze plannen maak je gewoon een aantal layouts aan waarvoor je een plan nodig hebt en klaar is kees.

Eén van de enige nadelen die ik in deze methode kan vinden is dat soms je bestanden te groot worden en je dan uiteindelijk toch moet opsplitsen maar een redelijike pc moet toch zeker een DWG van 10megabytes aankunnen hoor.

FastFiber