yoin

apoti

Hallo autocad'ers

Ik ben nieuw op dit forum en hoop dat jullie me kunnen helpen.
Ik heb vaak tekeningen van anderen die niet op "snap" getekend zijn.
Hoe kan ik op een gemakkelijke manier in eenkeer de gehele tekening. zeg maar alignen op snapspace :?:

Bedankt voor jullie reactie

bart

Ik heb nog nooit een tekening gehad die op snappunten is getekend

Mag ik je eerste wat vragen stellen
wat voor soort tekeningen je maakt ?
moet jouw tekening soms niet maatvast zijn ?
hoe groot staat je snap ingesteld?

:?:
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

Anonymous

Citaat van: apotiHallo autocad'ers

Ik ben nieuw op dit forum en hoop dat jullie me kunnen helpen.
Ik heb vaak tekeningen van anderen die niet op "snap" getekend zijn.
Hoe kan ik op een gemakkelijke manier in eenkeer de gehele tekening. zeg maar alignen op snapspace :?:

Bedankt voor jullie reactie

Ik denk dat je schema's tekent en ontvangt.
Zijn deze tekeningen op dezelfde snap getekend als jezelf gebruikt ?
En als ze er een beetje naast staan , is het niet zo dat links er beetje in de ene richting naast staat en rechts een beetje de andere richting naast staat ?
Kortom, een hopeloze zaak.

Anonymous

Ik ben Elektro/Besturingstechnicus van beroep en maak dus vooral stroomkringschema,s en aanzichttekeningen.
De opmerking van Bart "Ik heb nog nooit een tekening gehad die op snappunten is getekend" snap ik niet dit is toch iets wat je altijd prefereerd?
Ik heb de snap zelf vaak op 5mm staan en voor detail-werk op 1mm.
Wat ik zelf vaak doe om een lijnstuk op snap space te krijgen is "moven" door het "endpoint" te pakken en dan opniew "neer te zetten" Dit is echter tijdrovend en ben daarom benieuwd of hier niet iets makkelijkers voor te verzinnen is (een of andere script file). Dat je lijnstukken in je tekening daarna allemaal niet aansluiten is voor mij geen probleem. (een kwestie van "trimmen" en "extenden")

bart

ik heb begrepen dat jij schema's maakt.
dit zijn geen schaal gebonden tekeningen als bij jouw 2 elementen even ver van een derde element in je schema staat is de afstand tussen die twee in de (schakelkast ?) over het algemeen niet gelijk

Ik ben bouwkundige
dus de tekeningen zijn in principe op de mm nauwkeurig (wat nog wel meevalt)
hetgeen getekend wordt komt overeen met de werkelijkheid ik zou dus een grid/snap moeten instellen van 0.5mm om voldoende nauwkeurig te tekenen

als je een wandje tekenend op 1199 mm vanaf een ander wandje voer dit gewoon nummeriek in
(1199 grids tellen is echt geen doen)

ps het is mogelijk om je probleem middels een lisp routine op te lossen
(wel moeilijk)

zoek een op internet -> via een electronica/cadsite als e.a. in jouw vakrichting gebruikelijk is is er mischien al wat geschreven door een ander.
het grote probleem in dit geheel is het feit dat de verplaatsiing willekeurig kan zijn in alle vier de windrichtingen

je moet alle punten afronden op 10 en opnieuw defineren
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart