FastFiber

AutoCad tweedehands .. ? nee dus - opgelost

Gestart door Manu, ma 20 10 2008, 14:06:48

Vorige topic - Volgende topic

Manu

Op het bedrijf waar ik werk ligt een legaal R14-pakket in het archief te verkommeren.. want intussen werken we hier allen met 2007-2008 versies.. (géén updates maar nieuwe licenties..)
Thuis heb ik echter af en toe iets te tekenen waar die R14 allang toereikend voor zou zijn... en omdat het commercieel van aard is wil ik safe spelen, maar er echter geen fortuin aan spenderen.
Mijn vraag is echter of ik LEGAAL die versie kan overkopen van mijn werkgever (uiteraard aan vriendenprijs)..
maar kan dit echter zomaar met Software?
Indien nodig kan ik de reseller van mijn werkgever wel contacteren (zucht... die willen waarschijnlijk enkel 'nieuwe software' verkopen) maar misschien heeft iemand hier daar al ervaring mee?

groeten,

Manu

UPDATE : De licenties van AutoDesk-software kunnen dus duidelijk niet legaal van eigenaar veranderen. De keuze van het CAD-pakket is uiteindelijk gevallen op DoubleCAD XT. Meer daarover : http://www.cadsite.be/smf/index.php/topic,3174.0.html
AutoCad 2000 - 2007 - 2008
Sketchup 4-5-6

julien

Ik heb het zo opgelost:
http://www.cadsite.be/tips/autocad_thuis.php
Bij mij is het echter geen commerciëel thuis gebruik.

Manu

Citaat van: julien op ma 20 10 2008, 14:31:13
Bij mij is het echter geen commerciëel thuis gebruik.

Tja, daar wringt nu net het schoentje... het is echt wél commercieel van aard -én we werken trouwens ook niet 'under subscription'- dus dat zal sowieso niet lukken..
De vraag blijft dus : is het 'overnemen' van 2dehands CAD-software legaal?
Ik ben echt wel benieuwd..
Sketchup 4-5-6

julien

Ik vrees ervoor...
CiteerKan een licentie overgedragen worden naar een ander bedrijf?
De licentiehouder van Autodesk software is gebonden aan de voorwaarden die vermeld staan in de Autodesk software licentie overeenkomst (Autodesk software license agreement). Dit contract met Autodesk verschijnt bij openen/installatie van het Autodesk product. Deze overeenkomst benadrukt dat Autodesk software niet overdraagbaar is naar een ander bedrijf.
In een uitzonderlijk geval kan Autodesk een licentie-overdracht toestaan. Mocht u vermoeden dat er speciale omstandigheden bestaan waardoor Autodesk zou kunnen overwegen van de voorwaarden uit de Autodesk software licentie overeenkomst af te wijken, dan kan een officieel verzoek voor licentie-overdracht ingediend worden. Voor meer informatie neemt u contact op met uw geautoriseerde Autodesk dealer.
bron:
http://www.autodesk.nl/adsk/servlet/item?id=1103333&siteID=431528

Maar, wie niet waagt,...  :mrgreen:

BTW, waarom nemen jullie geen subscrription? Op het einde van de rit ben je minder geld kwijt dan wanneer je af en toe een update neemt.

Manu

Citaat van: julien op ma 20 10 2008, 15:11:49
BTW, waarom nemen jullie geen subscrription? Op het einde van de rit ben je minder geld kwijt dan wanneer je af en toe een update neemt.

Julien, wij stapten destijds over van R2000 naar R2007.. (dus géén 2002-2004-2005-2006) en dat over een tijdsbeloop van ca 6 jaar .(rekenen en tellen maar..). We namen bij 2007 1 jaar Subscription erbij en we kregen daarvoor één update naar de 2008-versie die met moeite verschilt van die 2007.. tja.. :shock: .. Op die 2009 zitten we allang niet te wachten, we willen tenslotte onze hardware niet blijven vervangen wanneer AutoDesk het uitkomt..
Kijk, AutoCad blijft verreweg het meest complete pakket, maar het prijskaartjes is naar mijn mening sowieso al veel te hoog zodat iedere subscription er eigenlijk een teveel is..

Je citaat is duidelijk : het mag/kan dus niet en een tijdsrovende discussie met de reseller van dienst zie ik niet direct zitten...
Ik begon dus mijn zoektocht naar 'de alternatieven' en ik stoote op http://www.graytechsoftware.com/products/cadx11/index.asp (â,¬29!!)en ik probeer ook deze eens uit : http://www.plm.automation.siemens.com/en_us/products/velocity/solidedge/free2d/index.shtml (free) maar ik betwijfel of die laatste ook DWG's zal willen wegschrijven... (kwestie van de uitwisselbaarheid te behouden)

Anyway Julien, fijn dat je zo snel reageerde.. ik ben benieuwd of er nog reactie zal op komen...

Groeten,

Manu
Sketchup 4-5-6

julien

Voor mij moet je geen subscription nemen hoor, ik ben ook maar een gewone gebruiker.

Ik zag gewoon dat het voor ons goedkoper uitkwam dan enkele versies te wachten. Wij werken bijna altijd met ontvangen tekeningen, vandaar ook dat we ook graag mee zijn. Gaan vragen achter een nieuwe tekeningen in een oudere versie komt niet echt over vinden we.

Qua hardware valt het ook goed mee, onze PC's zijn ondertussen 4 jaar oud maar kunnen nog altijd goed mee met versie 2009.

Joop

Als de tekeningen die jij thuis maakt werk gelrelateerd zijn en/of soms in opdracht van jouw baas zijn, zie ik geen probleem om R14 thuis te gebruiken.
Je zou het kunnen vergelijken met een thuiswerkplek.
Een gelovig volger van
"de Sacrale Kunst van Luiheid",
zijn leider "Lisp" en acoliet "Script".

julien

Citaat van: Joop op di 21 10 2008, 07:50:46
Als de tekeningen die jij thuis maakt werk gelrelateerd zijn en/of soms in opdracht van jouw baas zijn, zie ik geen probleem om R14 thuis te gebruiken.
Ik zou persoonlijk toch aandringen op een uitzondering bij de reseller. Ten slotte zal je toch geen nieuwe licentie aanschaffen, dus verlies doen ze er niet aan. Een beetje klantvriendelijkheid zou mogen é.

Manu

Citaat van: Joop op di 21 10 2008, 07:50:46

Joop,

Het tekenwerk dat ik thuis doe is geenzins gerelateerd aan mijn werkgever. Ter verduidelijking : voor de zaak van mijn vriendin verzorg ik CNC-freeswerk, en van de ontwerpen die ik verkrijg (*.dxf, *.cdr, *.ai e.d.) of die ik zelf maak dien ik uiteindelijk een 'nette' *.dxf op te maken. Veelal is het wat 'opkuisen' van wat dubbele lijnen en verloren puntjes alsook wat lijnen laten verbinden zonder 'gap' ertussen... Je begrijpt dat een volledig AutoCad pakket (zelfs LT) een té grote investering is.. (want uiteidelijk komt dat op de rekening van de klant..) Met een eenvoudig CAD-pakket kan ik deze simpele taak makkelijk aan en daarom zag ik uit naar een legale maar betaalbare oplossing met dat 'oude' R14-pakket..
Ik betwijfel of mijn reseller die 'uitzondering' niet eerst aan AutoDesk dient voor te leggen, en eerlijk gezegd zint het me niet om beroep te doen op de 'goodwill' van derden om uiteindelijk te 'mogen' werken met een softwarepakket dat allang betaald is..

Ik hou jullie wel op de hoogte van de finale keuze..

Groeten,

Manu
Sketchup 4-5-6

jo-king

Citaat van: Manu op ma 20 10 2008, 14:06:48
Op het bedrijf waar ik werk ligt een legaal R14-pakket in het archief te verkommeren.. want intussen werken we hier allen met 2007-2008 versies.. (géén updates maar nieuwe licenties..)
Thuis heb ik echter af en toe iets te tekenen waar die R14 allang toereikend voor zou zijn... en omdat het commercieel van aard is wil ik safe spelen, maar er echter geen fortuin aan spenderen.
Mijn vraag is echter of ik LEGAAL die versie kan overkopen van mijn werkgever (uiteraard aan vriendenprijs)..
maar kan dit echter zomaar met Software?
Indien nodig kan ik de reseller van mijn werkgever wel contacteren (zucht... die willen waarschijnlijk enkel 'nieuwe software' verkopen) maar misschien heeft iemand hier daar al ervaring mee?

groeten,

Manu

normaal mag je als werknemer ook je "office" licentie een tweedemaal installeren op je thuis-pc.

het wordt als "home use licence" omschreven.

ik had dit ergens gevonden op de website van technosoft (i-theses) maar vind het digitaal niet meteen terug.
CAD/BIM consultant
Autodesk Reseller
Revit Certified professional

IT Fre

Beste Manu,

Autocad software kan je niet overkopen van je baas, zelfs niet privé, en ook niet als het al zo'n oude versie is. Dan ben je illegaal bezig, ook al zal de pakkans klein zijn voor jou (alhoewel, nu het hier staat). De enige manier dat een werknemer software mee naar huis kan nemen, en dus een tweede keer een licentie kan installeren is als voordeel bij het subscription program, het zogenaamde 'Home Use' recht. Dit recht geldt wel zolang er een subscription program actief is. Is dit vervallen, dan ben je meteen verplicht de software te wissen.

Dat je nog schrijft dat jullie al lang geen subscription meer nemen, en pas na 6 jaar een update doen (legacy dus) blijft na mijn luttele berekening nog steeds duurder dan het subscription program. (500 x 6 = 3000 en legacy is ongeveer 4000). Jullie laten daar dan ook een besparing van 1000 euro op 6 jaar liggen. En dan reken ik nog maar simpel, want op een driejarig subscription heb je nog es extra korting. Dus komt het erop neer dat je steeds goed bent met het subscription. En je kan het ook bekijken als een spreiding van kosten, zeker in deze tijden is cash flow voor een bedrijf heel belangrijk.
De extra voordelen die het vandaag biedt zijn trouwens een mooie extra voor dat geld. Maar het belangrijkste blijft natuurlijk actuele software, ook al, en dara heb je soms gelijk in, is het verschil blijkbaar weinig. Ik kan je ook zeggen dat om de drie jaar er een major release uitkomt en er dan ook aan de broncodes gewerkt wordt, waardoor oudere vervallen. Dan is het zeker opportuun om de upgrade te doen.
Op onze website www.i-theses.com vind je zeker die informatie terug. Anders leggen we je het graag uit.
Mvg
Frederique van I-Theses, Sales Engineer

julien

Alé, omdat je alles nog eens duidelijk uitgelegd hebt zal ik de reclame even door de vingers zien.  :mrgreen: