FastFiber
Menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen Menu

Berichten - Qube

#1
Autocad babbelhoekje / Autocad Lt <-> Full
ma 03 03 2008, 18:42:57
Binnenkort koop ik mij een licentie van atocad aan. Het is best wel duur en ik heb niet alle functionaliteit nodig uit de "Full version". Daarom bekijk ik momenteel de LT-optie eens. Aangezien ik steeds teken met de volledige versie ben ik dus niet op de hoogte van wat de LT-versie eigenlijk allemaal (niet) kan. Ik zal autocad enkel gebruiken om 2d mechanical plans mee te tekenen...

* Een paar concrete vragen. Bestaat in Autocad LT (2008):

- De mogelijkheid om Autocad Full tekeningen te openen
- Blocks en X-refs
- Paperspace & modelspace
- even uitgebreid dimension menu
- even uitgebreid drawing menu
- Layer functies

* 3d, Lisp, en de renderengine heb ik oa. niet nodig...

Volgens wat ik hier kan lezen is het voor mij zinloos 3-4000 euro meer uit te geven aan de volledige versie!
#2
Ok, het was even onduidelijk, leek net of je in bijberoep wou starten. Ik heb vorig jaar de cursus bedrijfsbeheer gevolgd in het Syntra, als eindwerk moesten we toen een bedrijf(je) uitwerken. Ik heb toen voor een sportfietswinkel gekozen, waaruit bleek dat er immense investeringen voor nodig zijn. Is je 25 euro/uur dan niet aan de erg lage kant?

Aangezien ik regelmatig de vraag krijg of ik "dit en dat" eens kan tekenen ben ik zelf beginnen denken om full time cad-diensten aan te bieden. Aan het opstellen van een bedrijfsplan ben ik echter nog niet toegekomen.

Een goede vriend van me heeft een IT consultancy bureau (bvba), keert zich zelf geen monsterloon uit en speelt het spel zuiver. Hij wist me te vertellen(*) dat je een 6000-6500euro maandelijks moet kunnen factureren (op jaarbasis/12 gezien). Dan heb je ruimte genoeg om:
- Jezelf een loon uit te keren die het de moeite maakt om zelfstandig te zijn
- Jezelf te voorzien van alle medische zorgverzekeringen
- Je niet druk hoeft te maken over je later pensioen
- Een bureau te huren met alle toeters en bellen (Computer, software, elek, internet,...) eraan. Dit kan bv een ruimte in/aan je huis zijn...
- Een bedrijfsauto te leasen
- Een spaarpot aan te leggen voor je bedrijf, voor eventuele investeringen. Trouwens, een financiële buffer is nooit overbodige luxe.

Wie kan/wil dit bevestigen. Als ik reken dat je met een volle klantenportefeuille een 35-40u/week kan factureren dan kom ik op een uurtarief van (6500/38.5x4) = 42.2 euro/u uit...moet kunnen?

* Dit is natuurlijk héél kort door de bocht en elk soort bedrijf, ook al is op het eerste zicht hetzelfde, heeft een hele hoop andere vaste kosten, zoals software, huur plotter en aankoop krachtige PC. Het geeft wel een eerste indruk van wat er zoal in het schuifje moet komen elke maand (kwartaal).
#3
CiteerIk werk er nu al een tijdje voor, dus als ik meteen 10 â,¬ per uur meer ga vragen, dan zal het voor hem wel niet meer hoeven

Als je start in bijberoep kan hij jouw factuur, voor bv. geleverd tekenwerk, vanaf dan ook als bedrijfskost inbrengen en de BTW aftrekken. Nu betaald hij je werk met zijn zwart/privé geld. Hij zal toch wel begrijpen dat officieël werken meer kost maar ook voordelen met zich meebrengt...?


#4
Ik bedoelde eigenlijk een A3 "multifunctional". Dus printer, fax, scan en kopie met 1 toestel.  :wink:

In Temse heb ik al een bedrijf gevonden die kantoormachines verhuurd.
#5
In België, meer bepaald in Oost-Vlaanderen voor een goed naservice. Op mijn vorig bedrijf (tekenbureau) moesten wij van deze servive best veel gebruik maken. Het A3 fax/copy machine liep constant vast wanneer hij te veel van lades moest wisselen.

Een prijsindicatie zou me ook al vooruit helpen. Het is om een idee te krijgen wat mijn vaste kosten als toekomstige freelancer...
#6
Hoi,

Waar kan ik best een plotter, vouwmachine en kantoor A3-printer/fax/copier huren? Heeft er iemand een richthuurprijs voor elk van deze toestellen?
FastFiber