Ik kom vaak tegen dat ik van meerder lijnen 1 enkele PLine moet maken.
Nu kan dat handmatig... BREAK... JOIN.
Maar is er ook een andere manier, vooral sneller/makkelijker?
In de bijlage een voorbeeld van een aantal lijnen (links) en wat het moet worden.
De lijn mag zichzelf kruizen en dubbel of over zichzelf heen zijn.
Als het niet duidelijk is wat ik bedoel, kijk dan eerst even naar de dxf.
Over de reden en of het nodig is kan ik zeggen dat ik op deze manier iets moet aanleveren.
Alvast bedankt voor het meedenken. :vreegoe:
Standaard is hier niets voor
Ik verwacht eigenlijk ook geen Lisp.
Kijk een naar cnc software die heeft volgens mij meestal wel iets aan boord om van het ene naar het ander lijnstuk te gaan zonder dat dit in de dxf zit
Zit er een bepaalde logica achter de manier waarop je de extra lijnstukken maakt ?
(dat kan je namelijk op ongeveer een onbeperkt aantal manieren doen.)
Het is een model voor wegenbouw.
De enkele lijn is de stuurlijn voor de bv graafmachine.
De machinist moet een lijn selecteren waar hij mee aan de gang gaat, samen met een 3d surface.
Als simpel voorbeeld, een sloot bestaat uit:
1e kruinlijn, 1e bodemsloot, 2e bodemsloot en 2e kruinlijn. \_/
De lijnen stellen de grenzen van de vlakken voor.
Als het losse lijnen zijn dan moet de machinist telkens wisselen van lijn, wat erg onhandig en tijdrovend is.
Als de lijnen 1 lijn zijn dan werkt dat makkelijker voor hem.
CNC software werkt waarschijnlijk alle gesloten lijnen af of zo.
Een machinist moet zelf kiezen waar hij aan de gang gaat.
@Bart:
Alvast bedankt voor het meedenken.
Meestal voeg ik lijnen toe aan het eind van het model, dus bv waar het model van een weg of sloot stopt, daar steek ik dan over.
Of op knikpunten... waar twee hellingen elkaar raken.
Als je bijvoorbeeld letters wilt frezen kan je met behulp van veel cnc software het overbruggen van de ruimte tussen de letters automatisch laten opvullen zonder dat je frees moet terugkeren naar de basis.
overlap van een gefreesd stuk wil je vanzelfsprekend niet.
Maar in jouw geval denk ik dat het een hele klus wordt om een logische route door de computer te laten bedenken
vooral die overlappingen maken het lastig om iets automatisch te doen.
ik denk dat je wel iets zou kunnen schijven dat je en pline laat selecteren en jou dan vraagt de verbinding naar de volgende te maken enz om uiteindelijk een nieuwe pline te tekenen dat deze hele route volgt
Citaat van: bart op wo 22 08 2018, 11:12:51
ik denk dat je wel iets zou kunnen schijven dat je en pline laat selecteren en jou dan vraagt de verbinding naar de volgende te maken enz om uiteindelijk een nieuwe pline te tekenen dat deze hele route volgt
Ja, daar zit iets in...
Met MAPCLEAN kan ik de lijnen die elkaar raken breken.
Dan selecteren en een nieuwe pline maken moet lukken, en als er een ruimte tussen zit de lijn doortekenen.
Ik kom hier nog op terug... :vreegoe:
kijk ook eens naar overkill dat heeft ook veel mogelijkheden op het gebied van optimaliseren van lijnen
Beste Eddy,
Zoals ik je mail begrijp wil je van de losse onderdelen 1 Polyline maken
en mogen er onderdelen gekoppeld worden.
Als ik onderstaande lisp(bijlage) loslaat op je dxf krijg ik op de cirkels na het resultaat van
hoe je het wil hebben.
Na load. op te starten met commando JF
Vervolgens de fuzz distance invoeren op de grootste afstand die je hebt bij de lijnen.
Succes