CADsite forum

AutoCAD => AutoCAD probleem => Topic gestart door: derockere op za 28 01 2017, 12:37:22

Titel: kan geen rechthoek maken in 3D
Bericht door: derockere op za 28 01 2017, 12:37:22
Hallo,
Ik ben momenteel aan een constructie tekening begonnen in 3D.
Eerst vorm ik met lijnen een oppervlak, daarna d.m.v. "Pedit" maak ik er een polyline van.
Waarna ik onder Properties de dikte aanpas naar 18mm.
Het is een constructie in hout van 18mm dikte.
In de bijlage heb ik een situatie waarin het me niet lukt om van die vier afzonderlijke lijnen een polyline te maken.
Ik denk dat dit te maken heeft met het draaien van het 3D object.
Ik slaag er niet in om het zicht erop frontaal te maken. Bij de andere objecten is het me wel gelukt omdat dit gebeurde uit 'Top' view, 'Left' view, enz..
Weet er iemand raad mee?
Titel: Re: kan geen rechthoek maken in 3D
Bericht door: gery op za 28 01 2017, 17:55:39
Met een .png bestand zijn we niets. Post de .dwg.

Hebben de eindpunten die u wil verbinden wel exact dezelfde 3D-coördinaten?
Titel: Re: kan geen rechthoek maken in 3D
Bericht door: Reimer op za 28 01 2017, 22:53:58
Ik denk dat het alleen lukt wanneer je je UCS gelijk legt met de lines  (deze moeten in één vlak liggen).
Titel: Re: kan geen rechthoek maken in 3D
Bericht door: derockere op zo 29 01 2017, 08:27:04
Ik heb dus de tekening bijgevoegd. Er zijn verscheidene layers uitgezet.
Hoe ik juist met UCS kan werken weet ik niet.
Toch bedankt voor de interesse!
Titel: Re: kan geen rechthoek maken in 3D
Bericht door: gery op zo 29 01 2017, 10:42:52
Met het commando JOIN lukt het hier van de 1e keer. Ik gebruik AC2012 en heb eerst uw tekening via TrueView 2015 omgezet naar bestandsversie 2010.

PS: is het niet eenvoudiger om direct een polyline te tekenen?
Titel: Re: kan geen rechthoek maken in 3D
Bericht door: derockere op zo 29 01 2017, 11:36:39
Bedankt voor de tip!
Ik heb het commando JOIN uitgevoerd en dit werkte direct.
Als ik de Properties ervan opvraag dan staat dit vierkant omschreven als een '3D Polyline'. Zonder dat ik er een Thikness kan aanpassen.
De andere vlakken worden voorgesteld als een gewone Polyline.(nadat ik de layers terug had geactiveerd)
Moet ik nu alles opnieuw tekenen?
Titel: Re: kan geen rechthoek maken in 3D
Bericht door: gery op zo 29 01 2017, 12:00:04
Citaat van: derockere op zo 29 01 2017, 11:36:39Moet ik nu alles opnieuw tekenen?
Explode
Titel: Re: kan geen rechthoek maken in 3D
Bericht door: gery op zo 29 01 2017, 12:02:07
Citaat van: derockere op zo 29 01 2017, 11:36:39Als ik de Properties ervan opvraag dan staat dit vierkant omschreven als een '3D Polyline'. Zonder dat ik er een Thikness kan aanpassen.
Extrude?

PS: ik teken normaal nooit in 3D dus ik gok maar wat.
Titel: Re: kan geen rechthoek maken in 3D
Bericht door: derockere op zo 29 01 2017, 18:47:48
Ik heb 'Explode' toegepast en daarna nog eens 'Pedit' geprobeerd, nu lukte het wel?
Dus heb ik meteen een 'Thickness' van 18mm gegeven.
Maar nu zit ik met een ander probleempje.
In bijvoegsel heb ik een schermafdruk geplaatst, N° 1 is de hoek die ik tot aan positie N° 2 zou willen laten aansluiten.
Titel: Re: kan geen rechthoek maken in 3D
Bericht door: gery op zo 29 01 2017, 19:41:19
Move endpoint 1 to endpoint 2?

PS: zou u niet beter ergens een cursus gaan volgen?
Titel: Re: kan geen rechthoek maken in 3D
Bericht door: roy_043 op zo 29 01 2017, 20:38:48
@derockere:
Als het inderdaad om plines (met width en thickness) gaat dan is wat jij wilt niet mogelijk. Schakel over op het gebruik van 3D solids.
Titel: Re: kan geen rechthoek maken in 3D
Bericht door: julien op ma 30 01 2017, 08:49:03
Dit thickness, dat dient om je lijndiktes aan te passen, niet om de lijn een volume te geven.
Als je dus een plank van 18 mm wil tekenen zal je een rechthoek van 18mm moeten tekenen en die extruderen.
In principe blijf je van thickness, linetype scale, lineweight,... per object af. Hieraan komen op objectniveau doe je enkel 'in nood'. Al die zaken bepaal je aan de hand van je layer eigenschappen.
Titel: Re: kan geen rechthoek maken in 3D
Bericht door: derockere op ma 30 01 2017, 08:56:43
Beste Julien,
Ik ga geheel opnieuw beginnen met  deze tekening volgens jouw raadgeving.
Ik moet me echt wel wat aanpassen om in 3D te tekenen. Ik heb jaren ervoor vanaf autocad 10 enkel n 2d getekend. Dus dit is een nieuwe materie voor me!
Bedankt voor de info.
Titel: Re: kan geen rechthoek maken in 3D
Bericht door: julien op ma 30 01 2017, 09:21:13
Voor 3D staat er een ontvangen les online, onderaan:
http://www.cadsite.be/cursus/curlessen.php

Deze les is geschreven in een sterk verouderde versie, maar het principe is nog altijd gelijk.
Titel: Re: kan geen rechthoek maken in 3D
Bericht door: roy_043 op ma 30 01 2017, 09:55:03
Citaat van: julien op ma 30 01 2017, 08:49:03
Dit thickness, dat dient om je lijndiktes aan te passen, niet om de lijn een volume te geven.
Dit is niet correct. Zie hier (http://docs.autodesk.com/ACD/2011/ENU/filesACR/WS1a9193826455f5ffa23ce210c4a30acaf-4e47.htm).
Titel: Re: kan geen rechthoek maken in 3D
Bericht door: EddyBeerke op ma 30 01 2017, 10:11:52
Citaat van: roy_043 op ma 30 01 2017, 09:55:03
Dit is niet correct. Zie hier (http://docs.autodesk.com/ACD/2011/ENU/filesACR/WS1a9193826455f5ffa23ce210c4a30acaf-4e47.htm).
Hier staat alleen in dat je een "thickness" kunt gebruiken om iets 3d weer te geven.
Toch is het beter om echt 3d te tekenen.
Gebruik daar gewoon 3dpolyline voor of met gewoon line en dan join.
Hiermee maak je een draadmodel.

Titel: Re: kan geen rechthoek maken in 3D
Bericht door: julien op ma 30 01 2017, 10:21:17
Citaat van: roy_043 op ma 30 01 2017, 09:55:03
Dit is niet correct. Zie hier (http://docs.autodesk.com/ACD/2011/ENU/filesACR/WS1a9193826455f5ffa23ce210c4a30acaf-4e47.htm).
Ik ken niet alles, dus verbeter me zeker als ik fout ben, maar hier zit ik toch juist denk ik.
Als je een lijn een thickness geeft wordt die dik,  maar als je deze dan extrudeert krijg je een vlak,  geen volume. 
Het nut van die thickness ontgaat me hier dus.

geplaatst via tapatalk

Titel: Re: kan geen rechthoek maken in 3D
Bericht door: roy_043 op ma 30 01 2017, 14:10:44
@Julien:
Volgens mij verwar jij thickness met lineweight.
Probeer dit:
1. teken een rectangle.
2. Geef deze een global width.
3. Geef deze een thickness.
4. Bekijk het resultaat in 3D.


Titel: Re: kan geen rechthoek maken in 3D
Bericht door: julien op ma 30 01 2017, 14:40:08
Ik heb het eens getest:
(https://i.imgur.com/tKZC00M.png)
Ik kende dit niet, maar om eerlijk te zijn, ik zie er het nut niet van.

Als je dan op die wand iets wil tekenen herkent dynamic input dit niet als wand.

Wanneer zou dit nuttig kunnen zijn?
Titel: Re: kan geen rechthoek maken in 3D
Bericht door: roy_043 op ma 30 01 2017, 15:41:00
Of het al dan niet erg nuttig is, is een andere discussie. Maar het is wel een 3D oplossing die met _Stretch te bewerken is. Bovendien is er niet het risico dat je de width of thickness per ongeluk aanpast, de doorsnede van het profiel blijft constant.
Titel: Re: kan geen rechthoek maken in 3D
Bericht door: julien op ma 30 01 2017, 16:09:18
Het probleem dat ik er mee heb is dat je er niet op kan tekenen. Dus bewerken is niet mogelijk.
Misschien kan dat voor sommigen net het voordeel zijn.

Persoonlijk hou ik liever alle opties open.

Maar goed, weer wat geleerd. ;-)

Wel zou ik (persoonlijk gevoel) eerst anders leren werken, dus klassiek.
contour tekenen -> extruderen